Tryckskador

M

mushroom

En häst i stallet jag rider har fått ett trycksår efter sadeln, det är en bomlös som inte passar utan halkar på sniskan vid ridning. Fick precis reda på att ägaren anser att man kan fortsätta använda samma sadel och rida som vanligt, vilket jag tycker är ren och skär idioti. Jag kände själv på såret och först sänkte hästen ryggen rejält för att komma undan obehaget, sen kastade hon sig bakåt, piskade med svansen och visade tydligt att det ömmade. Och ägaren säger att hon inte visat något när han kollat...

Jag vill därför läsa in mig så mycket jag kan på trycksår. Hittar inget alls på internet i princip, förutom att det uppkommer när utrustning inte passar ordentligt osv, men det vet jag ju redan.

Hur lång tid kan det ta innan ett sånt sår uppkommer? Det är stort som en 50-öring ungefär. Hur lång tid tar det att läka? Kan det ge andra skador på hästen om det får fortsätta vara obehandlat, och man rider med samma felinpassade sadel? Dvs kan det förvärras ge någon annan påverkan än just ett ömmande sår eller liknande.
Kan en häst med trycksår köras under förutsättning att selen inte kommer åt såret, eller bör hästen vila helt tills det är läkt?

Hur kommer man tillrätta med problemet, förutom att vänta på att det ska läka och sluat ömma samt självklart få ut någon som verkligen kan sadelinpassning och skaffa en ny sadel?

Hjälp tack, jag sitter och är så arg över hela grejen nu och vill veta allt så jag verkligen har allt att sätta emot om han skulle opponera sig...

:mad:

Sv: Tryckskador

Just själva såret läker säkert på en vecka-tio dagar om det får vara ifred från mer tryck och flugor, men musklerna är det värre med.
En häst som har fått en såpass allvarlig tryckskada att det blir sår behöver förmodligen behandling i ryggens muskler innan den blir bra.

Sedan beror det ju på, det kan ju ha varit en kant som har skavt hål, då behöver det ju inte vara allvarligare än att såret får läka, kanske lite massage och hästen går att rida igen efter tre-fyra veckor.
Men det kan ju lika gärna vara att musklerna är rejält påverkade.

Som jämförelse kan jag ta min häst, hon rörde sig inte som hon brukade en dag när vi skulle rida, jag vände efter typ 20 meter och gick hem med henne.
Jag linade henne och inget syntes, klämde och kände över hela hästen men hittade inget.
Jag tänkte att hon kanske hade trampat snett i hagen så jag lät henne vila några dagar och provade igen.
Denna gången bad jag min dotter sitta upp så att jag kunde titta.
Hon rörde sig lika skumt den här gången med och denna gången även utan ryttare (efter "ridturen", hon var ren på lina innan utan sadel) så det var ju bara att invänta veterinären.

Mycket riktigt hade hon inflamation i musklerna, sadeln som var utprovad av proffs satt tillräckligt illa för att hon skulle få ont.

Tilläggas kan att hon inte rids hårt, uteritter några gånger i veckan bara men ändå hann det bli så här illa.

Så då kan man fundera på hur ont "din" häst har, som kastar sig bakåt vid tryck/beröring, min reagerade ju inte ens.

Min fick akupunktur och 10 dagar butta, sedan vila i ytterligare några veckor, sedan skrittade vi 10 minuter varannan dag en vecka men hon kändes inte fräsch så jag släppte henne på sommarbete en månad och sedan var min gamla häst tillbaka igen.
Så sammanlagt stod hon alltså i drygt två månader och då var det ändå en lindrig inflamation.

Säg till ägaren att det är djurplågeri och förenat med livsfara att rida hästen, om hon har så ont att hon kastar sig bakåt vid beröring så kan man ju lätt lista ut hur ont hon skulle ha vid ridning.
Säg till ägaren att ta ut en duktig veterinär som får undersöka hästen och poängtera att det inte är för såret utan för att hon ömmar så mycket.

Stackars häst:( en stor eloge till dej som bryr dej:bow:

Liknande trådar

Hästvård Jag skriver här nu och ber om råd då jag känner att jag behöver hjälp. Jag är ägare till ett 3-årigt engelskt fullblodssto sedan...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
17 287
Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 689
Senast: tuaphua
·
Hästvård Ska försöka hålla mig kort men gör jag det inte får ni ursäkta. Sitter med grubblerier sen en tid tillbaka angående min häst. Vet...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: sandrafors
·
Träning Hej! Tar det hela från allra första början för att slippa missförstånd. Jag och en kompis blev för ca ett år sen medryttare på två...
2
Svar
30
· Visningar
4 404
Senast: Lajke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar