Trotsperioder

S

solbacka1

När har föl/unghästar sina trotsperioder. Att det fanns en runt 4 mån. klurade jag ut ganska snabbt.
Då var mitt föl en riktig gangster, nafsades och reste sig när han skulle ledas. Det var riktigt jobbigt innan han fattade vem som bestämde. Då undrade jag om jag valt rätt hingst till mitt sto och nästan ångrade att jag tagit föl.
Nu när han snart är 8 mån. är han hur go som helst och väldigt lätthanterad.
Han har varit tillgiven och kelen hela tiden.
När kan jag invänta nästa gangsterperiod :confused:
 
Våran vi fick i år är nu 7 mån och inne i värsta perioden hon har sparkat sin nya ägare 3 ggr.

På smalbenet, låret och magen, enbart för att hon inte fått som hon velat.
 
min fick en rejäl trotsperiod när hon va ca 8-9 månader gammal. Då var det bäst att akta sig. hovarna slogs mot en, ledning innebar stegring och hon surade nog mer än alla stallets hästar tillsammans gör i genomsnitt per år.
Nu är hon världens snällaste igen :love:
 
Jag känner mig tveksam till att det skulle finnas bestämda tidpunkter för "trots". Däremot kommer antagligen hästen med viss tids mellanrum testa var gränserna går. En trotsperiod som dock ofta tycks uppträda ungefär vid samma tidpunkt är ca 6 mån-1 år efter inridning. Då har hästen börjat finna balans och säkerhet samt styrka - och vill testa lite gränser . . .
 
Hej!

Det där är väl lite individuellt skulle jag tro. Min lille var egentligen hur go som helst fram till ungefär ett årsåldern då "hingstfasonerna" gjorde sig påminda...
Vet ett annat föl som var gangster från ca 2 månader och fram till ca 4 månader, sen blev han lugn till han var ca 8 månader och då brakade det lös igen :eek:

Du får nog vänta och se. Jag förstår att du har ett hingstföl så du lär märka när han förstår att han är hingst :smirk:
 
När min hingst var två så var han inte go å tas med.. Det var hjälm och säkerhetsväst på vid hantering.. (detta berodde dock inte enbart på testing av regler och gränser utan hade andra orsaker oxå) Nu är han det mysigaste som går i två par skor. Men jag har blivit varnad för en "trotsperiod" när han blir fem.. Väntar med spänning....
 
Min är 7 månader gammal och har varit snäll som ett lamm hela tiden! Han har knappt testat mig alls... Jag bara väntar på det! Men nu vet jag ju lite när era andra har börjat så jag får väl vänta och se ;)
Men det gör ju inget om han fortsätter vara så här snäll hela livet! :D


"Naturen skapar föllungen men tränaren gör hästen" :banana:
 
Samma här, 2 til 2,5/3 år har varit extremt påfrestande, hade nästan gett upp, men nu är allt bra igen
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 337
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Hundavel & Ras Hej! Jag är helt ny här inne men har lurat runt och läst en massa trådar.. Som rubriken lyder så är det här ännu en rasvalstråd och...
2
Svar
22
· Visningar
2 878
Senast: vallhund
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp