Trött av proteinöverskott?

Glimm

Trådstartare
Frågade här på forumet för ett tag sedan om kvoten på mitt hösilage som är 9 och fick rådet att strunta i hög kvot och fodra på.
Har islänningar och nu har den äldre, något korpulente :angel:herren blivit så jäkla seg. Kan de bli trötta när proteinöverskottet ska omvandlas till energi? 4-åringen är pigg som en lärka men han behöver ju mer protein för han växer ju fortfarande.
Den gamle ligger på 346g smb.p. och 38,5 MJ. Vill ju ha ner honom i vikt så jag vill inte öka energin. Men nu gör han allt i ultrarapid!
Annars ser han bra ut, förutom att han väger för mycket, fin mjuk överlinje och ingen uppblåst buk.

Sv: Trött av proteinöverskott?

Det kan ju vara så att han blivit segare av att det är höst och du skrev att han vara äldre. De kan ju bli lite tröttare och segare då, och sen när första ordentliga snön kommer är de som busfrön igen, så var iaf gammelgubben jag red förut. Eller så är det just det att det inte blir någon överskottsenergi att tala om när han ligger så lågt i Mj att han inte har någon lust att göra mer än han måste. Svårt att säga vad det beror på, men blir du orolig kan du ju kanske byta ut en liten del mot foder med lägre proteinhalt.

På betet i början av sommaren fick han nog i sig mer än 1000 gram smältbart råprotein per dag om han gick på rikligt bete – det blev han väl inte trött av?

Jag tycker definitivt inte du ska minska proteinet, äldre hästar kan t o m behöva mer än yngre om deras tunntarm tappat i kapacitet. HH

Nja, så gammal är han inte (18 år )att det skulle vara det det beror på. Vinterpälsen är redan satt och han har fått B-vitamin under pälssättningsperioden.
Kan energin vara för låg? Han ska ju helst gå ner 50 kg hade jag tänkt i vinter så den är ju i underkant men han är en sådan som går upp av att bara titta på maten. Svårt med motionen när han bara gör det han är absolut är tvungen till, har inte behövt driva på honom förrut som man får göra nu.

Nä 18 år är ju ingen ålder på en isis, så det beror det nog inte på. Du skulle ju kunna ta blodprov för att utesluta järnbrist osv. Jag tycker 38,5 Mj låter ganska lite, men isisar är ju mycket mer lättfödda än mina hästar (mitt kallblodssto på 400 kg käkade som värst 102 Mj när hon var tunn) så det krävs nog att det ligger rätt lågt om han ska ner i vikt.

Det kan inte vara övervikten som gör honom seg då? 50kg är ganska mkt övervikt även på en häst

Han är extremt lättfödd och har alltid varit överviktig, har "bantat" honom i 10 år, och han har varit piggelin trots sin övervikt.
Kanske ska ta ett blodprov i alla fall om det inte blir bättre. Verkar ju inte som om det skulle bero på proteinöverskott i alla fall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Falsterbo horse show byter namn
  • Ridskoleryttare
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka