Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Men visst ser man också rätt fort att de som ska bli skimlar blir grå kring ögonen när övriga blir mörkbruna/svarta![]()
Fölet på bild är
E Don Romantic
U Flingan (finns registrerad i ASVH, född 1990)
Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740). Har surfat runt lite på färgtrådar här, men har inte hittat några ledtrådar kring det här med avblekning....
Vad är sannolikheten att fölet kommer att blekna -den ser ju riktigt mörk ut nu. Vi hoppas på en icke-skimmel... vad tror ni? Någon som har koll?
![]()
Tacksam för svar!
Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740).
Ingen garanti alls!swebec skrev:Den blir garanterat skimmel!
Ingen garanti alls!
Flingan är anlagsmässigt 50% skimmel eftersom bara en av föräldrarna är skimmel - dvs heterozygot. (Gg ist. f. GG) Chansen att nedärva skimmelanlaget är därför 50% för varje enskild avkomma.
Angående de "grå ögonbrynen" så har jag för mig att detta är vanligare på homozygota skimlar (som oftast bleker ut tidigare och snabbare) men tyvärr har ju fölen inte läst "handboken", så man kan aldrig vara helt säker på de där tecknen.![]()
Varken nyfödda bruna, fuxar eller svarta har så mörka ben ända uppifrån och ner. Det är skimmelgenen som ger den effekten. Även om benen kan vara ganska så mörkt grå hos både bruna och svarta, är de ändå alltid ljusare ovanför knäna, och även på insidan av benen, åtminstone ovanför knäna.
Ja, benen är verkligen svarta, jag börjar förstå att det är ett skimmel-tecken.... (damn...fast hon blir ju söt ändå
)
Men hur är det runt ögonen, läste ju här i en tråd om fux/skimmel-född-fux att de som har rosa runt ögonen som nyfödda blir fuxar medan de som har svart runt ögonen bleker av till skimmel. Hur är det med mörka fuxar -om man nu tror att fölet är en mörk fux (alltså alternativt skimmel-född-mörk fux), har de liknande färgtecken runt ögonen?
Fölet på bild är
E Don Romantic
U Flingan (finns registrerad i ASVH, född 1990)
Mamman är som synes på bilden är skimmel (skimmel född brun enligt papper) och har tidigare fått brunt föl som bleknat mot skimmel (annan hingst då). Jag har kollat hennes stam (färgmässigt) och hon är u ett brunt sto och e en skimmel (Gazpon 740). Har surfat runt lite på färgtrådar här, men har inte hittat några ledtrådar kring det här med avblekning....
Vad är sannolikheten att fölet kommer att blekna -den ser ju riktigt mörk ut nu. Vi hoppas på en icke-skimmel... vad tror ni? Någon som har koll?
![]()
Tacksam för svar!
Vad heter pappan?