Trött på att vara medryttare!

Sv: Trött på att vara medryttare!

Jag har det senaste börjat att rida i paddocken, har ridit ut i 5 månader typ.
Han kan haft en dålig dag, jag kan haft en dålig dag...men inget stämmde.
Ska snart dit igen och gårdagen är glömd!

Det är inte bara ren snällhet de lånar ut honom, de hinner inte med han och jag gör det.
Jag gör en massa för dem i gengäld, men jag betalar inga cash för att rida.

När man börjar känna som du beskriver är det dax som du säger, att skaffa egen häst. Det är svårt att dela och vara medryttare om man vill mer än ägaren, och är den som rider mest.

Du anar inte hur väl jag förstår dig.

Själv har jag så taskiga erfarenheter av att vara medryttare att jag har lovat mig själv att aldrig någonsin rida någon annans häst igen. Om jag ska lägga ner tid, jobb och pengar (+ blod, svett och tårar) på en häst ska den vara min egen, ingen annans.

Om du har möjlighet ska du nog fundera på att skaffa en egen, som bara är din och som ingen annan har rätt att styra över.

Just nu har jag inte den möjligheten men vi flyttar snart till mkt billigare boende och då blir det skillnad :-)

gulp!

jag ska nog inte skaffa medryttare.
hur kul vore det att gå in på buke o läsa om sig o sin häst, tänk om man dessutom varit snäll o lånat ut hästen gratis till nån man trodde uppskattade det!!

Ja det är en risk. Och om man tar ett obekvämt/tufft beslut (inte bara sett ur medryttarens synvinkel utan även ur sin egen) så riskerar det att ställa till mycket.

hur kul vore det att gå in på buke o läsa om sig o sin häst, tänk om man dessutom varit snäll o lånat ut hästen gratis till nån man trodde uppskattade det!!

Åja, det är väl knappast i välgörenhetssyfte man lånar ut sin häst på foder, utan för att man som ägare har ngt att vinna av det valet. gratis är det väl knappast heller då fodervärden står för samtliga löpande kostnader under fodervärdstiden, dvs hästägaren har noll kostnad förrutom då sedvanligtvis försäkringspremien.

Skaffa en egen omg. Inte 2010.

Får du rida och fixa med hästen gratis tycker jag att du ska vara glad. Inte klaga på Buke att ägaren förstör "din häst". Det sticker i ögonen på mig. Fräckt skulle jag kalla det.

Norrland

Jag tycker folk är lite fåniga här; klart man får vara besviken och klart man kan rida bättre än ägaren. Men det är väl jantelagen ...
Jag förstår att det måste kännas trist, själv har jag aldrig haft det problemet tack och lov - trots många medryttarhästar.
Dock kanske det inte är så jättebra att skriva en sådan här tråd eftersom den det gäller direkt skulle veta vem du var p.g.a. detaljer som bostadsort och att du har en dotter som rider en B-ponny där etc. Man vet aldrig vilka som läser och det är onödigt att någon blir ledsen. Bättre att skriva lite allmänt och utan detaljer. :)

Väldigt skeptisk att de läser här men ok det kanske var fel att ta upp ett problem via buke, sorry! ( i min vildaste fantasi trodde jag att det här är ett forum där man kunde ta upp problem, vad fel jag hade!)

Jovisst, men man får ju tänka på vad man skriver. Vet inte hur pass mycket du lämnade ut, om de hade fattat att det handlade om dem om de läst.

Jag skrev aldrig nånting om min medryttarhäst här, eller ytterst lite iaf. Inte om min foderhäst heller, och inte sen jag köpte henne heller. Eller jag menar alltså, typ historia och sånt. Jag skriver ju givetvis en del om min egen häst, och jag skrev om henne när jag hade henne på foder med, men inte på så vis att jag blandade in ägaren/förra ägaren. Nämnt henne har jag väl gjort men enbart positivt!! Ev. meningsskiljaktigheter skriver man inte på Buke om!! Det kan bli tråkigheter då!!

*kl*
Ägaren kanske rider sin häst på sitt sätt?? Tex kan man ju fatta galoppfattningar olika. En del fattar t ex bara med 'inre'. hur vill ägaren att dennes häst ska ridas?

Jag har både varit medryttare och hästägare med medryttare, och jag vill säga att det är svårt att vara två ryttare på en häst om man rider olika, men ibland får man vackert svälja det sura äpplet om man vill ha hjälp/rida..

Jag har nu haft turen att ha en tjej som jag passar super ihop med, hoppas verkligen att hon tycker likadant om mig.

Men det är svårt, det vet jag.
Och jag märker det med många andra i stallet med.

Dock så tror jag att det mesta går att ordna om man kör på en öppen dialog.
Fråga tillexempel hästägaren i det här fallet: Igår hade jag problem med ******** , har du oxå upplevt detta? Hur ska VI göra för att lösa problemet? Det skulle jag inte alls ta negativt, varken som hästägare eller Medryttare. Det mesta brukar lösa sig bara man är ödmjuk. Lycka till!

Jovisst, men man får ju tänka på vad man skriver. Vet inte hur pass mycket du lämnade ut, om de hade fattat att det handlade om dem om de läst.

Jag skrev aldrig nånting om min medryttarhäst här, eller ytterst lite iaf. Inte om min foderhäst heller, och inte sen jag köpte henne heller. Eller jag menar alltså, typ historia och sånt. Jag skriver ju givetvis en del om min egen häst, och jag skrev om henne när jag hade henne på foder med, men inte på så vis att jag blandade in ägaren/förra ägaren. Nämnt henne har jag väl gjort men enbart positivt!! Ev. meningsskiljaktigheter skriver man inte på Buke om!! Det kan bli tråkigheter då!!

Jag tycker du överreagerar starkt. det är knappast ngra detaljer som getts ut eller diskuterats - kolla in allas bildtrådar med hästar de inte äger, och snacket runt dessa, då har du ngt att oroa dig för.

Väldigt skeptisk att de läser här men ok det kanske var fel att ta upp ett problem via buke, sorry! ( i min vildaste fantasi trodde jag att det här är ett forum där man kunde ta upp problem, vad fel jag hade!)

Problem kan du ta upp, men varesig de läser de eller inte tycker jag inte att man ska ta upp sånt på ett forum på internet (om du inte glömt, internet är stort). Ta det med ägaren istället!
Och som många andra skrivit så rider alla på olika sätt, hitta isåfall en ny medryttarhäst som har en ägare som rider på "ditt" sätt så slipper det bli fel och jobbigt.

Kan hålla med om det en del säger om att man bör tänka lite på vad och hur man uttycker sig på ett forum men jag kan också förstå ditt resonemang.
Den erfarenheten jag har är att det finns en hel del hästägare som inte har speciellt stora ridkunskaper.
Kan ta ett exempel i stallet där en av mina goda vänner har sin häst där det inte finns en enda hästägare (förutom min kompis) som kan rida sin häst i en någorlunda schysst form ens i skritt. Jag, som "bara" är ridskole- och medryttare, har långt större ridkunskaper. Hade de ändå haft vett på att ta hjälp av tränare så hade jag inte sagt nåt för då hade det åtminstone funnits förutsättningar att lära sig något. Men icke!!
Jag tror att det finns många medryttare som är duktigare än hästägare likaväl som tvärtom naturligtvis.

Jag har turen att ha en medryttarhäst med tillhörande ägare som både kan mer än jag och är supertrevliga (tack Sus för att jag får rida din fina häst) så jag passar jag på att suga i mig så mycket kunskap jag bara kan tills jag ska köpa en egen nästa år.

Jag tycker du överreagerar starkt. det är knappast ngra detaljer som getts ut eller diskuterats - kolla in allas bildtrådar med hästar de inte äger, och snacket runt dessa, då har du ngt att oroa dig för.

Nej, inte just denna tråden, men jag menade mer allmänt. Jag har alltid varit väldigt restriktiv med vad jag skrivit även om det är positivt för jag vill att ägaren ska veta vad som skrivs, men samtidigt vill jag ha Buke för mig själv!!:p Och bildtrådarna slutar jag aldrig att förundras över... Jag tycker inte det känns ok att lägga ut bilder på nån annas häst utan att den vet om det. Och jag hade inte velat hitta ridbilder och andra bilder på min häst här utan min vetskap.

Dessutom kommer jag ihåg en tråd där en medryttare la ut bilder och sen blev ägaren skitsur för att hon inte väntat så ägaren fick lägga ut dem. Det slutade med att den medryttaren slutade.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 535
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 330
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
3 813
Senast: SwedEmB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar