Tror ni den här mörka fölisen bleknar (bild)?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Salur
  • Startdatum Startdatum
Sv: Tror ni den här mörka fölisen bleknar (bild)?

Med så svarta ben så blir den säkert skimmel, svart är aldrig svart från födseln på de som skall förbli svarta.

Men visst ser man också rätt fort att de som ska bli skimlar blir grå kring ögonen när övriga blir mörkbruna/svarta :idea:

Inget säkert att gå efter, har två skimmel ungar här hemma och ingen av dem har haft minsta lilla grått runt ögonen utan kolsvarta där och de är definitivt skimmlar och har nu hunnit att bli 2 år och runt ögonen är väl ända stället i stort sett man inte sett något grått än.

Fölet på bild är

E Don Romantic
U Flingan (finns registrerad i ASVH, född 1990)

Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740). Har surfat runt lite på färgtrådar här, men har inte hittat några ledtrådar kring det här med avblekning....

Vad är sannolikheten att fölet kommer att blekna -den ser ju riktigt mörk ut nu. Vi hoppas på en icke-skimmel :)... vad tror ni? Någon som har koll?
alb790056

Tacksam för svar!

Den blir garanterat skimmel!

Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740).
swebec skrev:
Den blir garanterat skimmel!
Ingen garanti alls!

Flingan är anlagsmässigt 50% skimmel eftersom bara en av föräldrarna är skimmel - dvs heterozygot. (Gg ist. f. GG) Chansen att nedärva skimmelanlaget är därför 50% för varje enskild avkomma.

Angående de "grå ögonbrynen" så har jag för mig att detta är vanligare på homozygota skimlar (som oftast bleker ut tidigare och snabbare) men tyvärr har ju fölen inte läst "handboken", så man kan aldrig vara helt säker på de där tecknen. :D

Ingen garanti alls!

Flingan är anlagsmässigt 50% skimmel eftersom bara en av föräldrarna är skimmel - dvs heterozygot. (Gg ist. f. GG) Chansen att nedärva skimmelanlaget är därför 50% för varje enskild avkomma.

Angående de "grå ögonbrynen" så har jag för mig att detta är vanligare på homozygota skimlar (som oftast bleker ut tidigare och snabbare) men tyvärr har ju fölen inte läst "handboken", så man kan aldrig vara helt säker på de där tecknen. :D

Jag förstår att du menar att det inte är någon garanti att fölet blir skimmel bara för att en av föräldrarna är det. Då menar du statistiskt, men här handlar det inte om den procentuella chansen till skimmelföl, utan om ett föl som visuellt är skimmel. Garantin har alltså med fenotypen att göra. Varken nyfödda bruna, fuxar eller svarta har så mörka ben ända uppifrån och ner. Det är skimmelgenen som ger den effekten. Även om benen kan vara ganska så mörkt grå hos både bruna och svarta, är de ändå alltid ljusare ovanför knäna, och även på insidan av benen, åtminstone ovanför knäna.

Min ett-åriga skimmel är redan väldigt ljus, typ stålgrå. Född med vita ringar runt ögonen. Garanterat heterozygot dock, då pappan är brun.

Senast ändrad av en moderator:

pascal.JPG

Denna fölunge blir skimmel
Född brun , grå runt ögonen

Ja, benen är verkligen svarta, jag börjar förstå att det är ett skimmel-tecken.... (damn...:grin: fast hon blir ju söt ändå :love:)

Men hur är det runt ögonen, läste ju här i en tråd om fux/skimmel-född-fux att de som har rosa runt ögonen som nyfödda blir fuxar medan de som har svart runt ögonen bleker av till skimmel. Hur är det med mörka fuxar -om man nu tror att fölet är en mörk fux (alltså alternativt skimmel-född-mörk fux), har de liknande färgtecken runt ögonen?

:D Jag gick nyfiket in på din tråd och det första jag tänkte när jag såg fölis var skimmel.

Hemskt söt liten en!

Varken nyfödda bruna, fuxar eller svarta har så mörka ben ända uppifrån och ner. Det är skimmelgenen som ger den effekten. Även om benen kan vara ganska så mörkt grå hos både bruna och svarta, är de ändå alltid ljusare ovanför knäna, och även på insidan av benen, åtminstone ovanför knäna.

Nu är bilderna förvisso 13 år, mindre bra och det var inte benen jag tittade mest på när detta sto föddes, men jag kan inte se att hon är ljusare längre ner på benen. Jag minns att hon var kolsvart hela hon. Synd bara att jag inte har bättre bild. På ett annat kort från första dagen (hon är några timmar på båda) så verkar det ena bakbenet vara något ljusare, ovanför den vita kotan, tyvärr har jag den inte skannad. Och det finns ingen skimmel i hennes släkt förrän väldigt långt bak (15 generationer kanske)
skanna0001.jpg

Någon månad senare:
http://i49.photobucket.com/albums/f265/niki200106/Calinka/Scan0001.jpg

och nu för tiden
http://i49.photobucket.com/albums/f265/niki200106/Calinka/IMG_3781r.jpg

Men om det inte fanns någon skimmel (mamman eller pappan) så kan det ju heller inte bli något skimmel-föl. Så ditt föl föddes och utvecklades "helt enligt reglerna".

Det här fölet som jag skriver om har en skimmel-mamma och frågan är om hon kommer att blekna som sin mamma eller behålla sin mörka färg -hon har ju skimmelanlag från sin mamma.

Ja, benen är verkligen svarta, jag börjar förstå att det är ett skimmel-tecken.... (damn...:grin: fast hon blir ju söt ändå :love:)

Men hur är det runt ögonen, läste ju här i en tråd om fux/skimmel-född-fux att de som har rosa runt ögonen som nyfödda blir fuxar medan de som har svart runt ögonen bleker av till skimmel. Hur är det med mörka fuxar -om man nu tror att fölet är en mörk fux (alltså alternativt skimmel-född-mörk fux), har de liknande färgtecken runt ögonen?

Nyfödda fuxar/isabeller är rosa/brunrosa runt ögonen. Fux/isabellfödda skimlar är det inte. Det är lika vare sig de är ljusare eller mörkare fuxar.

Ok, tack för svar!

http://www.youtube.com/watch?v=BADJHgQNkjQ&feature=related

Här är två fölisar med samma skimmelpappa. Ålder ca åtta månader. Den mörkare har sin mamma med i hagen. Den ljusare, min, har helt vit mamma som inte är med på filmen. Man ser svarta fält kvar av fölpälsen. Första gången jag såg honom fem mån - var han mörkt blågrå. Jättehäftig färg! Även den mörke började skimla av så småningom.

Fölet på bild är

E Don Romantic
U Flingan (finns registrerad i ASVH, född 1990)

Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740). Har surfat runt lite på färgtrådar här, men har inte hittat några ledtrådar kring det här med avblekning....

Vad är sannolikheten att fölet kommer att blekna -den ser ju riktigt mörk ut nu. Vi hoppas på en icke-skimmel :)... vad tror ni? Någon som har koll?
alb790056

Tacksam för svar!

Jag tror att den kommer blekna faktiskt, tänker på det där med att färgen är mer blaskig på t.ex en häst som blir svart sen, här har du en bild på mitt föl, han är blaskig i sin färg och jag gissar på att han blir svart som vuxen.
DSCF1957.jpg

Och här har du mitt föls pappa när han var föl, han är idg kolsvart:

Skrmbild-5.png

Så här ser den hingsten ut idag:
Skrmbild.png

Hoppas dte hjälpte lite :P

//Diana

Vad heter pappan?

Jo, men det sas kategoriskt att ALLA hästar som föds kolsvarta skimmlar ur, eller blir någon annan färg än svart. Och då borde denna också ha skimlat ur. Även om det det genetiskt är omöjligt.

Är det så att en brun hingst o en fux mamma inte ger skimmel även om farmor o några på mammans sida är det? I så fall kanske mitt "svarta" föl blir svart som vuxen??? Han var helt svart såg det ut som i början men nu har han brun/grå skiftningar i färgen på insidan av bakbenen o på kroppen, brunt i öronen! Född 26/3.
Har ingen bild på honom.

Såhär såg mitt föl (e:skimmelhingst u: svart sto) ut som relativt nyfödd
maranello.JPG

och idag som 4-åring:
n575215818_434991_2977.jpg

Liknande trådar

H
Avel Hej! den 12/6 fick jag ett brunt hingstföl med 4 vita ben och nosbläs. Han är e. Magini 695 u.Halvblod/arab(godkänd som halvblod)ue...
Svar
2
· Visningar
955
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V