Trött på häst

S

smultroonbarn

Har nu haft min foderhäst i 2 månader och jag vet inte riktigt om kemin stämmer. Har funderat på att lämna tillbaka henne, men tänker att jag ska ge det en chans till...HAr ju ändå "bara" kontrakt till 1 juni.

Hon hgar inte börjat lita på mig och verkar inte respektera mig överhuduvtaget. När man rider ut (men även på banan) så känns d som om man inte har kontroll överhuudtaget i trav/galopp. Bara tar betttet och ligger på:crazy: har ju ingen lust att nö-dra i henne:crazy:

Sen när man håller på med henne i boxen är hon allmänt sur och grinig, vill inte stå stilla. Men på gången går d bättre. När man ska hämta henne i hagen kan hon vända rumpan till och bara gå i väg...

Ätr inte längre roligt att gå till stallet, utan man går dit, borstar av lite, rider och sen fort iväg. Det är inte direkt att man vill vara kvar i stallet och mysa, för hästen tycker ju ändå inte om det...

Suck, är väl på klaghumör eftersom jag e förkyld och vi ev. har kvarka i stallet...suck

PLus att jag e skoltrött
 
Sv: Trött på häst

funkar det inte... och man verkligen känner sådär så tycker jag att du ska lämna tillbaka hästen... mister man en står det tusen åter... eller hur?! Det kommer att komma en häst till dig... det tar bara lite tid... för mig tog det 21år innan jag hittade den rätta hästen...
 
Sv: Trött på häst

Det där låter ju inte roligt. Tycker att du ska prata med ägaren om att du eventuellt vill lämna tillbaka hästen. Har hästens beteende ändrats sen ankomsten?

Oavsett vad du gör-glöm inte att det överlag ska vara roligt med hästen! Är det en källa till att du mår dåligt, så är det något fel.

Hoppas att du finner en lösning.
 
Sv: Trött på häst

Det är inte alla hästar det klickar med.

Tycker du ska prata med ägaren om att lämna tillbaks hästen. hela grejjen med hästeriet är ju att det ska vara roligt.

Hoppas det löser sig
 
Sv: Trött på häst

Lämna tillbaks!

annars kan det likväl sluta med att du ger upp på hästeriet blir rädd eller något annat.

Konstiga knepiga problemisar kan man unna sig i perioder när man själv känner att man har erfarenheten lust och ork till det, men att ha dom dom första hästar ( som jag nästan antar att det är )

nope!
 
Sv: Trött på häst

Har ni kvarka i stallet så är det inte bara till o lämna tillbaka, men när stallet är friskförklarat så kanske du skulle fundera på o göra det. Det ska vara kul o ha häst, inte en belastning.
 
Sv: Trött på häst

Jag håller med om att det ska vara kul att umgås med hästen - men samtidigt måste man kanske se till hästägarens perspektiv?
Har hon/han möjlighet att ta tillbaka hästen just nu? Med tanke på att ni skrivit kontrakt till 1:a juni.
Jag har själv lånat ut en av mina ponnyer på foder och fick för ca 1,5 vecka sedan tillbaka henne, och jag flyttar själv till annan ort på söndag... det kan uppstå en besvärlig situation av detta (i mitt fall har jag tur eftersom vi har fler hästar här hemma samt att jag nu snabbt funnit en ny fodervärd).
Om man skulle se att hästen i fråga otrivs, då tycker jag inte det är något snack om saken - då borde det även vara i ägarens intresse att hästen får det bra (kommer hem?) så snart som möjligt. Men som fodervärd har man tagit på sig ett ansvar att sköta om hästen under en viss period, så det gäller ju att man verkligen är säker på att man kan ta det ansvaret.

Du ska se att det blir bättre bara du blir lite friskare (från förkylningen) och det lider mot vår - längre dagar och bättre möjligheter till ridning!

MVH annmik
 
Sv: Trött på häst

Ojoj nästan i samma sits här. Dock haft honom i ett halvår och snällare/tråkigare häst får man leta efter. Har glömt bort att det ska vara roligt att ha häst (för det ska det väll?) och mitt hästintresse är väll nästintill obefintligt nu. :/ men "det har ju bara gått ett halvår"
 
Sv: Trött på häst

Jo, det är ju klart att ägaren får problem...men om man ser det ur hästens perspektiv, så är det ju bäst för den att vara där den är uppskattad och har det bra. Hästen verkar inte så intresserad av kontakt.

TS; du kan ju kanske bestämma någon medelväg med ägaren? Att ni kan vara överens om ett nytt datum?
 
Sv: Trött på häst

Har nu haft min foderhäst i 2 månader och jag vet inte riktigt om kemin stämmer. Har funderat på att lämna tillbaka henne, men tänker att jag ska ge det en chans till...HAr ju ändå "bara" kontrakt till 1 juni.

Hon hgar inte börjat lita på mig och verkar inte respektera mig överhuduvtaget. När man rider ut (men även på banan) så känns d som om man inte har kontroll överhuudtaget i trav/galopp. Bara tar betttet och ligger på:crazy: har ju ingen lust att nö-dra i henne:crazy:

Sen när man håller på med henne i boxen är hon allmänt sur och grinig, vill inte stå stilla. Men på gången går d bättre. När man ska hämta henne i hagen kan hon vända rumpan till och bara gå i väg...

Ätr inte längre roligt att gå till stallet, utan man går dit, borstar av lite, rider och sen fort iväg. Det är inte direkt att man vill vara kvar i stallet och mysa, för hästen tycker ju ändå inte om det...

Suck, är väl på klaghumör eftersom jag e förkyld och vi ev. har kvarka i stallet...suck
PLus att jag e skoltrött

Är du säker på att hon inte tycker om att mysa osv? Du har ju bara haft henne i 2 månader. Jag har haft min häst i 3 månader och jag tycker det är ganska nyss att han har slutat vara reserverad och börjat mysa med mig och ändå har jag tjatat :) för att jag gillar att mysa med hästar.
Samma sak med dom andra hästarna i kollektivstallet (dom är 5 totalt) - de 2 "gostanterna" var på mig från första dagen och skulle kramas men de andra 2 har precis "släppt in" mig så jag får pussas på mulen och så.

Så jag skulle ge det lite mera tid alltså, 2 månader är inte lång tid att lära känna en häst.

Lycka till :banana:
 
Sv: Trött på häst

Nu börjar det kännas lite bättre. Red ut i måndags och hon var inte alls lika stark och ovillig som förr, utan hon lyssnade när jag ville sakta av och så;) Sen idag red jag lite dressyr i paddocken med typ 2 dec snö, det tyckyte hon var jättekul och travade på i ett friskt tempo, och släppte till i högersidan och använde bakbenen. Annars brukar hon gå och "hålla igen". Jag tror att hon har gått i ridhus typ 6 dar i veckan förr och är lite "ridhusbromsad". När hon kom hit så blev hon glad när hon fick gå ut i skogen 3 dar i veckan i stället.

Nu är jag frisk och glad så nu känns det inte alls som om jag vill lämna tillbax henne. :bump: Hon är riktigt trtevlig i boxen också, bara lite otålig när man sätter på sadel/täcke, men hon är ju lite känslig annars också så...Sen är det ju ett sto vi talar om. Med stort S kan jag lova;)

Ha d så bra i snön, och kämpa på! Det är snart vår:p
 
Sv: Trött på häst

Nu är jag frisk och glad så nu känns det inte alls som om jag vill lämna tillbax henne. :bump: Hon är riktigt trtevlig i boxen också, bara lite otålig när man sätter på sadel/täcke, men hon är ju lite känslig annars också så...Sen är det ju ett sto vi talar om. Med stort S kan jag lova;)

Jag tycker din häst låter som ett typiskt jäkla sto :D. Precis som min. Respektlös, vrång och allt ska vara på hennes villkor :devil: - men även sådana hästar finns det hopp för, när man väl lyckats hitta knapparna. Ta hjälp av instruktör annars, är mitt råd, om ni kör fast.

Lycka till!
 
Sv: Trött på häst

Jag hade nästan givit upp...allt kändes som ett rent h-vete...han vill resa sig i paddocken, rädd för bilar, ser spöken, tigger på gången hela tiden eller biter i remmarna, kickar bakut så fort jag fattade galopp i padocken.

Nåja jag tänkte att jag ska inte ge upp så här snabbt hade väl gått 1-2 mån, började tok läsa om NH och började om från början försöker bygga förtroende mmm

Nu har det gått ca 4 mån och allt känns mycket bättre, nu känns det som en utmaning och i helgen hade vi en timmes skogsritt och mötte plogbilen och vi klarade det...Nu börjar jag känna honom och vi har haft lite mer gos...

vad vill jag säga...ge det tid, hitta på roliga saker om du inte kör NH börja! Ge inte upp efter så kort tid det tar tid att lära känna varandra!!!
 
Sv: Trött på häst

Joo, jag tänkte börja lite med NH, så att hon får lite förtroende för mig...
Men idag när vi red ut i snön, så blev hon halt:( hoppas på att det berodde på att jag hittade en sten under snöstyltorna.Men hon tyckte inte om att jag rörde v.bak, då blev hon sur. och d va på den sidan hon haltade. Men hon var inte varm i ngt ben..hoppas påp att det inte är ngt allvarligt.
 
Sv: Trött på häst

;) Visst ska det vara kul att ha häst. Roligt att ni hittat varann. Det är inte alltid kemin stämmer, men jag anser personligen att det tar ett år att lära känna hästen riktigt. Ett par månader tycker jag är alldeles för kort tid för att pussla ihop ett ekipage. Det är ofta så att hästen visar sin baksida efter ett tag när den känner sig hemtam i sin nya miljö, d v s att den kan testa. Det är djur vi har att göra med inga robotar, glöm inte bort det!
 

Liknande trådar

R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 742
Ridning Jag ger snart upp, hittar aldrig en bra häst :( Det hela började med min hyrponny som jag hade under 1 år, han skulle var jättesnäll...
2
Svar
23
· Visningar
3 713
Senast: EmmaBovary
·
Hästmänniskan Hejhej! Nu behöver jag lite hjälp ifrån alla er kunniga Bukisar :) Jag har hela mitt liv varit väldigt hästintresserad och ridit på...
Svar
7
· Visningar
1 055
Senast: mattson
·
Hästvård Min häst har varit lite trött sedan de började gå på bete (dagtid, inne på natten) för ca en vecka sedan. Både hon och hagkompisen har...
Svar
8
· Visningar
2 631

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp