Trösttips önskas

L

lenven

Jag var jättenöjd med min ritt idag - hon presterade allt man kan begära av henne - men så fick jag domarprotokollet. :cry:

Bränn protokollet sa nån, har du nåt annat bra trösttips till mig? Just nu känns det som om jag aldrig över huvud taget borde ställa upp i nåt liknande igen......

Sv: Trösttips önskas

Åh, du är inte ensam ;)
Jag tävlade förra söndagen och tänkte aldrig mera sätta mig på en häst igen, men när jag kom hem, tittade på filmen och tänkte om, så blev jag istället mer motiverad. Det kan ju inte bli värre tänkte jag och har redan siktet inställt på en ny tävling.

Vad fick du för kritik? Jag fick inte många snälla ord :angel:

Jag var jättenöjd med min ritt idag - hon presterade allt man kan begära av henne - men så fick jag domarprotokollet. :cry:

Bryt ihop och kom igen till nästa gång;) Att du är nöjd med din häst och ritt behöver inte betyda att du har ridit "bra" enligt TR eller enligt domarens subjektiva bedömning. Något som är bra är att filma ritten och sedan jämföra protokollet med hur ritten var, man lär sig massor och vad man ska göra bättre till nästa gång.

(Sedan tycker inte jag som domarna för jämnan jag heller.)

Jag tycker det är viktigast att du själv är nöjd med din ritt. Kanske hade du bara "fel" ras i domarnas ögon. Tyvärr kan det vara så ibland.
Försök att slå bort det kom igen en annan gång och hoppas att du får andra domare.

Jag brukar inte tänka så mkt på vad domaren säger för det är hur JAG kände som bevisar hur det egentligen gick. Gå vidare och fortsätt träna målmedvetet. Minsann, en vacker dag kanske du kommer upp där på dressyrbanan igen och får höga poäng av samma domare ;)

Gulle er;:bow: Det enda positiva jag fick var 'trevligt ekipage'. Mest sved kritiken om hästens form som enligt min mening var den bästa hon någonsin haft.

Att sova på saken har väl hjälpt något också. Filma är ett bra tips men då måste man ju få tag på en filmare, sist jag gjorde det blev jag också oerhört deprimerad men jag lärde mig mycket.:o

Jag kommer igen.

Skulle tro att jag var på samma tävling men jag anser att den här domaren är väldigt bra och korrekt i sin bedömning, det som jag inte var bra på fick jag dåligt på och det vi är bra fick vi ockås betalt för.

Om du har filmat och tyckt det var deprimerande att se det (om ärn lärorikt) så kanske det inte är riktigt så bra som du tror/känner. Även om form var det bästa din häst haft så kanske det itne var riktigt bra ändå, men det kanske är på rätt väg.
Träna på, ni har bra tränare i er trakt, filma om du har möjligthet och Lycka till, ge inte upp.

Hm, blev jag väl inte gladare av. Klart att jag fattar att jag inte skötte mig bra, och jag har inte påstått att domaren var orättvis, jag tror hon gjorde ett jättebra jobb. Jag är mera ute efter att få hjälp hur man tänker/peppar sig i motgångar när man nu vågat sticka ut hakan.

Om du var med och har en åsikt om hur jag skötte mig får du gärna PMa, jag tar hemskt gärna konkreta råd. Det var väl problemet med mitt domarbetyg i alla fall att det var svårt att utläsa tipsen.

Du får inte ge upp !!! Det är bara att ta nya tag och peppa dej själv att nästa gång ska det gå lite bättre. Om du tittar tillbaks i tiden kanske ett halvår har du inte gått framåt?? Det är alltid svårt med en bedömningssport det gäller att domaren gillar modellen på just din häst. På det viset är det mer rättvist med hoppning river du så är det 4 fel.

Jag har ingen åsikt hur du skötte dig för jag har absolut ingen aning om vem du är eller hur det såg ut, jag såg dessutom bara några få ritter.

Men jag ska pappa, dig, skit i om det gick dåligt eller om du fick dåligt betyg, TRÄNA och skaffa en tränare som kan ge dig kritik och int en sådann där mespropp som säger bra hela tiden, var försiktigt att åka på CR dressyrer för annat än programträning för din egen skull och om hästen behöver komma ut (där är standaren på många ekipage ofta ganska låg och för att inte knäcka dem så ger domarena där högre betyg än vad de egentligen skulle haft och så får de en chock när de kommer på en riktig tävling).
Sen så ta in allt för alvarligt om du hamnar sist (det har jag ingen aning om du gjorde igår eller inte), någon ska göra det också och efter det kan det bara gå bättre.

Själv åkte jag iväg på "svergies största dressyrtävling" i sommas, jag visste att jag inte hade där att göra och konkurensen var högre, men jag hade inställningen att "någon ska ju komma sist", och visst fan gjorde jag det i en klass, en hamnde jag strax under mitten och en väldigt långt ner, men vet du vad, DET peppar mig till att jag ska minnsann dit nästa år också och då ska jag inte vara i längt ner (statsa på vinna får vi nog vänta några år på ;))

Se så här får du en spark i häcken, träna och filma och ut med dig igen!!! Jag vet inte hur gammal du är eller hur länge du har tävlat, men ge inte upp så här lätt, man får inte knäckas så lätt, en del domaren är mycket mer kritiska än vad den här var, den tävling som var för några veckor sedan på klubben så hade vinnaren i ena klassen väldigt höga poäng, det stod ETT enda positivt ord på hennes kritik, jag hamnade i mitten ungefär, jag hade inte ett enda positivt ord, men det får man inte hänga upp sig på.

Jag tycker att du ska vara nöjd med din ritt! Det gick ju bättre än vad du tycker att det brukar göra.

Utgå från dig själv och din häst. Även om helgens ritt inte räckte till riktigt för att domaren skulle bli jätteimponerad, så har du ju ändå tagit ett stort steg framåt om nu ritten var bättre än förväntat! Det ska du vara supernöjd med. Läs domarkritiken och ta till dig vad du ska träna på för att bli ännu bättre till nästa gång, men deppa inte för det är ju bara du som vet att detta faktiskt för dig och din häst var ett riktigt bra resultat i nuläget.

Lycka till

Nicki

Jag tävlade igår i stockholmscupen och fick en häst det inte alls fungerade med, på själva programridningen gick hästen inte ens på tygeln:o (otroligt spänd!!) tittade efter kompisarna heeela tiden, så ja, jag fick sämst poäng. MEN jag fick bäst kritik:) Domaren sa att jag hade den bästa sitsen av alla där, hade en jättefin handställning och att jag var en blivande stjärna:o :D Så jag var faktiskt jättenöjd ändå!! Man måste se det positiva! så var du nöjd med ritten så är ju det jättebra även om domaren inte tyckte likadant så är det ju en vinst för dig!

Liknande trådar

Relationer Idag för 25 år sedan träffade jag hästen som fick mig att förändra mitt liv. Redan från första stund så förstod jag mig på henne och vi...
2
Svar
20
· Visningar
1 335
Senast: Görel
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 241
Senast: Red_Chili
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 875
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Obs långt inlägg. I slutet av maj sprang jag och min dvärgschnauzer Hasta ihop på en agilitytävling, vi flög iväg bägge två så jag vet...
Svar
4
· Visningar
964
Senast: igbest
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka