Trollningar.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fast detta fall måste väl vara exceptionellt ovanligt?
Tex fattade jag inte alls vem det rörde sig om förrän igår.
Jag är mest nyfiken på varför. Jag har skrivit på dagboken för att ventilera och få ur mig och få in andras perspektiv.
Hade mitt liv sett helt annorlunda ut hade jag nog inte skrivit lika mycket utan kanske varit mer aktiv i andra trådar istället.
Visst är det ovanligt, men det gör inte det hela mindre allvarligt.

Så som du skriver här, att ventilera och få in andras perspektiv om sådant som kanske inte är ett ämne för diskussionstråd, är väl tanken med dagboksdelen av forumet. Ja, kanske något bloggartat också, eftersom den som skriver kan stänga av kommentarsfunktionen.

Nu blir det ett sista avslutande inlägg från mig i den här tråden, och egentligen borde jag kanske inte skriva ens detta.

Jag tror att uttrycket "det är lätt att vara efterklok" summerar den här situationen väldigt bra, för mig. Det fall som diskuterats de senaste sidorna har varit långt ifrån så självklart som många i den här tråden får det att låta som, det har varit en extremt svårhanterlig situation med mycket som pågått i bakgrunden och vi har gjort vårt bästa utifrån de fakta vi haft.

Det finns mycket mer jag skulle vilja säga och förklara, men dels borde jag nog inte ens skriva det här och dels tror jag inte att det tjänar någonting till. Det är tråkigt att höra att många av er tycker att vi agerat så uppåt väggarna fel i det här fallet, men tro mig när jag säger att vi diskuterat det mycket internt, att mycket ändrats bara under de senaste veckorna, och att vi alltid gjort vårt absolut bästa för att hantera det på ett objektivt och rättvist sätt.

Som jag upplevde det var mönstret att person A mår dåligt. När A har en riktigt dålig dag kommer andra användare in och påtalar att A borde skärpa sig. A tappar då fattningen totalt och häver ur sig en massa otrevligheter som leder till att A blir bannad ett tag innan det hela börjar om.

Det mönstret är ju inte unikt för troll, utan förekommer i flera psykisk-ohälsa-trådar. Jag tycker det är rimligt att sådana användare får flera chanser, men att tröskeln för vad som är ok blir lägre om man gör om det. Och om det framkommer att A inte ens existerar bör ju hen permanentbannas omgående.

Nu blir det ett sista avslutande inlägg från mig i den här tråden, och egentligen borde jag kanske inte skriva ens detta.

Jag tror att uttrycket "det är lätt att vara efterklok" summerar den här situationen väldigt bra, för mig. Det fall som diskuterats de senaste sidorna har varit långt ifrån så självklart som många i den här tråden får det att låta som, det har varit en extremt svårhanterlig situation med mycket som pågått i bakgrunden och vi har gjort vårt bästa utifrån de fakta vi haft.

Det finns mycket mer jag skulle vilja säga och förklara, men dels borde jag nog inte ens skriva det här och dels tror jag inte att det tjänar någonting till. Det är tråkigt att höra att många av er tycker att vi agerat så uppåt väggarna fel i det här fallet, men tro mig när jag säger att vi diskuterat det mycket internt, att mycket ändrats bara under de senaste veckorna, och att vi alltid gjort vårt absolut bästa för att hantera det på ett objektivt och rättvist sätt.

Jag förstår att det varit en speciell situation. Nu skriver jag mina tankar, som du får välja att bemöta eller inte.
Eftersom känslomässig manipulation varit en röd tråd hos det här Trollet från dag ett, och personen också varit extremt duktig på det, tänker att det garanterat förekommit även gentemot er/ Gunnar. Jag kan tänka mig snyfthistorierna som målades upp för att stärka Trollets story och för att förklara de lögner vissa av användarna påtalat. Det har förmodligen handlat om ämnen som varit väldigt svåra att ifrågasätta, precis som i Trollets övriga trådar (medveten och mycket framgångsrik strategi).

Men utöver den manipulationen, funderar jag på om det även förekommit rena hot. Jag förstår att du varken kan förneka eller bekräfta en sån sak, men jag skriver det ändå, eftersom vi är många som funderar över hur det här kunnat fortgå så pass länge.
Många ggr när jag tänkt på hur den här användaren tillåtits bete sig så otroligt gränslöst och elakt, trots varningar om att allt inte är som det verkar, har jag funderat om det finns någon typ av hållhake på Bukes ledning. Där finns faktiskt inga gränser för hur allvarligt jag kan tänka mig att ett sådant hot i så fall varit.

Jag kan förstås ha fel. Och som sagt, jag förstår om du inte kan bemöta det här, men jag väljer ändå att skriva det.

Jag har raderat ett antal inlägg som delvis var OT samt andra som inte varit tillräckligt generella.
Återkommer lite senare med svar på en del frågor som kommit upp här, hinner inte just nu.

Som jag upplevde det var mönstret att person A mår dåligt. När A har en riktigt dålig dag kommer andra användare in och påtalar att A borde skärpa sig. A tappar då fattningen totalt och häver ur sig en massa otrevligheter som leder till att A blir bannad ett tag innan det hela börjar om.

Det mönstret är ju inte unikt för troll, utan förekommer i flera psykisk-ohälsa-trådar. Jag tycker det är rimligt att sådana användare får flera chanser, men att tröskeln för vad som är ok blir lägre om man gör om det. Och om det framkommer att A inte ens existerar bör ju hen permanentbannas omgående.
Inte min upplevelse alls. Mer A mår dåligt, får jättemycket stöd, A blir elak och förminskar/påhoppar andra som delar med sig av sina erfarenheter då inget var vatten värt men om de inte gav stöd var ilskan lika närvarande... Någonstans där eskalerade allt totalt:p

Det som du beskriver är absolut ett vanligt förfarande i den typen av trådar men de trådarna brukar inte bestå av att någon "kräver" stöd på samma sätt. Hm. Eller du beskriver nog en helt annan användare än vad vi pratat om tidigare? För den som jag pratat om har nog aldrig fått till sig att skärpa sig.
Men visst får man ha lite överseende när någon mår jättedåligt och det är där allt detta blivit så invecklat. För vem vill ta bort en kanal där någon får stöd som kanske inte får det IRL? Bara personen faktiskt finns...

Inte min upplevelse alls. Mer A mår dåligt, får jättemycket stöd, A blir elak och förminskar/påhoppar andra som delar med sig av sina erfarenheter då inget var vatten värt men om de inte gav stöd var ilskan lika närvarande... Någonstans där eskalerade allt totalt:p

Det som du beskriver är absolut ett vanligt förfarande i den typen av trådar men de trådarna brukar inte bestå av att någon "kräver" stöd på samma sätt. Hm. Eller du beskriver nog en helt annan användare än vad vi pratat om tidigare? För den som jag pratat om har nog aldrig fått till sig att skärpa sig.
Men visst får man ha lite överseende när någon mår jättedåligt och det är där allt detta blivit så invecklat. För vem vill ta bort en kanal där någon får stöd som kanske inte får det IRL? Bara personen faktiskt finns...

Fast nä. Jag har inget som helst överseende med någon som blir verbalt våldsam, hotar IRL, hjärntvättar folk samt rent allmänt beter sig som en idiot, oavsett det psykiska måendet.

Jag har mått enormt dåligt periodvis och det finns inte en suck att jag skulle betett mig som användaren som nu är borttagen. Och hade jag gjort det hoppas jag de omkring mig gett mig en reality check!

Jag är säker på att vi pratar om samma. Men hen har ju varit aktiv i många trådar så jag förstår att det är lätt att missa. De allra flesta har varit stöttande, men enstaka har varit mer av stilen elefant i porslinsbutik och andra har blivit griniga när deras inlägg inte tagits väl emot. Och många inkl jag har låtit engagemanget rinna ut i sanden eftersom det inte riktigt funnits något sunt sätt att bemöta hen.
Och jag håller helt med om det komplicerade - om det faktiskt ÄR en person som mår skit och skriver om känsliga ämnen tycker jag det är helt rimligt att hen bemöts med tålamod och mycket fingertoppskänsla. Om en sådan person utsätts för drev och får sina trauman ifrågasätta för att hen av anonymitetsskäl skarvat lite med bostadsort och ålder tycker jag det är betydligt värre än om någon råkar vara snäll i onödan.
Därmed inte sagt att vilka beteenden som helst ska ursäktas med att man mår dåligt - men det är rimligare att moderator delar ut varningar och/eller blockerar än att random tråddeltagare ska trycka till hen.

Fast nä. Jag har inget som helst överseende med någon som blir verbalt våldsam, hotar IRL, hjärntvättar folk samt rent allmänt beter sig som en idiot, oavsett det psykiska måendet.

Jag har mått enormt dåligt periodvis och det finns inte en suck att jag skulle betett mig som användaren som nu är borttagen. Och hade jag gjort det hoppas jag de omkring mig gett mig en reality check!
Nej, jag menade inte just denna person då detta var illa redan från början och utan förbättring utan generellt om någon blir utåtagerande pga dåligt mående så ska denne inte direkt bli bannad. Så de hinner få den reality check som Buke kan ge om jag ens låter lite begriplig... min sömn är inte optimal för tillfället :o

Och jag håller helt med om det komplicerade - om det faktiskt ÄR en person som mår skit och skriver om känsliga ämnen tycker jag det är helt rimligt att hen bemöts med tålamod och mycket fingertoppskänsla. Om en sådan person utsätts för drev och får sina trauman ifrågasätta för att hen av anonymitetsskäl skarvat lite med bostadsort och ålder tycker jag det är betydligt värre än om någon råkar vara snäll i onödan.
Därmed inte sagt att vilka beteenden som helst ska ursäktas med att man mår dåligt - men det är rimligare att moderator delar ut varningar och/eller blockerar än att random tråddeltagare ska trycka till hen.
Här tänker jag... är det så vanligt att folk ifrågasätter detaljer som är av anonymitetsskäl idag? Snarare sånt som inte går ihop och som är helt onödiga att ljuga om. Jag struntar blankt i om någon är 32 eller 39 men om personen plötsligt skriver om en händelse för stöd att hantera och totalt verkar ha glömt att samma sak hände för två månader sen :p

Det bästa man kan göra är att konstatera "not my monkies, not my circus" och lämna tråden åt sitt öde när man märker att det börjar spåra ur, det sämsta man kan göra är att låta någon dra ner en själv till samma låga nivå för då har dom vunnit konversationen. Ett troll ger sig aldrig.
Men som sagt att bara inte bry sig är en jäkligt tråkig utveckling också för oss alla som forum samhälle och mänsklighet
Att se andra dras ner och bara vända sig bort likgiltigt är det så vi ska ha det
Den dagen ingen ifrågasätter något så är vi jävligt illa ute
Eller är vi redan där

Det bästa man kan göra är att konstatera "not my monkies, not my circus" och lämna tråden åt sitt öde när man märker att det börjar spåra ur, det sämsta man kan göra är att låta någon dra ner en själv till samma låga nivå för då har dom vunnit konversationen. Ett troll ger sig aldrig.
Det här är enkelt om man vet att det är ett troll. Tex i någon politisk tråd (som jag förövrigt inte följer). Men om någon skriver om svåra personliga saker. Det känns som en sån konstig grej att hitta på om.
Politiska troll vill väl skapa sprittning. Men vad vill de andra trollen? Vad är deras syfte?

Det här är enkelt om man vet att det är ett troll. Tex i någon politisk tråd (som jag förövrigt inte följer). Men om någon skriver om svåra personliga saker. Det känns som en sån konstig grej att hitta på om.
Politiska troll vill väl skapa sprittning. Men vad vill de andra trollen? Vad är deras syfte?
Att få sympati och stöd känna sig omtyckt samt många gånger ekonomisk vinning på ett eller annat sätt

Jag tänker lite på det som att spela dataspel, fast i verkligheten (så verklig onlinevärlden nu kan vara ;) ). Man hittar på en spännande karaktär som sedan interagerar med riktiga människor. Utifrån användares reaktioner utvecklar man sin karaktär mer. Om man diskuterar knepiga/känsliga ämnen lär man få en del med sig och andra emot sig. Sedan kan man sitta där och se användare "slåss" med varandra....

Tror inte man kan hitta ett enda syfte eller orsak, och de som skarvar med sanningen utan något illasinnat syfte eller orsakar egentlig skada gör mig inte så mycket.

Ja du, syftet vet man ju ingenting om, det kan finnas många bottnar där.

Generellt.

Forumet består från min sida av ett stort antal anonyma användare som jag inte vet något om.
Jag kan se e-postadressen samt ett eller flera IP-nummer.

Som jag skrivit tidigare, IP-nummer är ett väldigt trubbigt verktyg och att försöka känna igen folk utifrån hur de skriver är om möjligt ännu trubbigare, i alla fall för mig.

Om 5-10 användare hör av sig om en eller flera användare och pekar på ett problem och 5-10 andra hör av sig om att de första 5-10 användarna är det egentliga problemet så får det självklart oss att titta närmare på det hela och försöka lösa det så bra som möjligt.

Men det är inte enkelt då det är svårt att hantera mer än det som är synligt publikt på forumet.

Överlag, som skrivits tidigare i tråden, är det bättre att rapportera överträdelser till oss än att gå in hårt i trådar. Risken är att det ses som att man då är den som började med påhopp och att dåligt beteende från den påhoppade kan ses som berättigat.

Användare som beter sig illa ofta får varningar och vanligen fortsätter det, vilket leder till kortare eller längre banningar och sedan kanske en permanentbanning, men det sker väldigt sällan.

Användare som aktar sig noga för att inte passera gränsen för vad som är ok samtidigt som de balanserar på gränsen skapar mycket arbete för oss moderatorer.

Vissa användare skulle det därför självklart vara enklast att bara banna bort från forumet men det känns extremt svårt när det inte är 100% uppenbart att de bryter mot några regler.

Som skrivits, det är lätt att vara efterklok, ett antal "troll" har under åren bannats eller slutat vara aktiva på sidan av olika skäl. Även om det ibland har tagit onödigt lång tid hoppas jag att ni alla kan ha förståelse för att det inte alltid är så enkelt för mig och moderatorerna att agera. Vi gör så gott vi kan och hoppas verkligen att det nu går att förlåta vår senfärdighet och försöka fortsätta på ett positivare sätt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Bukefalos Jag vet inte hur länge detta inlägg eller konto kommer få vara kvar. Jag har varit medlem på Buke sedan 2010 och jag uppskattar forumet...
Svar
4
· Visningar
2 248
Senast: Gunnar
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
926
Senast: Shaggy
·
Bukefalos Undrar om bukefalos forum har samarbete med mobiltillverkare? 😁 Sen några veckor tillbaka (tyvärr lite oklart när) så är knapparna för...
Svar
9
· Visningar
908
Senast: Krålus
·
  • Artikel Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
2 930
Senast: Tilly_85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka