tröstlöst

Sv: tröstlöst

Där tror jag tyvärr det är tvärtom. Gemene man verkar tycka det är ok att hundarna flämtar, drar, kastar sig omkring och morrar, bara man inte (hemska tanke) säger till dem. Häromdagen fick jag höra att jag SLOG min hund när jag sa åt Rådi att inte slänga lystna blickar på en tants lösa dvärgpudlar.

Okej, ja det är nog så som du skriver, och det är kanske bara kunnigt folk som kollar snett om det är en störig hund, och sen okunnigt folk som tycker det är djurplågeri om man skulle säga till sin hund ordentligt.

Och ja, det finns nog mycket okunnigt folk ute som man möter under sina promenader :cool:

Mina erfarenheter av att ha Dobermann är att de lär sig inte gå i koppel förrän de är i niomånadersåldern. Du har säkert hört de som säger att Dobermann är en ras som sent blir psykiskt mogen, det är sant!

På en lydnadsplan orkade Nemi hålla sig koncentrerad hur länge som helst, men ute i världen där det hände så mycket intressant var det inte lika lätt, oavsett hur långsamt jag lade in störningarna. Jag förlikade mig med tanken att just nu orkar hon inte fokusera på mig. När hon gick upp för mycket i varv så satte jag mig ner, och la henne lugnt på sidan, sedan satt jag och strök henne längs kroppen lugnt tills jag såg att hon slappnade av, då reste jag mig sakta upp och sa tyst kom, och sen gick vi. När Nemi var ca 8 månader var det som om poletten ramlade ner, och sedan gick hon fint i kopplet.

En sak jag alltid har varit noggran men är att inte komunicera med kopplet, kopplet är min livlina, den pratar jag inte med hunden med i vardagen. Har Nemi betett sig jävligt har jag tagit tag i sidan på skinnet och sagt till istället. Kedja använder vi när vi tränar lydnad, till småfinlir, eller ja nu har vi slängt den och börjat klickerträna!

Vad jag hade gjor med din valp är följande:
Om den drar i kopplet hade jag ignorerat.
Om den flänger fram och tillbaka hade jag gjort avslappningsövningen var 5:e meter om det hade behövts
Om den hoppar mot folk hade jag tagit tag i skinet i sidan och sagt ett skarpt nej.

Nej självklart finns det inte inprogrammerat. Och man ska berömma. Men det är inte så komplicerat att lära in och de fattar snabbt!

Jag vill inte att min hund ska lyda för att jag har godis utan för att jag säger det. Det har gått utmärkt för mig att lära min hund av med att dra utan godis, det tog som sagt några minuter.

Som sagt berömmer jag med godis och leksaker när vi exvis tränar lydnad men inte i fall som ovanstående.

Citat från min favoritbok, klickerträning för din hund

Det är ett utbrett missförstånd (i bästa fall) att hundar gör saker " för att vi säger det", "för att den jobbar för oss", "för att vi har ett bra ledarskap/är chefen" osv. Hunden jobbar antingen 1) för tt få något den vill ha eller 2) för att undgå något obehagligt. Några andra alternativ finns inte!

Det något hunden vill ha kan vara en bit godis, en leksak, en stunds lek eller kel med husse och matte. Det hunden vill undgå kan vara kopplerkorrigeringen.

Du får ta till dig lite av Millans metoder, att hon tex måste lära sig att VÄNTA på mat, gå ut genom dörren och på andra saker som att ev ligga i sängar soffor mm mm...Du måste visa dina ledaregenskaper för din hund verkar ha tagit över redan nu.

När du har fått kommandot "inne" så får du det ute också om du tänker "rätt" ..Om du kan få nån kpmpis el dyl att hjälpa dig med hundmöten osv vore det ju bra

Att en femmånaders-valp är flängig i kopplet är ingenting jag kallar att försöka ta över ledarskapet. Det är vad jag kallar att vara en ofokuserad valp.

Det är ett utbrett missförstånd (i bästa fall) att hundar gör saker " för att vi säger det", "för att den jobbar för oss", "för att vi har ett bra ledarskap/är chefen" osv. Hunden jobbar antingen 1) för tt få något den vill ha eller 2) för att undgå något obehagligt. Några andra alternativ finns inte!

Det något hunden vill ha kan vara en bit godis, en leksak, en stunds lek eller kel med husse och matte. Det hunden vill undgå kan vara kopplerkorrigeringen.

Well, i mitt fall är det båda delarna, jag uttryckte mig väl lite oklart. Om den drar= obehag, om den inte drar, belöning.

Fast det behöver ju inte bara vara fysiska ting som utgör motivering. Matte glad/matte arg är även dom två väldigt effektiva motiveringar, iaf om man har en hyfsat bra kontakt med sin hund.

Att en femmånaders-valp är flängig i kopplet är ingenting jag kallar att försöka ta över ledarskapet. Det är vad jag kallar att vara en ofokuserad valp.

fast flängig i kopplet är väl inte det enda problemet?

Ledarskap kan man lägga in mycket i ....kroppsspråk o energier kanske är mer berättande.Under valptiden grundläggs ju en hel del beteenden vad jag fattar som i allafall.

Jag kan trösta dig med att min var likadan. Superlydig och lyhörd med KLARA regler inomhus som hon följde utan att blinka. Hon blev (och blir) aktiverad och stimulerad, men utomhus i koppel var livet bara TJOOOOHOOO!
Vända håll var lögn i helvete, för ALLA håll var lika roliga. Tjoho, matte går höger! Tjohooo, nu går vi vänster! Weee, höger igen!

Det som har funkat för oss (+ att hon blivit 10 månader) är att jag lärde in ett sidan-kommando. Antingen får hon vara lös eller slappa omkring i kopplet, eller så är det SIDAN som gäller. Där går man lugnt bredvid mig och funderar inte ens på att dra. Det är inte perfekt ännu, hon glömmer sig och är plötsligt nån meter framför, men det är stor skillnad ändå!
Lycka till.

känns som en tungd lyftes från mina axlar, det är inte bara min hund som är/va sån.

Känns lite som om alla andra aldrig haft problem och jag är en värdelös hundägare :crazy:

Håller på med detta nu också, fast gå fint istället. Hon glömmer också av sig och försöker sticka iväg men då är de bara att försöka igen. precis som du skrev, sån är min med, alla håll lika kul.

tack! Det värmer verkligen. Det roliga är att hon är inte korkad, lär sig trick på sekunder men detta VILL hon inte gå med på.

Men hon lär inte få som hon vill...om inte grisarna börjar flyga dvs...

tack för ditt svar.

Ska ha de du sagt i bakhuvudet, köra mer passivitet och mindre "upphetsande" lekar.

Ju lugnare och stabilare hon är desto snabbare lär hon sig, så de du skriver verkar otroligt vettigt. De märks direkt när hon blir för upphetsad, hon lyssnar inte för fem öre.

Blir mer avslappningsövningar, är så fruktansvärt kallt ute nu bara :(

fast flängig i kopplet är väl inte det enda problemet?

Nej,men den största delen. Fåglarna har jag fått kontroll på, de är inte alls lika intressanta. Andra hundar kan jag avstyra även om de är svårare. Va ett bra tag sen hon skällde på en annan hund nu.

Hon är osäker bland andra hundar, hon fick två ganska otrevliga bemötande direkt bla två lösa hundar som hoppade på henne. Så jag förstår om hon tar till skallet för att hålla dem på avstånd. Men de ska bort det också. måste bara hitta snälla hundar att arbeta med...

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka