Trött på skiten

squarepants

Trådstartare
Nu är sambon på väg till djursjukhuset för fjärde gången på åtta dagar. Hunden har en kraftig infektion efter urinstensoperation och det ger sig bara inte. Dom spolade genom dränaget i torsdags, och igår kväll började det rinna grönt "snor" (Var) utanför dränaget, genom stygnen :( Vad tusan är fel?

Bakterieodlingen visar att han ätit rätt antibiotika i fem dagar, och ändå blir det bara värre :cry:

Sv: Trött på skiten

Jag har inget att komma med, mer än att det verkligen suger när de inte blir friska. Jag håller tummarna för er och att det ger med sig!

Men åh, lilla killen :( Jag som tyckte vi hade en helvetesvecka efter min hunds urinstensoperation, men vi verkar ju ha kommit lindrigt undan...

Hoppas de hittar felet snart och fina hunden snabbt blir bättre!

Min gamle Loke hade en bakterieinfektion i munnen och den bet inte den vanliga antibiotikan på, trots att han åt den i ett par veckor. Utan vi fick någon "multi-killer" som var lite starkare och då gick det fort! Så förhoppningsvis räcker det med antibiotika med lite mer klös i. Vad säger vet?

Jag funderar på det mesta, allt från resistenta bakterier till att dom glömt en kompress inuti honom..
Veterinärerna (För vi har haft olika nästan alla besök..) säger "Det är ovanligt men kan bli såhär". Vi slka in imorgon igen och spola. Det skulle inte finnas någon anledning att byta antibiotika eftersom odlingen visar att baytril är rätt sa dom. Cillamuffins, hur länge gick det för Loke innan ni bytte? Gjorde som odling?

Kan det vara så att han inte tål stygnen han är sydd med ? Försöker spåna lite.
Låter oehört jobbigt:(

Kan det vara så att han inte tål stygnen han är sydd med ? Försöker spåna lite.
Låter oehört jobbigt:(

Håller med, en annan variant kan vara att hunden behöver få annat/starkare antibiotikum intravenöst.
Det har jag råkat ut för själv ett par gånger. Jag alltså, inte hunden.

Ja, det var precis vad en bekant skrev när jag spånade med henne. Husse blev stressad idag så han kom sig inte för att fråga, men jag ska absolut se till att han gör det imorgon! Har ni varit med om att en hund inte tål stygnen? Hur tedde det sig?

För från början var han ju sydd med bara absorberbara stygn, och om jag fattat rätt så blir det ju tre lager med stygn när dom varit i urinblåsan? Blåsan, bukväggen och huden? I måndags fick han även "vanliga" stygn, när dom satte in dränaget. 12 stycken nya blev det då, men dom behöver tas bort.

Jag tror han gick nästan en månad faktiskt. Den första tog det mesta, sedan kom det tillbaka och var värre och det var väl för att de lite resistenta bakterierna hade fått fritt spelrum. Det gjordes odling, men den starka antibiotikan sattes in före svaren kom.

Sarek har ju också åkt på en otäck historia med sår som inte ville läka. Huden på hela biten från hasen till tassen bara dog och ramlade av. Då blev det nog 10 vetbesök på 14 dagar… I hans fall blev det någon sorts allergireaktion, efter att ett histiocytom opererats bort. Det var jättehemskt med allt blod och var men vi fick ordning på det till slut. Han har dock ett stort ärr vid tassen som minne… Hoppas det är något enklare på din vovve, för Sareks sår tog evigheter på sig att läka.

Skrev nyss ett längre inlägg. Men när min hund var sjuk i njurbäckeninflammation var det sulfa som till slut vände det. Baytril hjälpte inte ett skit, trots hög dos under lång tid. Det var när jag bytte vet som hon direkt sa att sulfa skulle sättas in.

Men fy vad jobbigt :( Jag lider verkligen både med er och med hunden :( Jag har inget tips eller råd men håller tummarna för att det ger sig omgående så att han får bli frisk igen.

Kl

Efter jag postade denna tråden har vi varit inne två gånger till, dränaget är borta och allt ser ganska ljust ut faktiskt... Han ska fortsätta på Baytril över helgen som kommer och blir det inte sämre ska resten av stygnen tas på måndag. Hunden mår bra och har mått rätt bra hela tiden, tack och lov. Det är bara jag och framför allt hans husse som varit så oroliga för att det inte blir bra. Men som sagt, det går fortfarande åt rätt håll!

Går tre korta promenader om dagen med honom förutom rastning på gården, och han är ju så himla go. Finner sig i att göra "ingenting" och stressar inte upp sig för något. :love:

Och nu sitter vi i väntrummet hos veterinären igen. En vecka sedan dränaget togs bort, 15 dagar med antibiotika. Rinner fortfarande var. :(

Stygnen är borta och allt är läkt, utom just där slangen satt. Där rinner det än.

Stygnen är borta och allt är läkt, utom just där slangen satt. Där rinner det än.

Vet har inte gissat på allergisk reaktion på dränet? Materialet alltså. Är ingen expert men råkar ha jobbat som vet-assistent några år och jobbar nu på hudklinik för människor. Rätt vanligt att vi människor reagerar på gummi t ex. Vet inte vad dränageslangarna är gjorda av nuförtiden men kontaktallergisk reaktion låter inte helt orimligt.

Jo det var en tanke, men besvären började 8 dagar innan slangen sattes in.. Och ven att det var emot dom upplösningarnas stygnen men det verkar vara avfärdat. Siliconslang var dränaget.

Okej. Hoppas det reder upp sig nu snart då. Skönt ändå att det inte var reaktion på dränet så inga hudbesvär triggades igång och man slipper tänka på det vid ev framtida ingrepp.

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 134
Senast: tott
·
Kropp & Själ Hur får man en anhörig som de senaste åren (ca fem) inte riktigt fullt ut klarat av att ta hand om sig själv att förstå behovet av hjälp...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
14 127
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 259
Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2