Ts-halt 25 %

Zog

Trådstartare
Skulle ni fodra med ensilage med en ts-halt på 25%? Varför/varför inte? Kom regn på min förstaskörd....

Sv: Ts-halt 25 %

Men varför lät du det inte torka innan du pressade?

Nej, det skulle mycket till innan jag gav hästar grovfoder med så låg ts.

Bonden ville, dumt att jag lyssnade. Vaför fodrar du inte med så låg ts?

Ohanterbart, större risk för botulism, luktar starkt, svårt att få hästarna att äta tillräcklig mängd.

Jo, botulism har jag ju hört. Visste inte om det stämde. Vaccination är ju inte heltäckande, så det är väl ingen lösning.

Bara en av hästarna har högt näringsbehov och honom kan jag tillskottsutfodra. Övriga brukar snarare bli för tjocka. Hanteras med traktor.

Får kanske hoppas på andraskörden och låta bonden ge detta till sina köttdjur.

Regnet kom ett halvtdygn tidigare än vad som var sagt och nu ser det ut att fortsätta regna flera dagar. Vet inte om det varit bättre att låta det ligga....

Låt du bonden ge det till sina kor, det där är inte hästfoder!

Klart botulism finns, t ex om det kommer in något dött djur i balarna så frodas den dödliga bakterien Clostridium Botulinum.
Större är alltså risken om Ts halten är låg.

"Botulism och ensilage
Om miljön är torr kan inte Cl. Botulinum växa och producerar heller inte något gift. Detta är anledningen till att man tror sig vara säker om ts-halten är tillräckligt hög. I de flesta fall räcker det dock med ts-halter över 30-35 % för att inte klostridier i allmänhet ska växa och så vitt jag vet är inte Cl. Botulinum mer tolerant för höga ts-halter än andra klostridier. Det kan därför tyckas som ett logiskt påstående att höga ts-halter gör att man slipper botulism. Verkligheten är dock inte så enkel. Det har förekommit att hästar i Sverige fått botulism när de utfodrats med hö! Om jag minns rätt fodrades hästarna med hö i hagen och en del hade hamnat på marken, börjat brytas ned och tyvärr var Cl. Botulinum en bakterie som fanns på höet när hästarna åt det och toxinet hade bildats. Även kor har drabbats av botulism efter utfodring med hö".
http://www.ensilagenytt.se/ensilage_till_hastar.htm

Det handlar inte enbart om näringsvärde, det handlar om att hästen måste orka äta så mycket som krävs för att hålla magen i trim. Jag hade nog avstått, även om jag tycker att fodret gärna får vara blötare än den genomsnittlige hästägaren tycker är bekvämt.

Under 50 % ts hade jag börjat fundera om det nog inte är för fuktigt.

Delvis kl
Tack för svaren!
Jo, det blir nog så att bonden får ta det. Surt,50 balar...

Men att de inte skulle orka äta tillräckligt? Bete ligger ju normalt på sådana ts-halter?

Det beror ju givetvis på hur man fodrar också, hur hästen beter sig vid fodring (flera hästar i hagen på fri tillgång, alla får inte äta så mycket de önskar t ex). Det finns ju många som inte fodrar fri tillgång och använder generella fodringsråd (10 kg vått ensilage) och därmed inte kommer upp i rätt ts/fs.

Och hur många vet egentligen hur mycket bete den egna hästen får i sig, för att få en relation i hur mycket man måste ge av ett så blött material?

Helt sant. Men vid fri tillgång och gott om ätplatser borde det ju inte vara några problem. Spelar visserligen ingen roll eftersom botulismrisken får mig att avstå ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
437
Senast: Elo
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
535
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 111
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Ta bort tandsten med ultraljud