Thrill

Trådstartare
Tänkte att någon av er bör veta vad jag ska göra.. Försöker iaf..

Jag tar hand om en stor och supersöt (:love: ) ponny ibland, som är jättemysig och trevlig för det mesta. Däremot, när jag är ute och promenerar eller löslongerar så kan hon tjafsa. När vi promenerar stannar hon bara, och vägrar gå. Jag brukar backa henne och sedan gå snett framåt, och det brukar funka. Men hon stannar ofta och det blir jättejobbigt. Gör jag rätt?

När jag löslongerar så stannar hon och betar. Jag driver på, men det blir antingen att hon flyger iväg i skengalopp eller att hon ignorerar mig. Vad ska jag göra? Hon har en tendens att vända rumpan till mig.. Jag löslongerade här om dan, och då visslade jag in henne. Hon kom, och följde efter mig. Men sen när jag släpper iväg henne igen så stannar hon eller busar. Är det någon som känner igen sig? Tips?
Jag skulle isf vara tacksam. :bow:
 
Sv: Trots?

Det är jättesvårt att säga något utan att ha sett hur dte ser ut i övrigt när ni är ute.. Det där med ätandet känner jga igen från min egen ponny ;) Fast i hans fall beror det på att han kom in från stort bete rätt nyligen och inte vant sig vid att ha så lite gräs i hagen.. Vädret ni vet.
Tycker faktiskt det låter lite som om hon bestämmer men lyder kommandon, om du förstår hur jag menar. Är hon dominant i övrigt?
Testa att inte skicka iväg henne på en volt, utan lek med henne! Lek "ta" spring runt henne osv. Variera, det gjorde underverk med min gamla traktor. De vaknar upp och ser en på ett annat sätt.

Funkar det inte att "peka" fram henne när hon stannat? Göra likadant som när du vill att hon ska ut på cirkel, fast med mindre energi? Värt ett försök..
 
Sv: Trots?

Okej.. Ska försöka..
Alltså, det kanske hon är egentligen. Har inte tänkt på det. Hon är ju snäll och så, men kan ju kännas lite överlägsen. Vad menar du med att peka fram henne?
Tack! :bow:
 
Sv: Trots?

Jag kan säga att jag känner igen mig väldigt väl ..! :devil: :D Låter nästan precis som mig och medryttarhästen jag nyligen börjat rida. Jag har äntligen kommit igång med nh nu och gick en kurs för nån vecka sen med henne, känns jättekul! Jag har inte haft möjlighet att testa nh innan då jag red på ridskola, så jag är inte så jätteduktig ännu :crazy: men det tar sig:D . När hon vägrade gå i början av vår bekantskap kände jag mej väldigt tafatt och visste inte riktigt vad jag skulle göra, testade lite olika, dra lite i grimskaftet, skaka det, flytta henne, gå åt andra hållet, vet inte om det är det bästa att göra men men...
Det går faktiskt mycket bättre nu, behöver bara lägga lite tryck på grimman så går hon med. Och om jag stoppar henne innan hon börjar beta går det lätt att få hennes uppmärksamhet, men har hon väl fått ner huvet är det värre... :cool:
Jag kör the seven games en del och nu när hon börjat respektera mig går allt mycket lättare. Men jag har tyvärr inget annat tips att ge än att fortsätta kämpa på, det tar tid att bli sedd som ledare. Jättebra om du kan ta ut instrukör som kan hjälpa dig på plats!
*följer själv denna tråd för tips :bow: :bow:

Blev nyfiken på sthu´s svar. Hur leker man "ta"? Min medis är också lite som en traktor och inte den livliga typen :love: .
 
Sv: Trots?

Okej!
Men hur gjorde du? "Seven games".. Ska prova på henne. :idea:

Grejen är att när jag longerar så stannar hon, men hon springer iväg i typ bock-galopp om jag driver på henne. Jättejobbigt :crazy: .. Är rädd att hon ska hoppa staketet..

Mera svar! :bow:
 
Sv: Trots?

Här är en länk där lekana beskrivs bra tycker jag!

http://www.todayshorse.com/Articles/LanguageofHorses.htm


Testa att "longera" henne som i The Circling Game. (men börja med första leken, de ska lekas i ordning:) ) Då får hon chans att svara på jättesmå signaler och gör hon inte det blir singnalerna kraftigere och kraftigare, nu kanske du ger för små eller för kraftiga signaler, fast det går ju inte att säga utan att ha sett er ;) .

Lycka till och skriv gärna hur det går ! :banana:
 
Sv: Trots?

Däggdjur - Ska man ha lina på när jag longerar då ? Eller ska hon vara lös? Förstod inte det :crazy: :smirk:
 
Sv: Trots?

Jag tycker beskrivningen på engelska är mycket bättre, den är mer tydlig och detaljerad, jag skulle tycka det var svårt att börja träna utifrån den på svenska. tyvärr... ;)

Här hittade jag en bra på svenska om just cirkelleken
Gå in på hästträning och scrolla ner så hittar du det!
http://www.ornatorpet.com/index.htm


Man ska ha lina på hästen i början i alla fall, fast den ska hänga löst, när man kommit längre ska det gå att leka alla lekar utan lina.

Fråga gärna igen om det är något du undrar över :)
 
Sv: Trots?

Ok :)
Kollade den andra sidan du skickade.

Men när vet man att man är "klar" med den övningen?
Alltså ; vad är målet?
Vilken övning ska man göra innan och vilken efter?
Hur länge kan man hålla på?

Fick helt plötsligt massor med frågor :angel:

TACK, igen! :bow:
 
Sv: Trots?

Man ska leka lekarna i ordning och alltid avsluta med the friendly game.
Sen när hästen kan lekarna bra kan man gå fortare fram och variera lekarna mer.

Målet med just the circling game är att hästen ska vara uppmärksam på dig och hålla fart och riktning tills du ger ny signal.
Hästen ska gå högst fyra varv åt samma håll och minst två.

Jag vet inte riktigt hur länge man ska hålla på, det är ju inte så bra att ha tidsgränser när man håller på med hästar ;) så det får ta den tid det tar, men ca 30 min kan nog vara lagom. Viktigt är att man slutar när det går bra! Man blir ju aldrig riktigt klar med någon övning men när hästen förstår en lek kan man testa att gå vidare.


Hoppas du fick svar på det du funderar över, är inte så bra på att förklara :crazy: någon mer kunnig kan säkert fylla ut mitt inlägg lite! :D
 
Sv: Trots?

Okej, tror jag fatta :angel:

Tack så jättemycket! Jag skriver igen om jag har några frågor, tyckte du var bra på att förklara! :rofl:

Får se hur det går nu då...

:bow:
 
Sv: Trots?

Ni kanske var klara redan, men jag tänkte lägga till ett par tankar iaf...
Problemet med att hästen vill beta när du ska träna är det lättaste problemet. Sluta helt enkelt att träna på gräsunderlag! Om hästen går på magert bete, och du ska träna på en grön äng, är det klart att födan går före dig, om du inte är tydlig. Hästens prioritet ändras snabbt från föda till flykt då den blir skrämd (du jagar iväg den för barskt). Det är helt enkelt naturliga reaktioner din häst får. Dens överlevnad är det enda den tänker på.

Håller helt med om att man inte kan sätta tidsgränser när man tränar. Punkt. Det är upp till hästen när den förstått! Sätt upp ett mål för dagen, vad du vill att hästen ska göra. Var klar och konsekvent på den punkten, men kom ihåg att inte ha för höga mål.

"Lär hästen en bokstav i taget. Bokstäver som småningom ska bli ord, meningar och till sist ett språk ni talar med varann". Du lär inte barn att läsa en hel bok första dagen i skolan heller, eller hur?

Så att tänka "en halvtimme är nog tillräckligt" som jag läste, är helt fel! Hästen orkar nog... Det är BRA att den gör fel, då kan du rätta den! Om den däremot blir för hispig och stressig att den bara försöker ta sig därifrån, har du för höga krav.
Var beredd på att stå 3 timmar och träna om det krävs. Ge dig inte innan du nått ditt mål! Aldrig, aldrig, aldrig. Konsekvens är det absolut viktigaste om du vill komma framåt och lära hästen att ditt ord gäller.

TA HJÄLP om du är minsta osäker. Vet du inte vad du gör och hästen börjar ifrågasätta din roll som nybliven ledare måste du veta hur du ska göra. Många hästar blir direkt farliga - vet du hur du ska göra då?

Hoppas det går framåt för er.
 
Sv: Trots?

Okej! Jag är inte på gräsunderlag, det finns gräs i kanterna på ridbanan.

Det går faktiskt framåt. Jag är inte lika osäker när hon bråkar längre, och hon stannar aldrig och betar. Dessutom lyssnar hon mkt bättre. Jag har fått hjälp, och det har vart till stor nytta. Hon är inte agressiv på något sätt, när hon blir "arg" så springer hon bara iväg.

Det här med att jag driver på för mkt är jag lite fundersam över. Hon stannar ju bara och betar när jag löslongerar. När hon får fnatt och springer iväg när jag driver på, så har jag ändå inte drivit så mkt. Aja, hon är väl antagligen väldigt känslig. Nu har jag iaf fått lite hjälp med det.

Men jag har en liten fråga till här!
Hoppas du förstår hur jag tänker, men hur får jag henne att lyssna på mig och inte tänka på annat? Just nu gör jag tempoväxlingar, byter varv, halter. Finns det mera? Hon brukar lyssna riktigt bra i slutet, då sänker hon även huvudet och tuggar, smackar.
Men frågan var som sagt ; finns det några mer saker att göra vid longering för att få henne uppmärksam?

Tack så jättemkt! :bow:
 
Sv: Trots?

Vill förtydliga lite..

Jag skrev både att det får ta den tid det tar och att ca 30 min kan vara lagom.

Citerar mig själv:
"Jag vet inte riktigt hur länge man ska hålla på, det är ju inte så bra att ha tidsgränser när man håller på med hästar så det får ta den tid det tar, men ca 30 min kan nog vara lagom."

Skrev ca 30 min för det är vad det oftast tar för mig att uppnå mit mål med min medis, inga stora mål, och det tycker jag också känns ganska lagom, båda orkar vara koncentrerade. Men självklart ska man inte ha några tidsbegränsningar som jag också skrev, det är bland det viktigaste när man håller på med hästar enligt mig. Allt måste få ta den tid det tar. Var kanske lite dumt att skriva ut en tid men "att en halvtimme är nog tillräckligt" som du skrev att någon skrev var inte alls så jag menade. Och så skrev jag inte heller...
Så vi är alltså överens.
 
Sv: Trots?

Jag har en d ponny här hemma som varit med om en del och när hon stannar eller inte lyssnar när jag longerar så gör jag bara en starkare drivkraft och om hon brallar iväg - visst, hon gick iallafall framåt. Jag hakar inte upp mig på små detaljer för dom brukar lösa sig ganska bra själva om man bara är konsekvent med det man gör. Vi kan bara visa vägen, hästen väljer själv hur den vill nå dit och hur lång tid det skall ta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 387
Senast: Viva
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 604
Senast: Stergo
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 983
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 363
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp