Trött häst?

MM

Trådstartare
Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen?

Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i ögonen. Var iväg på en utställning i lördags och märkte det först när vi var där att han var lite slö. Han låg ju ner och sov i hagen när jag hämtade honom på morgonen men tänkte inte mer på det. Trodde det kunde bero på ovädret som var under natten.
Men just tröttheten i ögonen har inte försvunnit.
Kan det vara värmen som gör det?

Han var väldigt slö på utställningen och det kändes lite som hon som visade honom fick släpa fram honom ett tag. Fick sedan vila söndagen, en halvlång tur ut i skogen på måndagen med mycket skritt och en lite trav/galopp. Pigg och framåt. Vila igår och det blir väl det idag men tanke på hur trött han ser ut. Igår låg han ner i hagen när jag kom och reste sig inte förens jag var framme vid honom, han brukar möta mig och det gjorde han idag. Han fick stå inne och vila ett par timmar i måndags, och står även inne nu och mumsar hö.

Ingenting har ändrats förutom att han ser så trött ut.
Han äter och skiter normalt. Om han dricker bra är lite svårt att svara på eftersom det inte går att ha full koll. Köpa betfor och lura i honom mer vätska ifall ifall?

Så här ser han ut. Från i lördags.
10449056_478424535624951_884908543_n.jpg

Och brukar se ut så här. Bild från mitten av maj.
img_20140514_145948_53736e02ddf2b318072fbc18.jpg

Och han ser bra ut i hull, går på magert bete, torra fina ben, ingen puls i hovar m.m. Bild tagen i måndags. Men fortfarande trötta ögon.
img_20140610_000203_5396d0ece087c37dbae2fa36.jpg

Jag har ringt veterinären idag som bad mig avvakta ett par dagar till och eventuellt komma in för ett blodprov för att kolla virus om det inte går över.
Tänkte ändå fråga ifall det är någon annan som har en trött häst nu vid denna årstiden?

Jag tror de ser trötta ut för att ögonen är irriterade när de går ut på betet. I alla fall min blir liiite svullen , men det går över sen. Som lite allergi nästan.

Jag upplever samma sak med mitt ena sto. Samma sak varje sommar så jag tror hon reagerar på värmen och väderförändringarna.

Men han är samtidigt lite slö. Kan det bero på värmen?
Han var inte alls sån här förra året. Har inte sett min häst så här innan.
Några flugor finns det knappt här än så länge. Men borde kanske köpa en huva ändå och se om han blir piggare runt ögonen? Han har ingen i dagsläget.

Bara rädd för att det ska vara borrelia eller något. Min förrförra häst drabbades av det en gång och fick stå på Helsingborgs djursjukhus i 10 dagar innan han kunde komma hem.
Men han vinglade runt som han var full i hagen och hade nada korrdination.

Några flugor finns det knappt här än så länge. Men borde kanske köpa en huva ändå och se om han blir piggare runt ögonen? Han har ingen i dagsläget.
Alltså min är inte slö kanske lite lugnare men jobbar på i ridningen. Kyligare dagar är hon riktigt pigg som vanligt.

Men han har väl gjort ganska mycket sista månaderna? Kanske behöver vila ett par veckor, är ju bara bebis :)

Knappt inget sen treårs för en månad sen. Bara utställningen och några ridturer bara. Han stod i en vecka nu innan i lördags, och planerad ledighet nu till nästa utställning i juli. Någon ridtur i skogen bara.
Han går mest och käkar gräs :)

Alltså min är inte slö kanske lite lugnare men jobbar på i ridningen. Kyligare dagar är hon riktigt pigg som vanligt.

Igår var det halvdant väder här men ingen skillnad. Får se ikväll om han ser piggare ut efter att ha fått vara inne och vilat några timmar.
Bad iaf mannen att köpa en flughuva nu när han lämnade jobbet så det får han på sig ikväll.

Är i stallet nu. Han är mycket piggare nu :)
Så han får väl stå inne på dagarna och vila sig ett par timmar.

När släppte du ut honom dygnet runt?
Tycker väldigt många hästar brukar bli trötta första par veckorna de går ute dygnet runt. sen vänjer de sig. Om den bara är tre år kanske den är inne i en växtperiod, särskilt om du sett den ligga mycket. Då blir de jättetrötta och behöver vila.

@mackan

Han har gått ute dygnet runt sen tredje veckan i april.

Han var mycket piggare nu ikväll och var ivrig att komma ut igen. Så förhoppningsvis räcker det med att komma in och vila en stund om dagen.

@Matmissbrukaren ja då är det ju inte det, om ni heller inte har knott, mygg och otyg som gör att de inte får ro i hagen osv. Men jag hade funderat på om den som sagt kan vara inne i en växtperiod och behöver vila, om den ligger ner mycket.

@mackan

Knappt inga knott eller mygg än. Inga flugor alls på dagarna typ.

Men det är kanske som du säger att han håller på att växa igen. Han hade en period i höstas och sen stod det stilla i våras. Tänkte jag inte alls på :)

Någon annan som har en seg häst nu i sommarvärmen?

Tycker min har sett ovanligt trött ut nu ett par dagar. Ser väldigt trött ut i ögonen. Var iväg på en utställning i lördags och märkte det först när vi var där att han var lite slö. Han låg ju ner och sov i hagen när jag hämtade honom på morgonen men tänkte inte mer på det. Trodde det kunde bero på ovädret som var under natten.
Men just tröttheten i ögonen har inte försvunnit.
Kan det vara värmen som gör det?

Han var väldigt slö på utställningen och det kändes lite som hon som visade honom fick släpa fram honom ett tag. Fick sedan vila söndagen, en halvlång tur ut i skogen på måndagen med mycket skritt och en lite trav/galopp. Pigg och framåt. Vila igår och det blir väl det idag men tanke på hur trött han ser ut. Igår låg han ner i hagen när jag kom och reste sig inte förens jag var framme vid honom, han brukar möta mig och det gjorde han idag. Han fick stå inne och vila ett par timmar i måndags, och står även inne nu och mumsar hö.

Ingenting har ändrats förutom att han ser så trött ut.
Han äter och skiter normalt. Om han dricker bra är lite svårt att svara på eftersom det inte går att ha full koll. Köpa betfor och lura i honom mer vätska ifall ifall?

Så här ser han ut. Från i lördags.
10449056_478424535624951_884908543_n.jpg

Och brukar se ut så här. Bild från mitten av maj.
img_20140514_145948_53736e02ddf2b318072fbc18.jpg

Och han ser bra ut i hull, går på magert bete, torra fina ben, ingen puls i hovar m.m. Bild tagen i måndags. Men fortfarande trötta ögon.
img_20140610_000203_5396d0ece087c37dbae2fa36.jpg

Jag har ringt veterinären idag som bad mig avvakta ett par dagar till och eventuellt komma in för ett blodprov för att kolla virus om det inte går över.
Tänkte ändå fråga ifall det är någon annan som har en trött häst nu vid denna årstiden?
Alla mina hästar genom åren har varit slöare på sommaren. Dels beror det på värmen och dels på att de är ute större delen/hela dygnet. Insekter som stör och de får inte riktigt ro att ligga och vila ordentligt. Lite svullna har de också blivit runt ögonen så att de sett "trötta" ut. Jag tror faktiskt inte att du behöver oroa dig det minsta.

Jag tycker många blir slöa och trötta första veckorna på bete dygnet runt. Är det dessutom varmt så blir de ju ännu slöare. Det är troligtvis bara det! Men du håller ju koll så om han verkar rent sjuk eller att det blir värre märker du det nog! Han kan kanske sova inne några nätter så ser du ju?

Min avskyr värme och är trött konstant i sommarväder. Lite kyla, lite regn eller mycket blåst och han blir som vanligt igen :) Hans matte är likadan...

Våra är alltid inne på natten och har inte mycket djur, sådan trötthet är ju rätt lätt att låta dem slippa.

Eftersom din är så ung så kan det ju vara en kombo :) Min hade väldigt mycket nytta av en rejäl helvila efter treårs där jag inte gjorde något annat än att kolla hovarna på en månad. Följt av en månad avsutten skritt. Just att helt slippa kladd av matte gjorde väldigt mycket för den mentala biten!

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
829
Senast: Fiorano
·
Gravid - 1år Sonen blev 5 veckor i lördags, och har sen ett par dagar tillbaka börjat med något när han sover eller håller på att somna. Armarna åker...
Svar
1
· Visningar
538
Senast: Bufera
·
Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
469
Senast: Grazing
·
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 171
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar