Trött på spån!

Kratus

Trådstartare
Nu är jag så trött på att mocka i spån. :mad:
Gammelgubben är det inga problem hos han gör en stor hög av allt sitt bajs och kissar alltid på samma ställe, men min... :devil:
Han bajsar där han står och har ingen aning om hur man gör när man lyfter på fötterna. *suck*
När man tror att man äntligen lyckats få till en bädd så är han där med sina elvispben och drar upp allting. :cool:
Har allvarligt funderat på att ställa honom på halm då han fungerar mycket bättre på det, tar 10 min att mocka mot 30 med spån tex.

Alltså hur mycket halm går det åt för en häst på ett ungefär under ett år? När han stod på halm på skolan så la jag in ca en bal om dagen. Nu går det åt 1-2 balar spån/vecka.
Hur mycket mer plats tar halm på gödselstacken än spån? Eftersom vi har container så vill vi ju inte att den ska fyllas snabbare än tidigare. Det blir visserligen billigare per kubik om vi blandar in halm. Just nu töms den knappt två ggr om året, med fyra hästar.
Vilken halm är bäst att använda? Lättast att få tag i?

Någon som övergått från det ena till det andra? Hur blev kostnadsskillnaden?

Sv: Trött på spån!

rundbal är enkelt o billigt, antar att det kommer bli mkt mkt billigare än spån. Container frågan kan jag inte svara på, det beror ju på hur mkt han kissar o hur väl du sorterar.

Ja, rundbalshalm är vad jag har gillat bäst men tyvärr har jag svårt att lagra rundbalar, och behöver alltså ta hem småbal, alternativt halvstora balar isf. Att ta hem ett par rundbalar åt gången skulle antagligen dra upp transportkostnaderna rätt så mycket.
Hur länge kan en rundbal räcka?

Han kissar rätt mycket, men jag har tänkt lägga permanentbädd och bara plocka bajset, och jag tror att jag sorterar rätt så bra. :p
När (om) de nya boxarna blir klara någon gång så har han som ett "avlopp" där det förhoppningsvis rinner ner lite kiss.

Använder enbart halm i småbalar då det är vad min bonde levererar. Det går 1-2 balar halm per dag åt mina 2 hästar. Balarna ligger på 4-6 kg. Tror det är havre och / eller kornhalm då jag även köper det utav honom.

Nu är jag supernoga vid sorteringen när jag mockar. Lyfter bort all ren halm till ett rensopat hörne, och sparar så mycket halm jag överhuvudtaget kan. Dvs lite fukt i halmen gör inte så mycket, det lägger jag underst dvs det blir det första hästen pissar på sen... Med den tekniken blir det inte mycket mer halm i gödselstan än vad det blir spån. Det tar mig ungefär 10 minuter per box med den sorteringen.

nackdelen med halm är att det är svårare att förvara i gödselstack/conteiner eller vad man har. Det packas ju inte på samma sätt, så det blir ju fort fullt i stacken.

sen luktar det mer amoniak av det när man mockar...
man bör väl kalka o så för o minska ner lukten.

Vilken volym det blir i stacken beror ju på hur väl man sorterar.

Och lukten tycker iaf jag inte är värre än med spån, och jag har aldrig kalkat. (Har inte permanentbädd)

BTW - en nackdel med halm är om hästen äter för mycket. Å andra sidan är det positivt för vissa med sysselsättning.

Jag har provat med båda förr... Kostnadsmässigt har jag alltid haft superbilligs spån så därför blir det ju dyrare med halm- men sysselsättningen är ju inte fel.
Jag vill helst ha hästen på halm på vintern o spån på sommaren. Luktar mkt bättre med spån men halmen är ju klart bäst för hovarna...
Containermässigt så hamnar du nog på mindre än innan. Speciellt om du har bädd. Vår halmstack växte inte alls lika fort som spånstacken. Fast jag är iofs den enda som säger det här på Buke... Så fort det regnade försvann ju all halm och packade ihop sig mkt mkt mer än spånet.

Ja har man en container utan tak så blir det nog så med regn, men tyvärr så har vi en med öppen kortsida. Men som du säger om man mockar "snålt" så borde det väl bli mindre av halmen än av spånet.

Tack alla för svar! :bump:

Får väl se hur det blir, just nu tror jag ju att det kan vara rätt svårt att få tag på bra halm. Så vi får se till efter betet isf.

Alltså jag tänker på min stora häst som också har elvispben och det skulle aldrig i livet gå att tänka någon som helst bädd med halm. Jag mockar petnoga och sorterar om all halm varje dag, han har en stor box det medges men det blir ändå två kärror att köra ut varje dag. Jag försöker verkligen återanvända så mycket som möjligt. Men han lyckas gräva ner all gödsel så den ligger i botten på boxen och samtidigt smutsa ner det mesta av halmen under tiden. Man skulle kunna säga att vi är två om jobbet - vi sorterar om all halm varje dag, både han och jag. Och jag tycker att stacken växer mycket snabbare.....
/nocke/

Kan tänka mej att det går åt mkt halm om det är en häst som gräver eller är allmänt stökig i boxen.
Hade hellre mockat spån längre än blivit ruinerad på halm, men det är en smaksak.
Bädd kan man inte ha med hästar som gräver, oavsett underlag, den blir bara förstörd.

Nej, alltså jag trodde inte heller att jag kunde ha det på min, men det funkar faktiskt. Hade jag bara ordentligt med halm i boxen så var det inga problem. Även om jag inte mockade bädd så blev det väldigt lite att slänga på gödselhögen.
Men det var över 5 år sen som jag hade honom på halm och där var det en stor gödselplatta där det tömdes från runt 40 boxar. Halmen ingick i hyran så man tänkte inte på åtgång eller kostnad. Eftersom de också använde gödseln till sina egna åkrar så fanns ingen kostnad för bortförsling heller.

Vad kostar halm egentligen?

jag har en sån gris som du och jag föredrar ju spån helt klart!! halm fick jag tömma hela boxen med och det luktade massa ammoniak tyckte jag. fyller containern jättefort med halm också. för min egen del funkar spån utmärkt men inte bädd! för den grisar han ju runt, däremot om jag tar bort allt kiss varje dag så blir det perfekt. blir en skottkärra per dag hos han jämfört med tre, fyra som det blev med halm innan.

Men om du inte mockar bädd hur mycket spån måste du lägga in i veckan ungefär? Just nu med spånbädd så lägger jag in 1,5 i veckan, om jag tar bort bädden kommer jag ju helt plötsligt behöva lägga in 3-4 i veckan väl? :crazy:

inte så mycket faktiskt. jag har ju stora säckar och inte balar men jag lägger nog in en stor säck i veckan ungefär. (inte en sopsäck då utan kanske tre gånger så stor som en sopsäck...)
dagarna efter jag fyllt på spån är otroligt lätt mockade och jag kör nog ut bara en halv skottkärra då.

Orkar inte läsa hela tråden, jag har en som är lika dan. Jag har spån i botten och ströar med ny halm ovanpå varje dag. Det funkar riktigt bra faktiskt, verkar som om halmen binder ihop högarna och det hålls ganska fräscht. Förut bytte jag utt bädden 3 ggr/vecka, nu bara 1 gång!

Jo, jag har prövat den varianten också (morsan som envisades med spånet... :angel: )
Det funkade inte för mig, blev jätteäckligt i boxen då han drog runt precis allting. :crazy: Väldigt svårmockat blev det också.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har lite frågor kring bädd till min häst, vad som kommer fungera bäst.. Testat endast spånpellets, det kissar han igenom på två...
Svar
11
· Visningar
2 274
Senast: a1agnlju
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 363
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 896
Senast: Red_Chili
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Obs. Känsliga läsare varnas – detta inlägg kommer att handla om mens. Läs ej om du tycker att det är äckligt. Och om du ändå läser...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25
  • Avlivning älskade katt