Sv: Trött på att vara rädd
Vad jag känner igen mig och jag tar gärna tips och råd.
Mitt problem började egentligen för massor av år sedan då jag var med om en otäck olycka som gjorde att jag inte kunde rida på massor av år. Sen tog jag upp det igen, red massor på ridskola och fick upp intresset rejält. Skaffade mig tillslut världens underbaraste häst på långfoder (för alltid hoppas jag) och allt var frid och fröjd.
Sen nu, rätt var det var, för några månader sen började han bralla i vissa situationer...och vips kom rädslan tillbaka. Jag blev så himla ledsen...
Ridläraren hade tidigare i år berömt mig för att jag red på mer och var lite tuffare...
Jag vet att min pålle inte är elak, det finns inte i honom, han blir bara glad och han blir uppspelt när det är tex galoppövningar på lektionen. Mest när det är galoppövningar på rakt spår...då blir det fart! Men hur mycket jag än tänker och vill att jag inte ska bry mig, tänker att det går ju över om ett par skutt så...jag blir stel och ledsen och tappar allt självförtroende...jag sänker mig själv massor och fixar inte att rida bara...trots att jag älskar hästen..har massor av ambition och vill verkligen komma vidare och framåt...
Det blir ju omedvetet så att jag spänner mig, kanske håller honom fast han borde gå fram och så när väl galoppfattningen kommer så självklart blir det brall VM...blir någon annan häst rädd eller uppspelt så smittar det av sig på min pålle...men han är ju bara glad och kanske ibland lite trotsig...och jag sitter som en liten ynk bara och blir rädd...
Till saken hör också att det mest är så här på vintern och vid köldgrader...när våren kommer och värmen så lugnar han ner sig och det blir frid igen..
Vid utridning är han rätt cool tack och lov..om jag inte ökar takten förståss då blir han glad igen och vill bralla..
Det jag inte förstår i allt detta är varför jag blir så här. Jag vet ju att han inte är dum och jag vet ju att det går över och jag kan ju rida honom bra.. Jag vet att det till stor del beror på mig själv att han blir sån....men jag sänker mig så himla snabbt så jag tror det mer och mer har med självförtroendet att göra i mitt fall..
Genast tänker man på vad alla andra tycker om en och hur löjlig de tycker man är...även om det inte alls är så...
Vad tror ni?
Och vad gör man för att komma förbi detta för det begränsar en ju jätte mycket!
Skönt att höra att fler lider av detta iaf....man är inte ensam..
Jag pm:ar gärna med nån med samma probel mså kanske man kan hitta lösningar!
Kramar på er alla rädisor
och god jul!!