Tryck i hoven

Sara75

Trådstartare
Min pålle har drämt hoven i något (i vad vet han bara själv) och är nu öm i hoven och har fått PG-beslag på tassarna. Någon som varit med om detta och vet hur lång tid det tog att läka ut? PG-beslagen gör ju att han kan trippa runt som vanligt men hoppa vågar jag inte.

Sv: Tryck i hoven

Förstår inte riktigt. Menar du att han slagit i hoven från sidan på hovväggen eller underifrån, alltså trampat på något?
Hur ser det ut? Några tydliga märken på hoven etc. Är han bara "lite öm" eller väldigt halt?

Veterinären så att han antagligen hade slagit i hoven, var eller hur vet jag inte men han var varm på utsidan av hoven på ena sidan. Han var tydligt halt men med PG-beslag är han nu ren och fin när han sprattlar med benen :)
Vad som skulle hända om jag nu tog av PG-beslagen vet jag inte. Det är liksom det som är pudelns kärna, när kan han tänkas vara bra så man kan sätta dit vanliga pjucks?

Veterinären så att han antagligen hade slagit i hoven, var eller hur vet jag inte men han var varm på utsidan av hoven på ena sidan. Han var tydligt halt men med PG-beslag är han nu ren och fin när han sprattlar med benen :)
Vad som skulle hända om jag nu tog av PG-beslagen vet jag inte. Det är liksom det som är pudelns kärna, när kan han tänkas vara bra så man kan sätta dit vanliga pjucks?

Börja med att ta reda på exakt var skadan sitter, sitter den i sulan eller i vägghornet och om så är fallet hur högt upp på väggen. Det är liksom pudelns kärna för att kunna ens gissa när han kan tänkas vara så bra att han kan återgå till vanliga pjucks.

Det var ju en rätt luddig diagnos... Svårt att veta vad man ska göra när man inte vet vad problemet är. Jag hade pratat med hovslagaren och fråga om han/hon kan se något i hoven på det ställe hoven är varm och bedöma när man kan ta bort PG efter vad han/hon hittar.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 137
Senast: animalasia
·
Hästvård Hej, min häst fick en kraftig hovböld i mars o h stod på klinik i fem dagar. Väl hemma gick hon bandagerad en månad och skoddes sedan...
2
Svar
21
· Visningar
2 951
Senast: Missemus
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 941
Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 801
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka