tröttnar på fodret...

tinissen

Trådstartare
har en tvåårig tik som är lite småkräsen med maten, hon tröttnar på sitt torrfoder, och byter jag sort är det jättegott:laugh: i tre dagar:confused: sen fortsätter hon att peta i maten, hon äter mer än gärna andras mat men köper jag samma sort så duger det inte längre.....kan oxå tillägga att det är samma sak med tuggben o leksaker, hennes eget duger inte men andras går bra... någon som har något tips??

Sv: tröttnar på fodret...

Sluta byt foder hela tiden, en hund svälter inte sig själv.

Ställ fram maten en stund, äter hon inte så får hon vänta tills maten serveras nästa gång :)

du har nog missuppfattat, jag byter inte hela tiden...hade pedigree innan bytt till purina nu pga hon rörde inte 2/3delar av maten enbart kulorna av oxkött...:/...(uppfödaren hade eget foder men lade ner sin verksamhet och fodret finns inte att fåtag på här i närheten...) problemet är att hon inte vill ha sitt eget utan bara andras... när jag bytte foder var det bara smaskens ett tag o sen har hon börjat peta i maten,.... svärföräldrarna har samma foder till sin hund och där äter hon som bara den.

Nej jag trodde inte att du bytte hela tiden, men byt inte alls :)

Hunden lär inte svälta, prova det förslag som jag i förra inlägget och var envis ..

Sådär har vi haft det... i drygt åtta år nu. Dessutom har hunden behövt ett specialfoder under ett par år som hon tyckte riktigt illa om. Vi har försökt allt, "svälta henne" genom att bara erbjuda den maten funkar inte, hon äter inte i alla fall men blir besvärlig i sättet när hon inte ätit på ett dygn. Vad vi gör numera är att stoppa i lite varierade matrester i hundmaten för att variera maten lite mer. Det skadar henne inte att äta varierad kost så länge hon får i sig hundmaten också, och oss gör det inget. Det är väl inget riktigt bra tips jag har men jag ville berätta att du inte är ensam om problemet.
Vilken ras har du förresten?

Har du testat att utfodra på olika vis, ex under promenaden eller kasta ut den på gräsmattan, stoppa in den i en kartong osv. så hunden får jobba för att få tag i maten:)

det hjälper tyvärr inte att plocka bort det, hon går bara o nosar på det o går o lägger sig, hon äter bra om det blir lite matrester i men inte sällan sorterar hon bort torrfodret ändå :mad: ibland om det kommer annan hund går hon o tar ngr kulor. har en tollare-bc. :D(vill ej ha kommentarer på att det är blandras)

19470_1207334020.jpg

24538_1207333975.jpg

Senast ändrad:

Om jag ska chansa lite så chansar jag på att ni inte varit tillräckligt envisa.

Gör liksom inte en grej av det, en frisk hund svälter sig sällan ( om inte aldrig ) :)

Ställ fram maten, låt den stå 10 min och plocka bort, samma procedur när kvällsmaten kommer..

Det är liksom dethär som serveras, är eller gå hungrig :)

Du gör som du vill med din hund givetvis, men hon var jätte fin iaf..

Jag har en hund som är precis likadan och känner igen allt trugande.Jag håller med om att man inte ska hålla på att byta foder,men det är ju det att man aldrig får någon normal vikt på hunden.Det är ju inte det att hon svälter ihjäl,men min har perioder då hon äter.Just nu har hon kanske ätit ca en liter mat på 2 veckor/hon väger 28 kg).Hon går och luktar,skulle det vara något som är gott i(tex en ostbit,eller köttbit)kan hon pilla ut det och äta men sen går hon igen.Ibland går hon fram och luktar och sen går.jag blandar alltid i matrester men det är bara dem hon pillar ut och äter.När hon har sina matperioder och faktiskt äter bra,får hon äta nästan hur mycket hon vill för jag vet att snart äter hon inte igen och då har hon lite att ta av.Jobbigt är det:(

Bästa sättet är att aldrig börja blanda i annat i det foder man vill ge. Förr eller senare kommer hunden på att jag äter inte om det inte är "godbitar" i fodret.

Sen är det också så att det faktiskt spelar roll att blanda i annat. Ett färdigfoder är ett komplett foder där balansen mellan näringsämnen, mineraler, vitaminer skapats av sammansättningen. Blandar man i annan mat - i större utsträckning, mer än 10% av foderstaten - är risken för att rubba näringsbalansen i fodret stor. Så även om det inte "spelar roll" sä gör det faktiskt det....

tillägger än en gång att jag inte håller på att byter foder, jag bytte för ca 3 veckor sedan pga att hon i 1 ½år petat i pedigreen (äter ej kycklingkulorna endast oxkulorna och lämnar resten) och att nya fodret hade bättre näringsdeklaration +att min svåger och mina svärföräldrar har samma foder, min hund äter med jättebra aptit hos dem men inte hemma... jag funderar på o låna svågerns matskål o se om hon äter sitt eget ur den istället, hon tar bara över ben och leksaker som någon annan tuggat på o dräglat ner ordentligt...:p

Nej det förstod jag. Generell upplysning att det är bäst att inte blanda i.

Men om hon äter oxkulorna - varför inte satsa på peedegree oxkött och grönsaker i så fall? Även om den heter Maxi så klarar även våra småhundar av bitarna. SÅ stora är de inte.

problemet är ju bara det att hon rör ju bara en sorts kulor i pedigreen, tror det är 4 olika sorter i, de stora rödare de andra är bara usch.... det är inte bitarnas storlek heller som är problemet inte heller hur hårda eller mjuka de är.

problemet är ju bara det att hon rör ju bara en sorts kulor i pedigreen, tror det är 4 olika sorter i, de stora rödare de andra är bara usch.... det är inte bitarnas storlek heller som är problemet inte heller hur hårda eller mjuka de är.

röda små=morötter
gröna små=ärtor
kuddarna = köttigt innehåll som i vart fall hemma är jättepopis även för kattens del
stora röda = även de ok tycker både hundar och katter (och ja, hundmat är inte bra för katterna men ibland får de smaka och ärligt ser de mycket välmående ut sedan de började äta hundmat)

Du skulle ju kunna ringa producenten och resonera om vilket foder de rekommenderar då det är en sorts "kula" som är popis...

Det där handlar väl mycket om konkurrens. Så där håller mina hundar på också. Jag har en gammeltik som äter lightfoder och en unghund som är väldigt mager och som äter ett fett valpfoder. Tiken håller sig till sitt eget foder, men lillkillen vill alltid äta hennes istället för sitt. Eller andras istället för sitt överlag. Har en kamrat som får truga i sin ridgeback mat med. Det räckte att min hund gick fram och åt två kulor ur ridgebackens skål så åt han upp hela portionen sedan.

Samma sak med ben. Vi kan ha gamla ben liggandes som våra hundar inte vill ha, men så kommer en annan hund på besök och vill ha det och då minsann passar det.

Vi gör som alla andra redan sagt. Ger maten. Äts den inte på en stund tas den upp till nästa måltid. Min unghund äter bättre sent på kvällen har jag märkt, så då får han en av måltiderna. I övrigt har jag inte ändrat något. :)

Tycker som övriga. Ta bort maten efter en stund om hon inte äter. Då får hon vänta tills nästa mål mat. Till slut så äter dom. Gör nämligen så med lilla yorkien, jätte kräsen, men det som serveras det är det som ska ätas. Äter man inte tas maten bort.

Sen en tanke som slog mig, med tanke på det som Galathea skrev om konkurrensen om mat. Om du kanske försöker låtsas äta maten och verkligen ge sken av hur god den är. Då kanske hennes nyfikenhet väcks, eftersom du som ledare gillar maten och äter den så kanske det även kan passa den lilla damen. Alltid värt att pröva?

Jag har en hund som är precis likadan och känner igen allt trugande.Jag håller med om att man inte ska hålla på att byta foder,men det är ju det att man aldrig får någon normal vikt på hunden.Det är ju inte det att hon svälter ihjäl,men min har perioder då hon äter.Just nu har hon kanske ätit ca en liter mat på 2 veckor/hon väger 28 kg).Hon går och luktar,skulle det vara något som är gott i(tex en ostbit,eller köttbit)kan hon pilla ut det och äta men sen går hon igen.Ibland går hon fram och luktar och sen går.jag blandar alltid i matrester men det är bara dem hon pillar ut och äter.När hon har sina matperioder och faktiskt äter bra,får hon äta nästan hur mycket hon vill för jag vet att snart äter hon inte igen och då har hon lite att ta av.Jobbigt är det:(

Du skriver att hon äter en liter mat, men hur mkt extra smakbitar har hon pillat i sig då? I mina ögon förlänger den där extra iblandningen av saker bara problemet, för hon blir ju mindre motiverad att ta itu med protestkulorna om hon redan ätit lite kött och ost och sås....

Kanske ska tillägga det som flera andra redan sagt med. Att det inte heller blir något godis eller ben eller så om han inte äter sin mat. Godis använder jag bara när jag tränar och har honom lös (för att ha en chans på inkallning, det är en envis afghan :crazy:) och då bara lite, lite så det inte ska påverka hungern för mycket. :)

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Har ni några bra tips att få i en fem veckors valp mat? Hon vill bara dia men mamman börjar tröttna på 10 valpar som diar. De andra...
Svar
9
· Visningar
780
Senast: hollypolly
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 634
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Det känns helt hopplöst att hitta mat som hunden petar i sig utan att man behöver ge kula för kula ☹️ Bakgrund: 14 år gammal vovve med...
2
Svar
28
· Visningar
6 179
Senast: Fetaost
·
Hundhälsa Okej jag behöver hjälp, ju mer jag grotta ensam desto svårare blir det. Jag ska byta foder till Emiron, hans mage är inte vad den borde...
2
Svar
24
· Visningar
5 442
Senast: calm
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIX
  • Badrumsrenovering - pris?
  • Svensk politik nr 3