trollflätor?

En av våra hästar blir flätade. De står dock på lösdrift och har tjocka flätor. De kan absolut inte klia sig till sånna eller tova ihop sådanna själv!
Skulle adrlig våga reda ut en tomtefläta, det betydde tydligen att hästen får otur. Men som tur reder den ofta ut sig själv!

Fanns en häst på 1900-talet som bodde i byn där vi har hästar. Han stod i stall. Under kvällen så var han som vanligt. Stod å tuggade på höet och så.
Nästa morgon gick hästens ägare till stallet och hästen var flätad med röda band eller vanliga tomteflätor (har aldrig fått svar på vilket av alternativen det var)
Det hade snöat kvällen innan men hästen hade hunnit gå in då det slutat. Så man såg inga fotspår eller ingenting. I stallet var allt orört. Dörren var låst som vanligt och alltså hade ingen varit där.

Samma dag som hästen var flätad dog den genom att gå ner i en myr.
Lite skrämmande!!
Låter ju inte som det var tur att bli flätad. :cautious:

• Gilla
Reactions: Bri
Japp, här blir det också trollflätor ibland. jag blir GALEN på att jag inte fattar hur dom blir till!
På kvällen finns ingenting och på morgonen, oavsett om det dom står på stall eller går på bete, kan där plötsligt vara en gedigen trollfläta på 50 cm. Jag fattar ju att det inte handlar om stalltomtar men jag har aldrig lyckas se dem bli till, "in the making" sas. HUR händer dom . Hurhurhurhur...??? Den konstigaste trollflätan hade ett parti av 3-totsfläta ( alltså vanligt fläta) i mitten, sen vanlig trollfläta i början och slutet. Helt obegripligt. Funderar på att sätta upp en kamera så mycket som detta stör mig

Tomteflätor/trollflätor är ett vanligt fenomen. På hästgården jag håller till har jag sett det på många av hästarna. Även ibland på ett sto jag tar hand om, hennes föl på 4 månader har dock aldrig haft någon. Det är ett hingstföl, så självklart biter han och nafsas i allt som hingstföl gör. Han biter och rufsar ofta runt med hennes man, och min tanke är att han då råkar bilda dessa flätliknande saker. Kanske är det samma sak som händer för andra hästar, att dem råkar "fläta" varandra? ;)

Tomteflätor/trollflätor är ett vanligt fenomen. På hästgården jag håller till har jag sett det på många av hästarna. Även ibland på ett sto jag tar hand om, hennes föl på 4 månader har dock aldrig haft någon. Det är ett hingstföl, så självklart biter han och nafsas i allt som hingstföl gör. Han biter och rufsar ofta runt med hennes man, och min tanke är att han då råkar bilda dessa flätliknande saker. Kanske är det samma sak som händer för andra hästar, att dem råkar "fläta" varandra? ;)
Fast de som råkar ut för de har oftast haft hästarna uppstallade, i box, över natten så det känns lite väl långsökt.

I vårt stall är också bara den finaste (min) häst flätad! Jag tror bestämt att araber är mer omtyckta av tomtarna.

Första gången jag såg en trollfläta var jag övertygad om att någon hade varit in i hagen/stallet och smygflätat hästarna. Jag förstår verkligen inte hur hästarna själva ska kunna fläta sådana flätor genom att rulla eller klia sig, känns omöjligt! Ofta är flätorna ihopflätade med varandra så att det är som dubbla flätor, jättefint tvinnat och ja, heeelt omöjliga att ta ut!

Jag har araber med tillhörande långa manar, och det där med trollflätor är väldigt individuellt hos dem. Om manen är lite vågig i sig själv blir det väldigt lätt trollflätor, kan gå på en dag. De som har spikrak man får dem också, men det tar lite längre tid. Så finns det de med jättetjock ponnyburrig man som i stort sett aldrig får en trollfläta- har en sådan också.
Pälsglans är en nödvändighet, pälsglans och tålamod!:crazy:

Tycker det är ett kul uttryck- man kan förstå varför det uppstod, när man ser "flätorna" kan man nästan tro att en klåfingrig trollunge varit framme! :laugh:

Tror att jag kan ha löst problemet! Har åtminstone hittat 1 anledning till tomteflätor: blöt man och mycket rörelse! Här om dagen duschade jag av hästen, både kroppen och manen. Om och om igen skakade hon livligt på huvudet. Och tillslut fanns där en tomtefläta! Den såg precis ut som flätad av en människa, men hon lyckades alltså med detta helt själv pga blöt man! (Dvs om det inte stod en osynlig tomte framför näsan på mig och flätade ;) )

Min vita får sådana titt som tätt.
Jag reder ut dem varje gång och borstar igenom manen för att sedan få upprepa det ett tag senare igen.
Kanske är därför han varit så otursdrabbad.... :grin:

Min ena med lång man får såna nästan dagligen, helt enkelt av att skaka på huvudet. Jag har vid ett par tillfällen stått och precis borstat ut manen när hon ruskat på huvudet, och vips - trollfläta!

Sett flera hästar med trollflätor i manen, förekom ofta på avelsston/unghästar på lösdrift i ett stall jag höll till. Min valack hade det i svansen till och från med, särskilt på bete när de som bekant ofta vevar med svansen på grund av flugor.

Även mitt eget hår får detta ibland, särskilt om jag sovit dåligt = rört mig mycket. Tror inte det är någon sorts väsen alls utan snarare att hästarna kliat sig eller varandra så detta uppkommer, men visst låter det fint att det vore något som gör detta.

Tycker sånt här är så mysigt! Tyvärr är jag lite utav en skeptiker själv. Men första sommaren med min första häst hittade jag ett par flätor på henne vid olika tillfällen, väldigt fina. Flätade med tre testar och "ihopknutna" längst ner. Övriga i stallet avskydde den sura lilla hästen och gick inte i närheten så tror inte det var någon utav dem. Sen klippte jag stubb :D

Jag tycker trollflätorna är jättefascinerande. Blev oerhört nojig när jag upptäckte det första gången för flera år sedan på pållen, ungefär samtidigt som det var en del spring i hagen (hagen låg vid en sjö och angränsade till en strand som hade en del badgäster på sommaren. Trodde det var oinbjudna gäster som flätade hästen (vilket fascinerade mig, eftersom ingen fick gå i närheten av honom då)

Det som verkligen förbryllade mig var formen på flätorna! Alltid exakt samma: två eller tre hårtestar som tvinnats utåt, som det sedan har virats tunnare testar kring och så avslutas hela spektaklet med någon form av ihopflätning och knut längst ner.

Det är liksom ett så komplicerat hantverk att det känns så osannolikt att de kan åstadkomma det själva. Men nu finns de där titt som tätt så jag fattar att det inte är några objudna människor som gör dem... men några snälla stalltomtar hade det gärna fått vara :D

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka