*Gotlandsrusset*
Trådstartare
Sv: tröstlöst
man får så dubbla budskap hela tiden, hundreaktionen är osäkerhet, fåglarna vill hon leka med, människorna vet jag inte.
Hur hittar jag den då, vad kan de vara? försöker få kontakt med henne och berömmer när hon tar den. hon förstår kanske inte vad jag vill men (som människa) så är de ju så uppenbart. gå fint, beröm och godis. dra så blir de jobbigt...
Jag tror att din hund är osäker ute. Det kan ta sig uttryck i att hunden blir "dryg". Hon förstår uppenbarligen inte vad du förväntar dig av henne, hennes reaktion blir att fokusera utåt istället för mot dig.
Likaså tror jag inte att du behöver bli hårdare, speciellt inte på en femmånaders valp, utan du behöver bli tydligare och konsekvent. Vara lugn, bestämd och en trygghet för henne.
Träna kontaktövningar utan störningar, hitta knappen för att stänga av henne när hon är uppjagad så du kan bryta det även ute.
Försök bryta henne INNAN hon blir uppjagad, det är mycket lättare än att försöka lugna en redan hyper hund.
man får så dubbla budskap hela tiden, hundreaktionen är osäkerhet, fåglarna vill hon leka med, människorna vet jag inte.
Hur hittar jag den då, vad kan de vara? försöker få kontakt med henne och berömmer när hon tar den. hon förstår kanske inte vad jag vill men (som människa) så är de ju så uppenbart. gå fint, beröm och godis. dra så blir de jobbigt...