Tromboflebit i halsven, -erfarenheter?

Fredrika B

Trådstartare
Min Welsh cob hade för knappt två månader sedan ett kolikanfall var på distriktaren tillkallades som satte kanyl och gav kramplösande. Hästen blev bätttre men var sedan denna händelse inte att känna igen. Magen ballade ur, han var trött, slö och fall ur. För en vecka sedan började en underlig utbredd svullnad visa sig på halsen. Jag hade vid det laget bokat tid på klinik för utredning av ovanstående symptom. Blodprovet visade att han låg högt på vita blodkroppar och att HB var lågt. Han är nu på 4de dagen av 5 med Metacam och Hippotrim och verkar må mycket bättre, han har tagit sig fantastiskt i hull under denna korta tid. Svullnaden är dock kvar, en knöl i storlek som en knytnäve som känns hård och varm.

Skall ha telefonkontakt med behandlade vet. ikväll, men vill gärna höra om någon råkat ut för något liknande och vad som gjordes samt hur det gick.

Sv: Tromboflebit i halsven, -erfarenheter?

Är det diagnosen du fått? Tycker inte det låter som det, säker på att det inte blivit en böld där?

Är svullnaden på det ställe där kanylen satt för 2 månader sedan? Då lär det inte ha med den att göra. En tromboflebit uppkommer då kärlet blir retat av infarten + läkemedel. Inte troligt att en reaktion uppkommer så pass lång tid efter.
Kommer svullnaden av nyligen tagna prover? Då kan det vara en "böld" eller infektion pga bakterier kommit in i samband med sticket.
Hoppas du får ordning på allt.

-Ja Cantaur, det är diagnosen jag fått. Han hade en förhårdnad en tid efter kanylen togs bort men det är ju vanligt. Svullnaden var till en början diffus och utbredd, men nu är den som sagt en väl avgränsad hård och varm knöl. Svullnaden är ultraljudad (en vecka sedan) och han hade då flöde i kärlet, men inte till 100%. Även vet. var förbryllad över varför den yttre reaktionen tagit sådan tid... Fick iaf ytterligare recept på Metacam och Hippotrim om ingen förändring på torsdag får det bli ett nytt ul och ev. operation. Fourlegs: Knölen sitter en bra bit nedanför där kanylen satt. Han har inte blivit stucken efter koliken.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka