Tror ni den här mörka fölisen bleknar (bild)?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Salur
  • Startdatum Startdatum
S

Salur

Fölet på bild är

E Don Romantic
U Flingan (finns registrerad i ASVH, född 1990)

Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740). Har surfat runt lite på färgtrådar här, men har inte hittat några ledtrådar kring det här med avblekning....

Vad är sannolikheten att fölet kommer att blekna -den ser ju riktigt mörk ut nu. Vi hoppas på en icke-skimmel :)... vad tror ni? Någon som har koll?
alb790056

Tacksam för svar!

Sv: Tror ni den här mörka fölisen bleknar (bild)?

Sannolikheten vet jag inte men min avatar (född fux) fick sitt första föl med mbr hingst och det blev skimmel. Han skimlade av snabbt, blev stickelhårig redan när fölpälsen släppte. De två andra hade fuxpappa och den första blev fux, den andre blev bara sex månader men såg ut att behålla sin fuxfärg.

Det sägs att de som kommer skimla är mörkare på benen och mer intensiva i färgen jämfört med de som inte skimlar, så jag tror nog det blir en skimmel.

De som inte skimlar brukar vara mycket blaskigare och blekare i färgen den första tiden (speciellt benen brukar vara ljusa).

Ah, men förra fölisen var mer gul-brun och var ljusare nere på benen och "blaskigare" på benen -och han bleknade...

Har pluggat lite färggenetik här på forumet och tror jag fattat sannolikheten för att mamman skulle få ett skimmelföl öht. Men nu när det är här blir vi ju nte klokare -hur ska vi kunna veta om fölet är en skimmel (dvs bleknar)? ... Tja, veta och veta, men en kvalificerad gissning kanske någon kan komma med?

Ok, det kanske är olika från fall till fall då, men jag tycker mig ha märkt att det stämmer ganska bra.

Jämför med denna icke skimmelungen till exempel, ungefär samma grundfärg som din:

alibalibus21.jpg

Som du ser är han grådassig på benen, din är tvärtom, mörkare och mer intensivt färgad på benen.

Jag sätter i alla fall en liten slant på att din unge blir skimmel. Men söt ändå! ;)

Hm, sant....

Åh, tusan, den har så fin färg nu!

Måste bara för tydlighets skull säga att den inte är min egen utan min tillhör min kompis. Men den hade gärna fått varit min :angel:;)

Förstår på din bild vad du menar med "blaskig", det är liksom mer åt grått än det intensivt svarta.
Förra fölisen från det här stoet var mer ljusbrun-blaskig på benen.

Den här fölisen blev skimmel:

liten.jpg

Medan den här inte blev det:

PICT1302.jpg

Den första är klarare i sin fuxfärg än den andra.

Men visst ser man också rätt fort att de som ska bli skimlar blir grå kring ögonen när övriga blir mörkbruna/svarta :idea:

Eastwick -ja, det är ju verkligen jättesvårt att säga, jag hade absolut inte kunnat avgöra vilken av dina fuxar som blev skimmel (men det kanske också var tydligare skillnad i verkligheten än vad som framgår av bilderna). Var det just "klarheten" i färgen som du tyckte var den största skillnaden eller fanns det andra tecken?

Jo, vi får väl hålla utkik efter ljusa hår runt ögon och öron... Det hade ju bara varit så läckert om hon fick behålla brunt...

Vad jag tydligt minns är att Sierra (nr 2) var rosa runt ögonen när hon föddes, jag vet att jag stönade lite och tänkte: Åh nej, inte en skimmel till!

Jag hade fel, däremot minns jag inte att Cess (nr 1) hade det där rosa, han var bara såååå vacker!

Ah, det där med rosa resp mörk runt ögonen (när de är nya) har jag läst om här på buke -rosa=fux, mörk=skimmel.
Fattade det dock som att det bara gällde fuxar, men det kanske finns liknande tecken hos andra färger?

Jag gissar tvärtom, att "ditt" föl får behålla grundfärgen och inte bleker av. Däremot kan jag tänka mig att det kan bli en mörkfux eller svettfux som det äv. kallas istället för en brun.

Mitt föl som hade skimmelmor och fuxfar blev skimmel och den var definitivt inte intensiv i färgen från början utan man såg att den var blaskig i fuxfärgen bl a på benen mot vit strumpa och även runt ögon och på baken tyckte jag att det syntes ljust grått nästan ända från början, men det är nog olika.

Teoretiskt är det 50% chans för skimmel om den ena föräldern är skimmel. 25% chans att det blir en fux och 25% chans för en brun om skimmelmamman är brun i sin grundfärg.

Ja, Don Romantic är väl "mörk fux", tror jag. Står bara "dk ch", men det står väl för dark chestnut.

I min enfald trodde jag att fux=rödbrun häst, men nu har jag försökt plugga lite ;)

Undrar dock över "brun" -om en fux kan vara en massa olika "bruna" nyanser, vad är det som definierar en brun häst? Är det att man och svans inte har samma nyans som resten (om nu fuxen måste ha samma färg på man/sv och kropp)?

Känner mig fånigt okunnig....

En brun häst är eg. en svart häst med ett så kallat agoutianlag (stavning?) Agoutianlaget gör att delar av den svarta hästen täcks med bruna hår. En brun häst har alltså alltid svart man och svans tex.

Ah!:idea: Tack! Nu fattar jag lite mer...

Liknande trådar

H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V