Tryck i nacken!

prinsonemmy

Trådstartare
Nu för tiden ska man helst ha anatomiska träns, rida utan bett, utan hjälptyglar och liknande. Fine säger jag, det är ju toppen! MEN. Jag har tänkt och läst en hel del om detta med just tryck i nacken. Hur mycket känsliga nerver det finns där och att oanatomiska nackstycken är väldigt illa.

Det första jag kom att tänka på var... Men när man tränar (NH) tryck med hästen då? Då skapas det, av en smal och skarp repgrimma en väldigt tryck i nacken med. Visst, nu är det inte så att man har detta tryck lika länge som ett ridpass och inte lika ofta heller, men det finns ju ändå där då och då.

Så nu vill jag veta ERA åsikter och kunskaper om detta. Jag är inte så på läst om detta utan kom bara att tänka på det och blev intresserad. :) Vore roligt med svar!

Sv: Tryck i nacken!

Det är ju många NH fantaster som även rider sina hästar i repgrimma dagligen. Hur tänker dom angående det du skriver?

Är själv inte så påläst på just detta, men tycker det är ett intressant ämne så ska bli kul att se vad andra tycker och tänker :)

Är skillnad på trycket av en repgrimma och trycket i nacken från ett vanligt träns med bett. Träns spänner man fast och har bett i vilket ger ett konstant tryck i nacken, grimmor ger bara tryck när man tar i dem. Vilket då gör att man kan jobba med att be hästen gå undan för trycket i nacken och sen ge eftergift igen.
Med träns jobbar man istället med att be hästen gå undan för trycket från bettet.

Mer eller mindre.

Ja allt vi lägger på hästen väger ju, går inte att komma ifrån, men försöker man jämna ut punkt trycket som uppstår och variera var trycken ligger så är det ju bara bra.

Och rider man med grimma och grimskaft (tänker på vanliga inte nh) så ger det inte mer tryck/tyngd än när man tar in hästen från hagen eller promenerar med den.

att ha Grimmor/träns osv är vårt sätt att kontrollera hästen på. Och har så varit sen senneolitikum. Och då så läggs det tryck på hästens nacke. Är ju bara bra att folk nu har kommit på att det är bra att avlasta tryck punkterna och att variera utrustningen.

Ja och dessutom är en repgrimma oftast rund vilket ger en mindre anläggningsyta (mer tryck på ett ställe) än ett platt träns. Så trycket i nacken från en repgrimma och från ett träns är nog likvärdigt och fullt jämförbart.

Jag har aldrig upplevt att ett vanligt huvudlag med tränsbett eller enklare stångbett spänner speciellt hårt över nacken.

Min tanke är att trycket kommer av att man "spänner ner" nackstycket, främst nosgrimmans egna, smala, genom att spänna åt nosgrimman så att den hålls fast nere runt huvudet. Ett hårt uppspänt bett borde ge samma resultat?

Därmed inte sagt att bettet skall hänga löst i munnen, men många drar upp bettet så hårt att det är svårt att få nackstycket över öronen, klart som tusan att nackstycket ger tryck då. :sneaky:

Att försöka konstruera anatomiska nackstycken för att få bort trycket känns onödigt krångligt, eller?

Kl
De fodrade tränsen är de med engelsk nosgrimma innanför. På det sättet kan man lägga den smala remmen utanpå istället.

Vi européer har haft fodrade grimmor så varför inte tränsen.

Sen att man fört in en ny kultur med en vass hård grimma med knutar för att de anser att hästar är farliga väsen.
Varför var det ingen svensk kobonde som införde kogrimman i kedja likaväl.
Same shit o ska inte vara på hästar.

kl

För att vara lite krass så tror jag dessa anatomiska träns är en av dessa trender som kommer och går ungefär som vurmen för pessoabett, flippanbett, medicinvojlockar, fladderboots, thidemantygeln, strassermetoden etc etc.

Jag säger inte att tränsen är dåliga och de har säkert sin poäng men jag ser ännu en trend där hästfolk söker en ny frälsare.

Jag kan ärligt säga att det här med fodrade och anatomiska träns inte är en frälsare på ALLA hästar, jag har själv två anatomiska träns varpå det blev en enorm skillnad på 09.an och ingen skillnad alls på den andra. Så jag tror det har lite att göra med vad för häst vi snackar om också. De är ju olika känsliga.

kl
Det är klart en repgrimma ger tryck i nacken, frågan är bara om det ger samma sorts tryck och hur mkt? Jag använder ganska sällan min repgrimma pga att jag vet att den ger rätt mkt tryck. Men jag kan träna NH utan repgrimma, det går alldeles utmärkt måste jag erkänna. För mig är inte NH redskapen man använder utan hur du tränar med hästen och kroppsspråket. Sedan så rider jag gärna med både träns och sadel, även om jag kan ta ut gamlingen ur hagen och hoppa upp med ett rep runt halsen också. Jag tycker inte man ska vara så insnöad på att enbart göra si eller så för att man utövar nh eller inte helt enkelt ^^

Ja, tänk då på pessoabett, hissbett, stångbett, halsförlängare, gramman, fast martingal osv. Allt det orsakar nacktryck. Hästarna överlever trots det så jag tror inte det är så känsligt som man tror där. Vanliga träns funkar nog fint i framtiden med. :) ;)
(Gillar inte nämnda saker och använder det inte, så ingen får för sig att jag plågar pållarna nu).

Hästarnas är känsliga i nacken och jag kommer inte ha något i närheten av något så skarpt som en repgrimma i närheten av nacken.

Min morbror har jobbat som ostiopat sedan 80 talet på hästar och han jobbar mycket med veterinärer, han påstår att skador på nerverna i nacken har ökat sedan nh filosofin tog fart i sverige även en duktig norrman som behandlade mycket hästar i västsverige när han levde sa samma sak.

Jag gör den obevisade kopplingen med repgrimman.

Helt sant som du säger, alla hästar är olika och många nack-känsliga individer mår tipptopp av ett anatomiskt träns.

Jag har funderat en hel del på det här frälsartänkandet i hästvärlden. Är vi så osäkra i vår hästhållning att vi måste följa varje trendvind som blåser?

Alla vill vi göra vårt bästa på alla plan, det är väl en del i att det är lätt att haka på trender.

Vi får hoppas att det är så, att vi vill så himla väl att vi kränger ut och in på oss själva (och våra plånböcker;))

Jag trorpå att man ska variera tryck, dvs att kanske byta träns då och då så att man får olika tryckpunkter. Jag har tex 2 st anatomiska och 2 st vanliga dock med fodrade nackstycken men ändå. Tror det är samma med nosgrimma.

Jag rider mina hästar i vanligt träns utan nosgrimma, med tredelat tränsbett.
Jag rider dem ca tre ggr/vecka, 40 minuter per pass.
Jag tror inte att det är skadligt att använda samma träns varje gång.

Jag använder inte repgrimma (fast jag äger en som jag köpte för 6-7 år sedan för jag trodde att jag skulle ha nytta av den - använde den nog en gång tror jag), ägnar mig inte åt NH eller något annat trolleri utan vardagshanterar mina hästar och är tillräckligt nöjd med resultatet.

Mina hästar älskar att bli hårdhänt kliade i nacken så jag tror ju inte att det är så farligt att få tryck i nacken med jämna mellanrum...

Jag vet inte hur man ska sätta repgrimman för att det ska var "rätt", men ska inte den sitta längre bak?
De anatomiskt formade tränsen tycker jag mest är vanliga fodrade fast utskuret för öronen?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 169
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
25 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat