tröstlöst

Sv: tröstlöst

Jag tror att din hund är osäker ute. Det kan ta sig uttryck i att hunden blir "dryg". Hon förstår uppenbarligen inte vad du förväntar dig av henne, hennes reaktion blir att fokusera utåt istället för mot dig.

Likaså tror jag inte att du behöver bli hårdare, speciellt inte på en femmånaders valp, utan du behöver bli tydligare och konsekvent. Vara lugn, bestämd och en trygghet för henne.

Träna kontaktövningar utan störningar, hitta knappen för att stänga av henne när hon är uppjagad så du kan bryta det även ute.
Försök bryta henne INNAN hon blir uppjagad, det är mycket lättare än att försöka lugna en redan hyper hund.

man får så dubbla budskap hela tiden, hundreaktionen är osäkerhet, fåglarna vill hon leka med, människorna vet jag inte.

Hur hittar jag den då, vad kan de vara? försöker få kontakt med henne och berömmer när hon tar den. hon förstår kanske inte vad jag vill men (som människa) så är de ju så uppenbart. gå fint, beröm och godis. dra så blir de jobbigt...

Nej självklart finns det inte inprogrammerat. Och man ska berömma. Men det är inte så komplicerat att lära in och de fattar snabbt!

Jag vill inte att min hund ska lyda för att jag har godis utan för att jag säger det. Det har gått utmärkt för mig att lära min hund av med att dra utan godis, det tog som sagt några minuter.

Som sagt berömmer jag med godis och leksaker när vi exvis tränar lydnad men inte i fall som ovanstående.

Vissa hundar behöver mer träning än andra. Man kan inte jämföra en hund med en annan. Bara för att det är lätt för din hund så betyder det inte att det är lika enkelt för en annan hund. Det beror så mycket på vad det är för hund, vad ägaren har för tidigare kunskap osv.

Mvh

Tora

man får så dubbla budskap hela tiden, hundreaktionen är osäkerhet, fåglarna vill hon leka med, människorna vet jag inte.

Hur hittar jag den då, vad kan de vara? försöker få kontakt med henne och berömmer när hon tar den. hon förstår kanske inte vad jag vill men (som människa) så är de ju så uppenbart. gå fint, beröm och godis. dra så blir de jobbigt...

Hade det varit enkelt att träna hundar så hade alla varit experter. Du har tagit det första steget. Nämligen att erkänna att du har ett problem. Nu får du ta det andra. Nämligen att hitta någon som kan hjälpa dig.

Bara det att du inser att du har problem är ett enormt steg i rätt riktning.

Jag tror personligen att du skulle behöva träna koppelgående i en miljö där det inte är så mycket störning runt omkring tills beteendet är mer befäst. Detta kan låta väldigt banalt men du har ingen möjlighet att träna inne i din lägenhet med störningar? Tex någon kompis agerar störande moment. Gå förbi matskålen utan att dra osv. Fördelen är att du då har kontroll över störningarna och kan anpassa svårighetsgraden på dom.

Mvh

Tora

delvis knapplån.

blev så trött på allt dragande, alla sura och tråkiga promenader så jag köpte köttbullar.

introducerade dem som belöning vid inkallning lös och hon förälskade sig direkt. spårade även med detta och de var uppskattat. va i skogen så gå fint va inte att tänka på när hon precis sovit och var tokfull med energi. träna ska man göra när man VET att hunden kommer med den respons man vill så jag väntade med de till senare. hon visste inte att jag hade köttbullarna med mig utan gjorde som vanligt vid promenad. sa åt henne att gå fin och hon gjorde som jag sa (på kvällen= mindre störningar) hon fick sin belöning och sen dess har de inte varit några problem alls. Visst vid störning som hundar eller människor som kommer mot henne så är de ingen ide, men annars håller hon koll på mig och VILL göra rätt så hon får belöningen.

idag hittade hon en dubbel gren med massa mossa och konstiga saker på som hon älskar att leka med. den har vi nu som träningsleksak och jag använder bara köttbullar vid absolut nödvändiga tillfällen (avledning). kör korta pass fot och säger varsågod samtidigt som jag slänger iväg "leksaken".

detta funkar superbra, vi arbetar mot samma mål och båda är glada och nöjda.
har även lagt in mycket mer lek i promenaderna, korta stunder krav, massa lek osv.

Har fått en mer arbets-kontaktsökande och gladare hund som VILL jobba med mig, inte emot mig.

vissa kallar de muta, jag kallar de belöning. muta hade de varit om jag visade godiset och tvingade henne att gå bredvid genom att ex hålla den i handen...men de är vad jag tkr. alla gör olika.

tack för alla svar iaf :D

Senast ändrad:

Visst är det skönt att vara på väg åt rätt håll:bump:
Man får ju prova både det ena och det andra tills man hittar det som passar:banana:

Du får ta till dig lite av Millans metoder, att hon tex måste lära sig att VÄNTA på mat, gå ut genom dörren och på andra saker som att ev ligga i sängar soffor mm mm...Du måste visa dina ledaregenskaper för din hund verkar ha tagit över redan nu.

När du har fått kommandot "inne" så får du det ute också om du tänker "rätt" ..Om du kan få nån kpmpis el dyl att hjälpa dig med hundmöten osv vore det ju bra

:eek: var för att de va just ett BARN hon var påväg att hoppa på. De är de värsta som kan hända enligt mig. speciellt när barnen säger - å vilken söt vovve. vill inte att de ska bli hundrädda pga mig och min hund.

Hon är hård enligt uppfödarna, hon tar inte åt sig nämnvärt av en avhyvling. hennes bror är mycket vekare. Jag kanske är rädd att ta tag i henne, inne lyder hon minsta vink. Hon kanske känner på sig att jag inte kommer vara stenhård ute då jag tycker de är jobbigt när folk glor på en och tycker synd om en hund som egentligen inte tar åt sig mer än nödvändigt.

så de är nog en kombinering, jag är för snäll ute för att jag inte vill dra till mig en massa uppmärksamhet och elaka ord bakom ryggen på mig och hon är tuff...

ja de är synd att kurserna är fulla, vet att jag behöver hjälp men de kan ingen erbjuda. Och JA, hon har kommandot över mig ute, de erkänner jag.

Har inte läst alla inlägg, endast hit typ.
Men jag är säker på att du får mer blickar, uppmärksamhet och snack bakom ryggen med en extremt störig och ouppfostrad hund i kopplet, än att du säger till några ggr på skarpen.
Har själv två mycket tuffa hunar, en hane och en tik.
Vet inte vad du har för hund, men min lilla tik är 5,5 månader gammal nu och kräver en del motion, både kroppsligt och för huvudet. Jag menar, lite trötta ska de ju bli, annars blir de små liven totalt odrägliga att ha att göra med :devil:
Tycker, som andra, att du verkar lite väl vek. Ta tag i henne ordentligt, så hon fattar att det faktiskt är allvar. För5stå mig rätt, med det menar jag inte att du ska pryla henne, men visa henne på ett sätt så hon förstår att det är du som bestämmer, inte hon!

Önskar dig lycka till, du är ju väl medveten om problemen, så jag tror nog det ordnar upp sig för er!

Har inte läst alla inlägg, endast hit typ.
Men jag är säker på att du får mer blickar, uppmärksamhet och snack bakom ryggen med en extremt störig och ouppfostrad hund i kopplet, än att du säger till några ggr på skarpen.
!

Där tror jag tyvärr det är tvärtom. Gemene man verkar tycka det är ok att hundarna flämtar, drar, kastar sig omkring och morrar, bara man inte (hemska tanke) säger till dem. Häromdagen fick jag höra att jag SLOG min hund när jag sa åt Rådi att inte slänga lystna blickar på en tants lösa dvärgpudlar.

Om du får den reaktionen av att säga till en stor hund, vad tror du då jag fått höra när jag sagt till min "lilla" hund. Jag har fått höra ett och annat för att jag är för hård enligt vissa pensionärer mot min lilla hudn och en liten hund ska man absolut inte säga till och man kan ju verkligen inte ta tag i den lite nätt. NEJ det är ju djurplågeri:crazy: Det är tydligen tillåtet för små hundar att bete sig hur som helst. Nej tack jag vill ha en lydig hund även om den är liten.

Du får ta till dig lite av Millans metoder, att hon tex måste lära sig att VÄNTA på mat, gå ut genom dörren och på andra saker som att ev ligga i sängar soffor mm mm...Du måste visa dina ledaregenskaper för din hund verkar ha tagit över redan nu.

När du har fått kommandot "inne" så får du det ute också om du tänker "rätt" ..Om du kan få nån kpmpis el dyl att hjälpa dig med hundmöten osv vore det ju bra

vem har sagt att jag inte gör detta redan :confused:?
Hon får inte äta utan att jag säger att de är ok, hon får inte gå ut genom dörren innan mig eller förrän jag säger till och detta funkar hur bra som helst. lägger godis vid hennes fötter och hon tar dem inte innan hon fått varsågod och haft ganska lång ögonkontakt.

Men om en hund tagit över borde den ha gjort de både INNE och UTe. vilket hon absolut inte gjort, kunde inte vara en bättre hund inne och lyssnar hela tiden.

aktivera henne gör vi, motionera ska man inte göra än på ett bra tag. hon spårar, kör lydning, kamplekar, springer mkt lös, hjärngympa.

Jag tror inte jag är vek, dock har jag nog,tyvärr, mer överseende ute och bryr mig för mkt om vad andra tycker.

Där tror jag tyvärr det är tvärtom. Gemene man verkar tycka det är ok att hundarna flämtar, drar, kastar sig omkring och morrar, bara man inte (hemska tanke) säger till dem. Häromdagen fick jag höra att jag SLOG min hund när jag sa åt Rådi att inte slänga lystna blickar på en tants lösa dvärgpudlar.

håller med dig. min hund skulle hälsa på en gubbes hund, jag ville ta tag i henne och säga åt henne att lugna ner sig när hon slängde sig mot gubbens hund och skällde. Men nej, låt henne vara, rör henne inte osv...
hon lugnade sig när han gett henne och den andra hunden godis och sen gick han bara....snällt :cool:

.

sen kanske jag skulle sagt från början att en av (troliga) anledningarna till att hon beter sig såhär är att min kära sambo inte alls har samma regler som jag :devil: jag trodde verkligen detta tills ett telefonsamtal för någon dag sedan då jag fick reda på att hon tydligen får gå lite som hon vill...:cool:

KONSTIGT att hunden trotsar mot mig om husse tänjer hej vilt på gränserna.

så de blev ett snack med husse och en promenad där jag visade hur jag brukade göra. Kanske därför de börjar gå lite bättre.

(trodde jag bara behövde uppfostra en hund...inte sambon med)

delvis knapplån.

blev så trött på allt dragande, alla sura och tråkiga promenader så jag köpte köttbullar.

introducerade dem som belöning vid inkallning lös och hon förälskade sig direkt. spårade även med detta och de var uppskattat. va i skogen så gå fint va inte att tänka på när hon precis sovit och var tokfull med energi. träna ska man göra när man VET att hunden kommer med den respons man vill så jag väntade med de till senare. hon visste inte att jag hade köttbullarna med mig utan gjorde som vanligt vid promenad. sa åt henne att gå fin och hon gjorde som jag sa (på kvällen= mindre störningar) hon fick sin belöning och sen dess har de inte varit några problem alls. Visst vid störning som hundar eller människor som kommer mot henne så är de ingen ide, men annars håller hon koll på mig och VILL göra rätt så hon får belöningen.

idag hittade hon en dubbel gren med massa mossa och konstiga saker på som hon älskar att leka med. den har vi nu som träningsleksak och jag använder bara köttbullar vid absolut nödvändiga tillfällen (avledning). kör korta pass fot och säger varsågod samtidigt som jag slänger iväg "leksaken".

detta funkar superbra, vi arbetar mot samma mål och båda är glada och nöjda.
har även lagt in mycket mer lek i promenaderna, korta stunder krav, massa lek osv.

Har fått en mer arbets-kontaktsökande och gladare hund som VILL jobba med mig, inte emot mig.

vissa kallar de muta, jag kallar de belöning. muta hade de varit om jag visade godiset och tvingade henne att gå bredvid genom att ex hålla den i handen...men de är vad jag tkr. alla gör olika.

tack för alla svar iaf :D

Härligt! Det gäller att hitta ett sätt man trivs med.

Lycka till!:)

vem har sagt att jag inte gör detta redan :confused:?
Hon får inte äta utan att jag säger att de är ok, hon får inte gå ut genom dörren innan mig eller förrän jag säger till och detta funkar hur bra som helst. lägger godis vid hennes fötter och hon tar dem inte innan hon fått varsågod och haft ganska lång ögonkontakt.

Men om en hund tagit över borde den ha gjort de både INNE och UTe. vilket hon absolut inte gjort, kunde inte vara en bättre hund inne och lyssnar hela tiden.

Jag kan trösta dig med att min var likadan. Superlydig och lyhörd med KLARA regler inomhus som hon följde utan att blinka. Hon blev (och blir) aktiverad och stimulerad, men utomhus i koppel var livet bara TJOOOOHOOO!
Vända håll var lögn i helvete, för ALLA håll var lika roliga. Tjoho, matte går höger! Tjohooo, nu går vi vänster! Weee, höger igen!

Det som har funkat för oss (+ att hon blivit 10 månader) är att jag lärde in ett sidan-kommando. Antingen får hon vara lös eller slappa omkring i kopplet, eller så är det SIDAN som gäller. Där går man lugnt bredvid mig och funderar inte ens på att dra. Det är inte perfekt ännu, hon glömmer sig och är plötsligt nån meter framför, men det är stor skillnad ändå!
Lycka till.

Det är jättebra att du har hittat en väg att motivera din hund. Ibland så kan sådana enkla saker som att byta godis göra underverk för motivationen.

Fortsätt som du gör så skall du se att efter ett tag så är de gånger som hunden inte lyssnar färre och färre. Vissa saker lär sig hunden på 10 minuter och andra saker tar flera månader av envist arbetande innan de verkligen sitter.

Håller tummarna att det börjar bara gå bättre och bättre från och med nu.

Mvh

Tora

aktivera henne gör vi, motionera ska man inte göra än på ett bra tag. hon spårar, kör lydning, kamplekar, springer mkt lös, hjärngympa.

Jag tror inte jag är vek, dock har jag nog,tyvärr, mer överseende ute och bryr mig för mkt om vad andra tycker.

Ber om ursäkrt, uttryckte mig fel. Menade aktivera, men hittade inte rätt ord, så det blev motionera istället :D

sen kanske jag skulle sagt från början att en av (troliga) anledningarna till att hon beter sig såhär är att min kära sambo inte alls har samma regler som jag :devil: jag trodde verkligen detta tills ett telefonsamtal för någon dag sedan då jag fick reda på att hon tydligen får gå lite som hon vill...:cool:

KONSTIGT att hunden trotsar mot mig om husse tänjer hej vilt på gränserna.

så de blev ett snack med husse och en promenad där jag visade hur jag brukade göra. Kanske därför de börjar gå lite bättre.

(trodde jag bara behövde uppfostra en hund...inte sambon med)

Ojojoj, vad jag känner igen detta! Vår valp har husse lindad runt tassen och hon styr honom med järnhand bara genom att titta på honom. Han har blivit bättre, men jag har verkligen fått lägga mycket energi på honom också, och inte bara på valpen :devil:

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka