TS i hösilage / ensilage?

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare gaah_70
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 23
  • Visningar Visningar 2 596
Sv: TS i hösilage / ensilage?

Anledningen till att de skriver hösilage är troligen att det går hem bättre hos hästmänniskor då. Problemet med att använda olika begrepp är helt enkelt att många, däribland du verkar det som, tror att det är helt olika metoder. Det finns dock ingen given ts-halt när det "magiskt" sker något annorlunda med konserveringsprocessen. Det är alltid en glidande skala. Om man hävdar att det är hösilage över 50 % ts så måste man alltså anse att ett ensilage med 49 % ts är en helt annan typ av foder med annan konserveringsprocess. Detta i sin tur innebär att man med hjälp av mikrobiella analyser och analys av fermentationsprodukter skulle kunna skilja på två ensilage från samma vall där det ena har 49 och det andra 50 % ts. Jag tror inte att många skulle lyckas med det. Samma resonemang gäller oavsett var man sätter gränsen för hösilage.

David

Ok...Då har de enligt dig alltså hittat på detta...?

Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.

Ok...Då har de enligt dig alltså hittat på detta...?

Är TS högre än 35 är det hösilage och är det lägre e det Ensilage...

Ensilering går ut på att gynna de mjölksyrajäsande bakterier som finns i stor mängd på den växande grödan.
Dessa bakterier kräver hög vattenhalt och de frementerar framför allt växternas sockerinnehåll till mjölksyra.
Syran sänker pH-värdet så att övrig bakterieaktivitet avstannar.

Då vallfoder ska bli Hösilage är det bristen på vatten och syre som ska förhindra bakterie-och mögeltillväxt.
Den höga ts-halten gör att det inte blir någon nämndvärd tillväxt av mjölksyrabakterier som ju kräver vatten.
Det blir alltså ingen mjölksyrabildning och ingen nämnvärd pH-sänkning.

Jag vet inte om jag skulle säga att de hittat på det, men det finns kanske inte så stor grund för påståendet... När det gäller vallfoderdelen i boken har jag vissa synpunkter på några saker, det här är en av dem. Boken är mycket bra som grund, men ingen av författarna har just vallfoder som specialitet.

David

knapplån

Saxat ur Aftonbladet som anger att Cissi Muller på SLU säger följande:
"Vad är hösilage?
- Ensilage och hösilage är ett annat sätt att konservera gräs på än hö. Hösilage är en benämning som folk har hittat på i efterhand kan man säga. Hösilage är en sorts ensilage och det finns inga definierade gränser vad som skiljer dessa två åt. Ensilage med högre torrsubstanshalter brukar kallas för hösilage. All ensilering bygger på en mjölksyrajäsning som kräver en helt syrefri miljö. Vid höga torrsubstanshalter kommer den här mjölksyrajäsningen inte att bli så stor. Konserveringen av ensilage med höga torrsubstanshalter bygger alltså mer på en syrefri miljö än på en mjölksyrajäsning, berättar Cecilia. "

Ett lite tillägg: Kollade igenom lite siffror från ett gammalt försök och konstaterar att med samma vall lyckades vi få pH att variera mellan 3,97 och 5,22 vid 40 % ts-halt. Jag skule vilja påstå att andra faktorer än ts-halt spelar in för vad som händer med fermentationen...

David

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej. Vi har en ponny på 15 år . Vi är lite osäkra på hur mycket vi ska ge till han hö. Dom får fri tillgång till hösilage i hagen. Sen...
Svar
12
· Visningar
786
Senast: matson
·
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 090
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Ska flytta hästen till nytt stall och flyttar från en hage med ytterst lite gräs året runt till en gräshage där det är mkt gräs. Dock är...
Svar
4
· Visningar
645
Senast: Hello
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka