tröstlöst

*Gotlandsrusset*

Trådstartare
Har TRE problem med min hund som gör att jag snart sliter mitt HÅR.
Hon är fem månader och vi köpte henne när hon var fyra. Inte gått i koppel så mycket och var allmänt hoppig.

första problemet: Hon drar i kopplet, inte lite utan hur mycket som helst. har försökt med allt och hon KAN gå fint de vet jag för hon gör de korta bitar, då får hon massa beröm och ibland godis. Ändå drar hon hellre?har försökt stanna och ignorera tills hon kommer, funkar inte, hon sätter sig och surar. har testat att vända och gå åt andra hållet, de tycker hon är skitkul. ha godis,leksak,kontaktövningar mm...stänga in henne så hon måste gå bakom men hon bara smiter förbi och skiter i en. hon ska även hoppa på folk, alla! fick ta tag i henne ordentligt igår när hon var påväg på en unge :eek: hon är inte elak, vill bara hälsa men de funkar ju inte så...

Andra problemet: hon skäller, på ALLT. fåglar ska hon jaga, får hon inte de så skäller hon. hon skäller på hundar.

tredje problemet: hör ihop med ett och två,hon drar och skäller när hon möter andra hundar, verkligen slänger sig och är icke kontaktbar. har testat att hålla godis framför henne, hjälper inte, gå åt ett annat håll, hjälper inte...hon står på bakbenen och skäller och drar. sätter man henne ner så sitter hon en liten stund och börjar sen om.

inne har vi inga problem alls, hon är en helt underbar hund och ibland glänser hon till ute med. då är hon jätte duktig.
Har kontaktat brukshundklubben men de har fulla kurser...börjar bli lite smått galen...

Hjälp?

Sv: tröstlöst

Det finns många trådar om liknande problem här på bukefalos och även på andra forum. Böcker på biblioteket kan man även få mycket hjälp ifrån, men det allra bästa är väl om du söker upp en bra tränare (t.ex. på brukshundsklubben) och får hjälp på den vägen.
Hur mycket aktiverar ni hunden per dag?

fick ta tag i henne ordentligt igår när hon var påväg på en unge:eek:
Varför denna smilies:eek:? Det är kanske just det hon behöver?
Du verkar vara rädd för att ta kommandot över hunden...? För det verkar vara hunden som bestämmer över dig. Ta tag i det nu på en gång innan hunden blir äldre och könsmogen.

Det var verkligen synd att kurserna var fulla för du behöver verkligen jobba med att bli en trygg ledare. Jag har svårt att ge något konkret råd just nu om vart du ska börja då jag inte vet om du har en ovanligt hård hund eller om det är du som är osäker.

om du läser vad jag skrivit så har jag varit i kontakt med brukshundklubben. läser böcker mm gör jag men de hjälper inte.

Aktivera som i motion? en fem månaders? inte mer än rekommenderat! lite hjärngympa inne, lydnad mm. ute försöker jag köra lydnad mm men hon bryr sig inte, bara drar. är mest passivitetsträning som gäller. leker med henne ute och försöker ha henne lös men nu skiter hon ju i oss så då går de inte.

Varför denna smilies:eek:? Det är kanske just det hon behöver?
Du verkar vara rädd för att ta kommandot över hunden...? För det verkar vara hunden som bestämmer över dig. Ta tag i det nu på en gång innan hunden blir äldre och könsmogen.

Det var verkligen synd att kurserna var fulla för du behöver verkligen jobba med att bli en trygg ledare. Jag har svårt att ge något konkret råd just nu om vart du ska börja då jag inte vet om du har en ovanligt hård hund eller om det är du som är osäker.

:eek: var för att de va just ett BARN hon var påväg att hoppa på. De är de värsta som kan hända enligt mig. speciellt när barnen säger - å vilken söt vovve. vill inte att de ska bli hundrädda pga mig och min hund.

Hon är hård enligt uppfödarna, hon tar inte åt sig nämnvärt av en avhyvling. hennes bror är mycket vekare. Jag kanske är rädd att ta tag i henne, inne lyder hon minsta vink. Hon kanske känner på sig att jag inte kommer vara stenhård ute då jag tycker de är jobbigt när folk glor på en och tycker synd om en hund som egentligen inte tar åt sig mer än nödvändigt.

så de är nog en kombinering, jag är för snäll ute för att jag inte vill dra till mig en massa uppmärksamhet och elaka ord bakom ryggen på mig och hon är tuff...

ja de är synd att kurserna är fulla, vet att jag behöver hjälp men de kan ingen erbjuda. Och JA, hon har kommandot över mig ute, de erkänner jag.

Trodde du hade :eek: för att behövde tag tag i hunden. Men hunden ska ju självklart inte hoppa på någon, vuxen som barn, är du konsekvent där?

Jag förstår ditt problem ute, har själv varit där. Insåg ju efter ett tag att det funkar ju inte i längden och det blir bara jobbigt att gå utanför dörren med hunden. Sträck på dig istället och ignorera andra, det är bara du och hunden som existerar. Jobba med kontakten och gör dig rolig så hunden vill bara vara med dig och inte med andra som ni möter.

Jag tror det är kontakten ni måste börja med att leka fram ute. En ide kan ju vara att låta bli lekar inne ett tag och bara leka ute, på dina villkor det ska ju inte gå överstyr så hon blir vild och galen. Målet med lekarna ska ju vara att du får kontakt och konsentration på dig från hunden.

försöker verkligen :( men jag är bara rolig en stund sen drar hon åt andra hållet eller nosar på marken. så fort de kommer folk så stirrar hon och försöker komma till dem istället. Man känner sig så värdelös och inte speciellt omtyckt ióm att hunden väljer andra framför en själv.

Jag är konsekvent med att hon inte ska hoppa, dock va de första gången jag tog tag i henne ordentligt annars blir de mer att man håller emot och säger till. sen kan jag inte leka hela tiden, måste ju ta mig till de områdena där man kan leka. i stan är de svårt.

de enda hon tycker är kul är när vi lekar och springer, brukar då vända när hon kommer ikapp då håller hon kontakten med mig. men de blir jobbigt i längden då hon blir lite för upphetsad och hoppar på mig.

Jo, men jag tänkte att det kanske finns möjlighet att få en privattränare. Dom flesta brukshundsklubbar brukar kunna ha gemensam träning minst en gång i veckan där man kan be om hjälp och råd. Kolla upp om det finns på klubbarna runt omkring och var inte rädd för att be om hjälp!
På måndagsträningarna på min klubb kommer det både det ena och det andra och tränar och dom som håller i det är duktiga på att anpassa sig till var och ens nivå.

Är du lugn när du tränar hunden, eller brusar du upp? Är du konsekvent i det du förutsatt dej att göra?
Kampar du något med hunden, eller har du någon leksak /godis som är extra roligt och som ni bara använder när ni tränar?

Några små tips jag har är att se till att ha fasta rutiner för hur saker och ting "går till".
Småsaker som att du ska gå först ut genom dörren, hunden ska sitta ner när ni går över gatan och liknande kan verkligen göra stor skillnad!

Har du sitt-stanna i en situation utan störning?
Isf kan du utveckla denna övning.
Om du har någon bekant som kan hjälpa dig kan du t.ex. arrangera ett möte med en främmande människa där du säger åt hunden att sitta ner. Sen kommer personen fram emot er och tar dej i hand. Du har hela din koncentration på hunden och om den reser sej går människan iväg igen och du sätter hunden ner och försöker igen. Tills det fungerar.
Jag hoppas att det ordnar sej för er.
Kämpa på!

Senast ändrad:

Vad gäller koppeldragande finns det ju en massa olika teorier men personligen har jag aldrig varit ett fan av godismutor. Det behöver inte vara så krångligt. Drar hunden så talar jag om för den att det inte är tillåtet, punkt.

Det ska vara obehagligt att dra i kopplet. Men obehaget skall inte ske genom skrikande och gormande och fyande. Köp ett strypkoppel och ryck till när hunden drar. Du märker själv hur mycket du ska ta i men det är inte kraften det handlar om utan knycken. Beröm när hunden tar kontakt. Hunden ska kunna gå vid din sida utan att dra, går den för långt fram, gör en koppelknyck och byt snabbt håll, beröm när den tar kontakt. Hunden lär sig snabbt vad som gäller!

Snabb korrigering men lika snabbt beröm!Gäller i alla sammanhang!

Det tog min hund 4 minuter att sluta dra första gången vi var på kurs. Hon kan fortfarande dra ibland om hon träffar på någon hundkompis som hon tycker mycket om men detta jobbar vi på.

Jag kan självklart belöna med godis i andra sammanhang men inte för att hon inte drar, hoppar etc. Det är för mig självklara saker som det inte skall behövas godis för.

Man känner sig så värdelös och inte speciellt omtyckt ióm att hunden väljer andra framför en själv.
Förstår precis vad du menar. Min tax jag har nu kunde bara vända och följa glatt efter människorna vi just passerat. Där traskade han glad i hågen bakom dom och lämnade mig i sticket:crazy:

Du behöver inte vara sååå rolig så att ni har jagalekar under hela promenaden. Överraska hunden istället. När ni går där på trottoaren i stan och det kommer mötande så säg sitt till hunden och plocka sen upp en leksak ur fickan och börja leka (dragkamp kanske) eller liknande.

Jag brukar göra ett ljud ibland med munnen lite tyst när hunden ser ut att vara i en egen värld. Reagerar hunden med att titta på mig då får han en godis eller lek. Min hund har då blivit lyhördare på mig och nu behöver jag bara (nästan bara) tänka att han ska titta på mig.

Det finns inga privattränare någonstans där du bor? Jag har varit på kurser både på brukshundsklubben och andra ställen. Fördelen med de "privata" företagen är att det brukar vara kortare köer och större uttud. Nackdelen är att det kan vara dyrare men det kanske det kan vara värt.

Försök göra något åt problemen nu med en gång medan hunden är så ung. Det är alltid svårare att bryta beteende mönster ju äldre hunden blir.

Du säger att det fungerar bra hemma. Nästa steg är kanske att flytta ut det på gräsmattan framför huset. När det fungerar så ut på ängen en bit från huset osv. Störningar är ju alltid lurigt i början innan "allt sitter". Det bästa brukar vara att försöka undvika störningarna tills hon lyssnar något så när och sedan öka svårigheten på störningarna allt eftersom.

Något mer som jag kom att tänka på är kanske klickerträning. På vissa hundar är klickerträning väldigt effektivt och jag har sett mycket snabbt och bra resultat på klickerträning när det kommer till just envetna "drag i koppel hundar".

Mvh

Tora

Senast ändrad:

jag är lugn så länge hon förtjänar de. när man får ont i axlarna och armarna pga att hon drar för mycket så blir man frustrerad.

hon får absolut inte gå före ut, hon får sitta innanför dörren tills jag gått ut och sagt varsågod, samma med maten. hon sitter självmant när jag stannar, hon sitter kvar om jag sätter henne och gå en bit. kommer när jag säger att hon ska komma, samma med ligg.

aldrig några problem så långt. hon sitter kvar länge och ibland hela tiden om folk går förbi. är när man går som hon vill hoppa.

ja, är väl bara att kämpa på.

En sak till: Självklart ska det vara positivt för hunden att komma till dig vid inkallning etc. Men det är omöjligt att alltid vara roligare än andra människor, hundar, skator, kaniner etc. Här räcker det inte med att höja motivationen för hunden att komma till dig (göra dig själv roligare) , du måste sänka motivationen för att låta bli att komma och för att göra andra saker.

Om en annan hund är 9 på rolighetsskalan så innebär det att du måste vara 10 vilket är väldigt svårt. Men om du sänker hundens motivation så att den andra hunden blir 5 på rolighetsskalan så räcker det att du själv är 6.

Vad gäller koppeldragande finns det ju en massa olika teorier men personligen har jag aldrig varit ett fan av godismutor. Det behöver inte vara så krångligt. Drar hunden så talar jag om för den att det inte är tillåtet, punkt.

Det ska vara obehagligt att dra i kopplet. Men obehaget skall inte ske genom skrikande och gormande och fyande. Köp ett strypkoppel och ryck till när hunden drar. Du märker själv hur mycket du ska ta i men det är inte kraften det handlar om utan knycken. Beröm när hunden tar kontakt. Hunden ska kunna gå vid din sida utan att dra, går den för långt fram, gör en koppelknyck och byt snabbt håll, beröm när den tar kontakt. Hunden lär sig snabbt vad som gäller!

Snabb korrigering men lika snabbt beröm!Gäller i alla sammanhang!

Det tog min hund 4 minuter att sluta dra första gången vi var på kurs. Hon kan fortfarande dra ibland om hon träffar på någon hundkompis som hon tycker mycket om men detta jobbar vi på.

Jag kan självklart belöna med godis i andra sammanhang men inte för att hon inte drar, hoppar etc. Det är för mig självklara saker som det inte skall behövas godis för.

har inte strypkoppel men annars har jag gjort precis de du säger. så fort hon börjat dra så rycker jag till och tvärvänder, då springer hon i fullfart åt andra hållet. så kan vi hålla på i oändlighet(verkar som om hon ser de lite som lek) samma med kort koppel, hon går förbi jag säger till henne (rycker till lite) vänder om hon inte bryr sig. hon vänder och springer ikapp och förbi :( ska jag skippa godiset helt alltså? ja, de är en självklarhet att hon inte ska dra. belöningen att inte kopplet dras åt borde ju kanske räcka+ mjuka ord?

Fast det är ju inte så att hundarna kommer från uppfödaren inprogramerade med att inte hoppa eller att inte dra i koppel. Det är många gånger något som måste läras bort/in.

Du skriver ju själv att man måste ge beröm. Godis är beröm och ett väldigt effektivt beröm.

Mvh

Tora

Det finns inga privattränare någonstans där du bor? Jag har varit på kurser både på brukshundsklubben och andra ställen. Fördelen med de "privata" företagen är att det brukar vara kortare köer och större uttud. Nackdelen är att det kan vara dyrare men det kanske det kan vara värt.

Försök göra något åt problemen nu med en gång medan hunden är så ung. Det är alltid svårare att bryta beteende mönster ju äldre hunden blir.

Du säger att det fungerar bra hemma. Nästa steg är kanske att flytta ut det på gräsmattan framför huset. När det fungerar så ut på ängen en bit från huset osv. Störningar är ju alltid lurigt i början innan "allt sitter". Det bästa brukar vara att försöka undvika störningarna tills hon lyssnar något så när och sedan öka svårigheten på störningarna allt eftersom.

Mvh

Tora

kruxet är att jag bor i stan, i lägenhet. här händer de ALLTID saker hela tiden :( allt är roligare än matte. ska ta kontakt med en här på buke igen som brukar vara i mariestad ibland. får hoppas hon vill hjälpa mig om de inte blir bättre.

En sak till: Självklart ska det vara positivt för hunden att komma till dig vid inkallning etc. Men det är omöjligt att alltid vara roligare än andra människor, hundar, skator, kaniner etc. Här räcker det inte med att höja motivationen för hunden att komma till dig (göra dig själv roligare) , du måste sänka motivationen för att låta bli att komma och för att göra andra saker.

Om en annan hund är 9 på rolighetsskalan så innebär det att du måste vara 10 vilket är väldigt svårt. Men om du sänker hundens motivation så att den andra hunden blir 5 på rolighetsskalan så räcker det att du själv är 6.

hur gör jag de då :crazy:

*Gotlandsrusset*;10286899Hon är hård enligt uppfödarna skrev:
Jag tror att din hund är osäker ute. Det kan ta sig uttryck i att hunden blir "dryg". Hon förstår uppenbarligen inte vad du förväntar dig av henne, hennes reaktion blir att fokusera utåt istället för mot dig.

Likaså tror jag inte att du behöver bli hårdare, speciellt inte på en femmånaders valp, utan du behöver bli tydligare och konsekvent. Vara lugn, bestämd och en trygghet för henne.

Träna kontaktövningar utan störningar, hitta knappen för att stänga av henne när hon är uppjagad så du kan bryta det även ute.
Försök bryta henne INNAN hon blir uppjagad, det är mycket lättare än att försöka lugna en redan hyper hund.

Fast det är ju inte så att hundarna kommer från uppfödaren inprogramerade med att inte hoppa eller att inte dra i koppel. Det är många gånger något som måste läras bort/in.

Du skriver ju själv att man måste ge beröm. Godis är beröm och ett väldigt effektivt beröm.

Mvh

Tora

Nej självklart finns det inte inprogrammerat. Och man ska berömma. Men det är inte så komplicerat att lära in och de fattar snabbt!

Jag vill inte att min hund ska lyda för att jag har godis utan för att jag säger det. Det har gått utmärkt för mig att lära min hund av med att dra utan godis, det tog som sagt några minuter.

Som sagt berömmer jag med godis och leksaker när vi exvis tränar lydnad men inte i fall som ovanstående.

Nej självklart finns det inte inprogrammerat. Och man ska berömma. Men det är inte så komplicerat att lära in och de fattar snabbt!

Jag vill inte att min hund ska lyda för att jag har godis utan för att jag säger det. Det har gått utmärkt för mig att lära min hund av med att dra utan godis, det tog som sagt några minuter.

Som sagt berömmer jag med godis och leksaker när vi exvis tränar lydnad men inte i fall som ovanstående.

Jag håller med om att det är inte så komplicerat att lära en hund att inte dra. Men i TS fall är det nog inte där haken sitter egentligen. Min teori är att TS är väldigt osäker ute och törs inte "ta kommandot" över hunden. Vilket hunden känner av och blir osäker själv och därför måste dra i kopplet och kolla in alla dom ser för det gör ju inte matte?

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, jag får tyvärr inse att jag (hittills) lyckats med konsten att misslyckas med allt jag föresatt mig att lyckas med när jag skaffade...
Svar
9
· Visningar
1 655
Senast: Rugge
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 730
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 457
Senast: Trassel12
·
Hundträning Jag behöver råd från er! Vi har en hund som är strax över 1 år. Hon skäller oerhört mycket på andra hundar. Vi har verkligen försökt...
2
Svar
30
· Visningar
2 528

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka