tryck i vattenkopp

H

Harmonica

är det någon som vet hur mycket vatten det ska komma ut ur vattenkoppen per minut för att det ska vara ordentligt för hästen att dricka ur?

Sv: tryck i vattenkopp

6 liter i minuten tror jag ......du kan provtrycka själv....fyll vattenkoppen och ställ en hunk under...tryck i en minut och allt överflöd hamnar i hinken, sen är det bara att mäta upp.

6-8 liter/min fick jag lära mig i skolan. men sedan finns det ju hästar som dränks med sånt flöde och såna som tycker det tar en evighet att dricka när det inte kommer mer, och därför dricker alldeles för lite. så lite får man väl tänka och justera själv också..

jo jag tänkte mäta det precis så :)
jag kollade trycket i vattenkoppen i min hästs nya stall idag.. och den var asdåligt... så jag får nog hänga in en hink till honom också...

Gör så! Själv har jag en vattenkopp som fyller på sig själv, den känner av hur högt vattenståndet är i koppen så hästen slipper trycka.

Sara Nyman har gjort en studie där hon jämförde tre olika flödeshastigheter, jag tror det var 4, 8 och 16 l/minut. (För den som vill kolla upp siffrorna finns det säkert på Hippocampus).
I denna studie, med dessa flöden och vattenkoppskonstruktioner drack hästarna klart bäst vid 8 liters flöde. Att de drack sämre vid 16 liters flöde kan berop på att med den konstruktion som vattenkopparna i studien hade, blev det för mycket tryck i ledningen vilket ledde till att det sprutade och lät om vattenkoppen.

Så runt 8 liter är ett scysst flöde. Däremot behöver det inte vara det OPTIMALA flödet. Har man andra ledningar och andra konstruktioner kan mer än 8 liter kanske vara ännu bättre.

Studier har visat att hästarna dricker upp till 40% mer om de har vattenhink istället för vattenkopp...kan va kul o veta =)

Liknande trådar

Träning Jag bytte stall för ett par veckor sedan och i det nya stallet så får hästarna vatten via vattenkopp när de är ute. Min häst har aldrig...
Svar
9
· Visningar
1 105
R
Hästmänniskan Hej Vet någon om det finns några regler för vatten på vintern? Jag hittar inga. Stallägaren har fått för sig att hen inte behöver hacka...
2
Svar
31
· Visningar
2 134
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
2
Svar
26
· Visningar
2 052
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
446
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama