Tror ni detta blir bra?

Barock-Pinto

Trådstartare
Mitt fullblods sto och Aerline H.

Funderar på att betäcka mitt ena sto till våren, och är väldigt sugen på Aeline H. Pia är lite drygt 160 cm ( 3 år ). Ren galoppstam, men bra ridhästmodell. Högrest och lätt i typen. Hoppar mycket trevligt, bra tecknik och klipp i språnget. Ganska bra skritt, trippig och ngt. spännd trav, mkt. bra galopp.
Hos avkomman skulle jag vilja hitta ( om man får drömma att alla dna strängar hamnar på rätt plats ), bra hoppteknik, trevliga gångarter, och en högrest korrekt exteriör. Självklart ett bra temperament också, men det har ju både min lilla Pia och Aerline, så det borde ju gå igenom :smirk: Alltså, en häst mot hoppning, men som ändå ska kunna gå trevligt i dressyren.

Kort på Pia. Tyvärr så har jag ingen uppställnings bild.

16532248.jpg

Så..... vad tror ni :D

Sv: Tror ni detta blir bra?

Någon finns det väll i alla fall som har en åsikt????

Om ni tycker någon annan hingst skulle kunna passa.... speak out bara :D

Hej! Jag tror nog att Aerline H kan vara ett bra val! :)
Min mamma födde upp ett stoföl ( Ayla) e. Aerline H , ue. Amulet , född 2002 , om du har Aerline´s hemsida kan du se henne på " avkommor"

så , jag tycker att Aerline H är en myckrt fin hingst ,och som du säger så passar han ditt sto! :D Lycka till med fölisen!

Du får helt säkert en flott häst med trevligt temperament, bra trav, galopp och fina ben.
Har du tur får du behålla ditt stos fina färg.
Ett av de finaste ston jag sett var en annan Ayla, som jag såg när hon fick diplom på Grevagården för ett par (ganska många nu tror jag :o) år sedan.
Lycka till!

Jag förstår inte varför du inte nämner stammen bara för att det råkar vara fullblod? Det är inte automatiskt så att alla fullblod ser likadana ut, har samma egenskaper och möjligheter att förärva sig väl... Vissa fullblodslinjer förärver sig bättre än andra och det är inte automatiskt "bra" bara för att det står xx bakom namnet.

I övrigt har jag ingen åsikt om den kombination du tänker göra. Tycker bara att det är synd att man likställer alla fullblod på detta sätt.

Jag har inget emot att ge ut stammen på henne, men tror kanske inte att särsilt många kan ge svar grundat på den, då det är ren galopp avel bakom henne. Alltså ingen av dom mer kända xx hingstarna. Hon är e. Prince of Birds ue. Komaite. Så om du vill grunda din åsikt på den stammen, så varsågod.

Jag har inte alls någon förutfattat mening om hur xx förärver sig. Vet mycket väl att det finns många olika typer, likväl som det finns olika typer i den rena halvblods aveln. Hade gärna satt ut ett uppställnings kort på henne, men tyvärr har jag inget.

Skulle vilja veta hur det kommer sig att du näst intill alltid lyckas låta tyken i dina inlägg.
Om du bara hade hade frågat efter stammen på henne, så hade jag skrivit ut den åt dig! Men nu vill jag gärna höra från dig. Hur förärver sig denna stam i ridaveln?

Jag tror också Aerline H kan passa ditt sto bra. Vi fick ett stoföl efter honom i år, finns också med på aerline hemsida (Billie Jean H).
Annars kanske Briar kan vara nåt? Eller Goodtimes e: Nimmerdor. Quattro B är också han allround.

Jag reagerade också faktiskt på att ditt svar ang stammen lät rätt otrevligt. Visst är det kanske så att många tror att fullblod är fullblod och det finns inga variationer på hur de förvärver sig, men det behöver ju inte vara så för alla. Nu känner jag inte till TS, men det kan ju faktiskt vara så att hon trodde att många inte känner till galoppstammarna.
Det skadar ju inte att fråga med en vänlig ton. Kan förstå att man ibland kan bli lite irriterad i vissa trådar vilket kan visa sig i inläggen, det händer även mig. Men jag tyckte inte att det var motiverat i den här tråden.

Mvh Maria

Vill man förvänta sig ett BRA svar så bör man ta med ALL information.
De allra flesta fullblod är avlade för galoppen och ändå finns det kunskap om vilka linjer som är lämpade för ridhästavel.
Sen ber jag om ursäkt om jag har låtit otrevlig, det är inte meningen.

Jag håller med Ameo om att det är många som tror att "ett fullblod alltid passar i varmblodsaveln".
Vissa av linjerna har inte tillfört våra varmblod någonting, snarare tvärtom:devil::(

Vad det sedan gäller Briar....snart tror jag inte han passar till ngt sto överhuvudtaget, särskilt inte på halvblodssidan:devil:

Ja visst kan det vara så att många tror det, men jag tyckte ändå att TS första inlägg uppfattades somseriöst, därav jag reagerade och stammen kunde man ha frågat om ändå.

Men Ameo är "förlåten" för det så det är inget jag har hakat upp mig på mer:D

Vad menar du egentligen med att Briar inte passar någon? Skulle precis ha köpt en jättefin Briaravkomma som tyvärr inte gick igen besiktningen, han hade dessutom en helbror som vann sitt treårstest i hoppning. Jag har inte sett så mycket Briaravkommor i verkligheten så det var mest därför jag undrade...

Maria

Jag var väl lite väl negativ emot Briar, men faktum är att deavkommor jag sett after honom till stor del inte varit några riktiga "wow"upplevelser.

Särskilt inte de som haft fullblodskackel till mödrar.

För mig är det, så långt jag sett hittills- så att B. inte förärver sig bättre än vad han själv är.

MEN - jag hoppas ännu att jag ska bli överbevisad:angel:

Ok!

Att en hingst förärver sig bättre än vad han själv är borde väl vara ganska svårt att bevisa. Det hänger ju väldigt mkt på vilka ston han får samt hur olika blodslinjer passar ihop. För att visa sig bättre än han själv så krävs ju att några av hans avkommor bör gå högsta klasserna o göra det bättre än honom, och till det krävs ju att piloten på ryggen är tillräckligt skicklig:angel: Ska man se på det som så så borde han betäckas med ston som håller samma kvalitet som hans egen mamma för att kunna se om avkommorna blir bättre än honom själv.

Sen om han kanske förvärver sig sämre än vad man kanske förväntar sig av en hingst som honom, det är ju en anna sak;) Själv så skulle jag inte lägga honom som gångartsförbättrare på ett sto, men vill jag ha en hingst som lämnar väldigt allrounda avkommor med snygga sidor, och för att få lite mer storlek på avkomman, ja då kunde ju han kanske vara ett alternativ.

Hästen jag skulle ha köpt var väl egentligen inte annonserad som hopphäst, men eftersom jag ville ha en häst som i huvudsak hoppar bra,men som också rör sig hyfsat o är snygg att se på så ringde jag o frågade om han kunde hoppa. Tjejen som sålde honom visste inte riktigt för hon hade aldrig sett honom hoppa, men jag åkte dit o löshoppade och han hoppade mkt bra, med en otroligt fin bakbensteknik. Det var när jag senare kollade upp mödernet på nätet som jag upptäckte att helbrodern fick dubbeldiplom m 99 i hopp o 8-9mässiga gångarter.

Jag har egentligen bara sett en Briaravkomma tidigare på nära håll, den skulle bli dressyrhäst och var riktigt fin att se på. Hur det går för den nu har jag ingen koll på.

Men som sagt, jag kanske inte skulle välja honom för att avkomman skulle få bättre gångarter än stoet, men jag själv tittar gärna på hans avkommor när jag letar häst då många av dem verkar hoppa bra men ändå är rätt snygga.

Mvh Maria

Du verkar ju ha stenkoll på läget:D, och då kan jag förstå att man föder upp/köper in en avkomma efter honom.
Men jag tror att många tror(ajdå vilken mening ,hoppas du förstår;)) att om de betäcker sitt sto med Briar så får dom en kanongångartshäst... och det är jag inte lika säker på...

Lite OT men gällande fullblodsstammar. Har också ett fullblod som jag anser välstammad som jag avlar på, och för ca 1 år sedan var det en tråd här på buke (avel) om just vilka fullblodslinjer som var eftertraktade och fungerade väl inom hbl-aveln. Har för mig att det var någon med nick Roslagen eller dylikt som hade en jäkla koll på alla fullbloden, om jag inte minns fel.
Kommer inte ihåg namnet på tråden, men vi var många som frågade om våra ston och fick riktigt bra svar. Ska se om jag kan hitta tråden...
För övrigt tror jag att Aerline är ett bra val, hade själv gärna valt honom om det inte var för att jag redan hittat andra kandidater som passar mitt sto bättre.
Mvh Linda

Nu hittade jag tråden, men jag vet inte hur man länkar till den???
Den heter: Med förekommen anledning-användning av fullblod inom avel (eller nåt sånt) och det var Roslagen som startade den.
Jag sökte på ordet siberian och då hittade jag den (siberian express är morfar till mitt sto så därför sökte jag efter det ordet...)

Men det var en bra tråd, läs den om ni vill:)

Tack, jag är inte så bra på detta med länkar...
Kan ju också passa på att säga att tråden var bra i början men spårade helt ut på slutet men där finns mycket nyttig information:)

Aerline H är väl ett bra förslag på hingst till ditt sto. Men vill du ha lite mer gång så varför inte titta på Biggles 1015 som ger både bra gång och hoppförmåga?? Dessutom ett mycket trevligt temperament på sina avkommer...

Liknande trådar

Avel Okej, så jag har efter ett par års funderande bestämt mig för att ta föl på mitt fina dressyrsto. Då detta blir första gången jag testar...
Svar
15
· Visningar
3 546
Senast: Stina12
·
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 656
Avel Har ett sto här hemma som vi igentligen hade bestämt hingst till. Men eftersom hingsten står på naturlig betäckning och nu ska åka från...
Svar
19
· Visningar
2 421
Senast: Gabby_Ossi
·
Avel Funderar på att ta ett föl efter mitt sto. Är dock osäker på vad mitt sto 'tillför aveln' och undrar hur ni hade resonerat. Värnar om...
Svar
1
· Visningar
947
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka