Trött häst

K

kladdkakor

Vad gör man med en häst som är liksom... trött?

Har hand om en 17 årig ridskoleponny, shettis.
Hon har jättemkt bjudning när man rider, men hon ser liksom nästan aldrig... Glad ut! Förutom när hon får hoppa och bli körd. Då tar hon verkligen i och gör sitt bästa.
När man rider "vanligt" är hon oftast jättepigg, men hon verkar inte glad. Elr jo ibland, när hon har stått ett par dar. Då bockar hon allt vad hon kan.
Borstar man henne verkar hon inte bry sig, njuter inte av det.
Ställer man upp henne i gången med öppen dörr tittar hon knappt ut, även om det är full rulle och typ.. Tävling utanför.
I hagen står hon alltid för sig själv. Dom andra lektionsponnysarna bryr sig inte om henne och hon bryr sig inte om dom. Släpper man ihop henne med en ny häst så kan hon vara lite intresserad.
Har bara vart ute och gått typ 2 ggr men då har hon bara velat äta gräs och vända hem igen.

Vad gör man föra att kunna "aktivera" en sån här häst? Vill ju att hon ska vara glad...!

Mvh.

Sv: Trött häst

Det låter ju mer som att hästen är uttråkad snarare än att den är trött?

En grej man kan göra för att få lite mer känslor visade från hästens sida är att klickerträna. Lära in lite lättare tricks med hjälp av ett belöningsord eller -ljud. Att man börjar med något jätteenkelt och sen ökar kraven lite successivt och använder klickerordet eller klickerljudet som belöning exakt vid det tillfälle hästen gör som man tänkt sig och sen belönar med godis.

Hästar har alltid NÅGOT som dom tycker är kul och du rabblade ju själv upp några exempel på när den piggnar till mer. Man kan ju allmänt försöka lägga in mer sånt som den gillar och mindre sånt den tycker är tråkigt för att försöka få den överlag mer positiv. Men är det hoppning kan man ju byta ut det mot markarbete för att inte slita på den i onödan, förutsatt att den tycker markarbete också är kul. Brukar man ha höga krav i vanliga fall kan man sänka dom en period.

Rent generellt set tycker jag det verkar som att hästar tycker det är kul när de lärt sig något nytt och känner sig duktiga. Dvs de kan sura vid själva inlärningsmomentet när det känns svårt men när de väl KAN något så känner de sig stolta över att få visa det. Men då krävs det att man ger hästen en ärlig chans att få lära sig, att man ber om EN sak i taget och belönar när det är på väg åt rätt håll och inte bryr sig om något annat blir sämre samtidigt som man övar det. Hästar blir nog ofta deppiga eller less när de känner sig missförstådda eller inte förstår vad man vill. Som utgångspunkt vill de vara till lags och jobba med sin människa men det är ju inte alltid de känner att det blir ett samarbete, ofta är det ju bara vi människor som säger; "ugh, du gå! du stanna!" på vårt primitiva kommunikationssätt.

Försök att variera mycket, olika ridvägar, kanske även olika sällskap om det går, försök att göra sånt DU tycker är kul också för att försöka smitta hästen, och försök göra olika saker.

En hinderbana där man ska ta sig igenom olika övningar/moment? T ex gå över en pressenning, gå mellan/över/rygga över bommar som ligger i mönster t ex som ett L, gå runt koner, m.m. Uteritter brukar dom flesta hästar gilla, där kan man dessutom passa på att dressyra lite mellan träd så blir det träning fast på ett mer varierat sätt än vad hästen kanske är van vid.

En sak till som jag kom på; att ge hästen lite extra ansvar tycker många är kul. Att man t ex rider i skogen i dålig terräng och låter hästen få fria tyglar att gå där den själv tycker är bäst. Att man bara ingriper om den t ex byter gångart utan att man bett om det eller är på väg någonstans där det kan vara farligt att gå. Off-road ute i skogen brukar dom tycka är utmanande! :)

Att träna barrel-racing tycker nog också många hästar är kul. Att man ställer upp 3 st tunnor som man ska runda, först i ganska sakta tempo t ex sakta trav, sen snabbare och snabbare. När man gjort det några gångar brukar hästarna till slut lära sig mönstret själva och då brassa på lite extra mycket för att de är med på vad de gör. Till slut kan man sitta helt stilla själv och bara försöka hålla sig kvar :p

Tack för svaren! :)
Ja, för jag tror nog hon vill prova på ngt nytt. Den där om hinderbanan kan jag ju göra om jag tömkör henne, det skulle kanske vara roligt. Tror inte att hennes sadel passar, så ska nog inte rida så mkt på ett tag nu. Alltså är det mesta ganska fel just nu. xD
"Off-road" skulle hon nog tycka vara ganska skoj, kan testa det. :) Men om jag leder henne då, tror hon tycker det är bättre att vara "fri"...
Mvh :D :banana:

Finns det fler grejer man kan göra på hinderbanan? :D

Nu vet jag ju inte hur det är men jag har åtminstone märkt mer än en gång att shettisar UNDERFODRAS - hur ska de ha någon energi då? Man är livrädd för fång och svälter dem. Jag köpte en äldre shettisdam för snart två år sedan och man upplevde ju henne som nästan apatisk i början. Nu är hon, inte en raket, men en glad tjej som äter både kraftfoder och en vettig högiva.

Som sagt det behöver ju inte alls vara så hos er men kan kanske vara värt att titta på? Foderstaten alltså? Sen tänker man ju smärtpåverkan också när hästen uppträder deprimerad, slö. Vet. kollad?

Hon har ju fång så hon får inte äta havre eller morötter. Tror hon har... Hö och mineraler på sin foderstat. Kanske lite betfor. :crazy:

Tror inte hon har ont någonstans, hon är mer seeg, typ "oorka, vill heeem"...

Det jag tänker när jag läser ditt inlägg är att många ridskoleponnyer/hästar verkar "döda". De vissnar liksom. Visst finns det saker de gillar men ofta ska de finnas till för så många på många olika vis att de för att inte bli knäppa i huvudet måste stänga av lite. Kanske gillar hon att bli borstad och pysslad med men kanske är det för mycket spring i stallet där hon står. Jag fick för mig att du pratade om att hon står på en ridskola och om så är fallet KAN det ju vara så att livet blir lite mycket. Hon kanske har behov av lugn och ro? Om jag vore du skulle jag ta med mig pållen ut på lugna och ensamma "betar-rundor". Jag skulle ha en borste i fickan och borsta lite nu och då medan hon plockar ut sina favorit strån i den takt hon själv vill.
Ang aktiviteter så verkar du veta vad hon gillar redan. Kanske har du möjlighet att låna/hyra henne några veckor iväg till ett sommaruppehåll. Lugna eller busiga turer i skog och mark kan göra susen.
Kanske är jag helt fel ute vad gäller din pålle men det var i alla fall vad jag kom att tänka på.

Mjuk kontakt och beröring kan vara ett sätt att få hästen att känna sig närvarande.
Att bara stå och andas lugnt och djup bredvid en häst ska få den att släppa spänningar. Jag tror inte alltid att aktivieteter är det som skapar harmoni. Är det mycket stimulans runt omkring, dvs hela tiden många olika människor, så kan det vara lugn och trygghet hästen behöver.

Vi är duktiga på att hela tiden tala om vad som häder om hästen får för mycket av något, men många tänker då bara på maten.
Vad är det som händer när hästen får för mycket yttre stimulas?
Eller när den får för lite av något?
Jag tänker då närmast på protein, lungn och ro, känna trygghet, ett jämnt flöde av energi dvs cirkulation i kroppen...

Jag vet inte om du kan påverka hennes foderstat men numera finns det jättefina/bra foder, speciellt framtagna för fånghästar. Att bara äta hö och mineraler och ev lite betfor ger inte mycket energi.

Hon har ju fång så hon får inte äta havre eller morötter. Tror hon har... Hö och mineraler på sin foderstat. Kanske lite betfor. :crazy:

Tror inte hon har ont någonstans, hon är mer seeg, typ "oorka, vill heeem"...

Varför får hon inte morötter när hon har fång??? betfor vet jag att det inte är bra att ge vid fång, så därför får min fånghäst morötter, men vet du varför man inte ska ge det till fånghästar?

Ponnydamen - Tror det är så, hon är ju lekt.häst och har nog vart det lite för länge...

Rikkan - Tänkte om jag kunde gå ut med henne ibland, t skogen elr ngt och bara sätta mig där i lugn och ro... :D Det är ju ganska stressigt på ridskolan, och hon är ju ganska gammal... Så hon skulle nog tycka det var trevligt med lite lugn och ro (:

Jeeves - Vet inte riktigt vad hon äter, men det är inte så mkt hon KAN äta. Hon får tydligen ont i magen av ganska mkt. :/

Maléne - Ingen aning... :crazy: Hon får inte äpplen heller. Bara knäckebröd.

Det kan ta tid att få en häst glad igen. Vi köpte en ridskoleponny som vantrivdes med att gå på lektioner för några år sedan. Jag upplever att det tog åtminstone ett år innan han kändes riktigt glad igen. Försökte rida ut honom mycket och göra omväxlande arbete. Det var också konstigt när vi var ute med andra hästar för han förstod liksom inte att han fick sträcka ut i galoppen, fastän jag gav honom eftergift och drivning bakom hästkompisarna, men när han väl förstod att han FICK blev det bjudning och glädje. Idag är han en glad och välmusklad ponny igen och det syns även i ögonen. Lycka till med ponnyn! :smirk:

Gå promenader med hästar är underbart! :)
Jag själv är lite uterittsrädd (inte rädd för själva uteritterna, men det är tråååkigt att rida på vägar och då är det lättare att stressa upp sig om hästen gör det, i skogen går bra) om jag rider ut själv. Så har jag ingen att rida ut med har jag hellre tagit en joggingrunda eller promenad med kusen :p särskilt kul är det om hästen är snäll att gå med och kan hålla ganska sakta tempo i traven så man håller samma tempo, vilket kanske iofs inte behövs med en shettis ;) med s**an vad jobbigt det blir när man går i terräng!

Gillar också att jobba för hand, att träna lite dressyr från marken, mest i skritt tills hästen lärt sig en del. Man ber den söka sig framåt/nedåt med lite lirk, går på volter och ser till att den böjer sig ordentligt, efterhand kan man testa lite öppna och sluta (låta framdelen komma in lite eller låta bakdelen komma in lite) och efterhand kan man lägga in andra saker som piruetter, trav och samma jobb i traven, galoppfattningar och det mesta egentligen. Nu vet jag inte om hästarna blir särskilt glada av det, det är nog olika mellan olika individer, men jag upplever att de är positiva till att få slippa bära på ryttare jämt och ständigt så jag varvar gärna uppsutten dressyr med dressyr från marken. Man kan ju också blanda in lite bus som att trava över bommar (vet en kuse som egentligen var negativ till ridbanan men som alltid sken upp när man skulle trava cavaletti eller hoppa småskutt för hand) då brukar jag peppa hästarna lite så dom kommer igång och tycker det är kul.

Jaa visst är det skoj med promenader :) Var ute och gick en sväng idag med Matilda och kompisens sköthäst, som också är shettis. Vi stannade ibland och lät hästarna få käka lite vårgräs, satte oss ner och gosade... Det var jättehärligt :love:
Tror Matilda tycker dt är roligast med markarbete som longering, promenader, tömkörning etc. Och typ barbacka uteritter i skritt, det är härligt :) (Hon kanske inte tycker om sin sadel? xD)

om ponnyn lider av fång måste du vara MKT försiktig med detta nya vårgräs som kommer nu. Det är mkt kraftigt. Håll koll.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 667
Senast: AbCdE
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 727
Senast: Anonymisten
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama