Tryckskador? Skav?

Martina_m

Trådstartare
Min häst har fått vita märken på benen. Och jag kan inte förstå varför?

Det ser ut att komma från senskydd, men det är senskydd som jag haft i 5 år, varför skulle han få skav av dem nu, när jag dessutom knappt använder benskydd (inte nu under sommaren).

Hästen i fråga har helt svarta ben. Och för ca 1-2 veckor sedan började det bli märken på frambenen, som att det först blev mjälligt och poröst i huden, och sen kom det vit päls. Precis som om han haft ett sår och det blir ärr. Men han har inte haft några sår.

Jag rider sällan med senskydd just nu.
Jag flyttade min häst till sommarbete i slutet av maj, då fick han ha senskydden på sig första dagen, som jag sen tog av. Det var inte jättevarmt, men det var blött, då det började regna.
Det var 25-26 maj.
Nu, som sagt för ca 1-2 veckor sedan började detta komma, alltså ca 6 veckor senare.
Jag har haft benskydden där emellan, men under en transportfärd fram och tillbaka (olika dagar), alltså inte längre än ett vanligt ridpass. Har även haft de under något ridpass ute i skogen, men brukar som sagt rida utan.

Hur kan det komma sig att han fått dessa vita märken? Kan det vara från när han hade de på sig i hagen?
Har tyvärr inte foto, men ska fixa det imorgon om någon vill se.

Någon som har någon idé?

Sv: Tryckskador? Skav?

Låter ju som märken de kan få av blistring -och i detta fallet skulle jag gissa att när han hade skydden på betet blev det blött under skydden så de "brände" huden = vita märken

Tack för ditt svar!

Ok, tycker bara att det är så länge sedan. Men det kanske tar så lång tid innan de vita märkena visar sig? För det borde väl inte bli sådana märken efter att de används under ridning nån timma?

Trist tycker jag iaf, jag som tycker att han har så svarta fina ben :cry:.
För det är väl vita märken som aldrig försvinner?

Ja det är en bränn/blistrings/tryckskada i huden , eller öh en skada (tex frysmärkning) som påverkar pigmenten och då blir det vita hår .

Min fick så av en hårsäcksinflammation, det enda jag tyckte var märkligt var att han fick vita hårstrån av det sen men det var vad vet sa.

Det började m att huden blev mjällig och en massa skorpor.

Så här ser det ut på ena benet.
På det andra verkar det vara på väg oxå :(, men bilderna som jag tog på det blev så otydliga så inget syns.

utsida
IMG_20130719_154350_zpsd2571a74.jpg

insida
IMG_20130719_154328_zps28691546.jpg

Japp, det ser ut som en brännskada ( blistring). Skadan går inifrån och ut s.a.s. så det brukar ta ett tag innan det syns utanpå. Tråkigt när man som du försökt skydda hästen i all välmening, men gjort är gjort. Man gör det dock bara en gång (talar av egen erfarenhet)/Tualma som numer är extremt extremt försiktig och petig med skydden

Ja usch, känns så trist! Ångrar mig otroligt mycket. Han har ärr sedan han sprang omkull på en asfaltsväg. Och de ångrar jag mig, hade jag låtit en vet sy så hade de förmodligen inte synts så mkt idag. Och tycker det är så fint med hans helsvarta ben :-(.
Vågar ju knappt sätta på några benskydd på alls nu ju :-(

Åh, vad jag ångrar mig! :cry:

Fast det Var ju inte direkt vare sig av oaktsamhet eller dumhet . Du försökte skydda vid hopsläpp .
Senskydd tyvärr ska aldrig sitta på för länge .

Men Utöver att det givetvis ser trist ut med dessa "bevis" permanent så är din häst fin och frisk och blev inte skadad i övrigt . Läge nog att inte spendera skuld tid osv , var bara glad det är en bagatell i sammanhanget .

Ja precis, tänk inte mer på det nu, din häst mår ju bra. Min häst såg dessutom mycket värre ut än din, usch (om det kan vara till någon tröst). Jag fick skämmas, men hon mådde bra och "bevisen" var som sagt endast kosmetiska.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 324
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 487
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Tänkte kolla om andra har samma erfarenhet vid efter behandling med kortison till hund. Lite bakgrundsinfo: Hunden är idag 7,5...
Svar
2
· Visningar
482
Senast: The Beast
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattbilder #10
  • Lugnande medel till hund.