trollflätor?

Sv: trollflätor?

Jag har under 10 års tid bara haft stalltomtar i en enda hage. Och där har bara araben fått trollflätor i sin man. Men nu har de flyttat med till den vanliga stora hagen hemma vid stallet :D

Jag tror att de väljer att "pyssla om" just araben för hon är en känslig fröken, henne kan man inte trampa på hur som helst och långt därinne i henne finns det ett litet barn (föl) som behöver bli ompysslad. Om man håller på tillräckligt länge med henne så slappnar hon av och myser när man grejar med manen.
I somras hade jag en liten tjej (6 år) som kom ett par ggr/veckan och pysslade med C, och jag har aldrig sett min häst så avslappnad med någon :love:

Lite bilder.

En fläta

En annan gång

Samma som ovan

Hade visst inte fler bilder på datorn..

Då var det sådana jag trodde... :)
Fattar inte hur somliga hästars man lyckas sno till sig så alltså... :)

senast idag redde jag ut en trollfläta, funderade länge om jag skulle fota den..men det gjorde jag inte :(

saklart jag var tvungen att kika och joda dar aren liten flata gjord MEN forstas sedan jag har slarvat med manborstning har jag ocksa stora trollflator.. flera stycken och de sitter som berg. Sa i morgon om det inte ar allt for kallt, ut aker saxen och mandetangler och kam. Och roliga ar, det ar bara stoet som har dem. De andra haller sina manar fina.

*kl*
Min pålle brukar kunna få såna flätor lite då och då, om än inte så stora flätor. Haha, påminner mig om för några år när jag först började lägga märke till dem. Innan hade jag trott at det var tovor men så var det en dag då jag av något skäl kollade lite noggrannare och såg att det verkligen såg ut som någon flätat, dåligt förvisso och såg ut att vara löst flätad. Jag trodde att det var en av lill-tjejerna i stallet som gjorde det och eftersom det var ett helsike att reda ut dem, isht när manen var blöt, så frågade jag till slut flickans mamma lite snällt om hon hade sett flickan fläta manen. Det hade hon inte och jag blev mer fundersam men tänkte inte mer på det. Men han har fått likadana "flätor" på andra stall efter det så nu såhär i efterhand har jag börjat inse att det nog inte var flickan som gjort det. Men lustigt är det hur det kan bli ibland.

Hmmm, jag ser framför mig hur ett litet väsen, typ tre äpplen hög, klättrar upp på våra hästar, ställer sig uppe på mankammen, och flätar en test av deras man. Jäklar vad rädda hästarna borde bli! :eek:

Undrar hur de reagerar när dessa tomtar hoppar upp på dem och flätar!? Så väldigt rädda verkar de ju inte bli, eftersom ingen nämner något om uppjagade hästar i samband med att de funnit de här trollflätorna. Antingen måste tomtarna ha en förmåga att jobba supersnabbt, snabbare än ett vaksamt hästöga hinner uppfatta, eller så har de ett fantastiskt handlag med hästar!

Om det andra alternativet stämmer och hästarna snällt finner sig i att ha tomtar som hoppar upp på dem, så skulle jag gärna vilja veta hemligheten bakom detta! Vi kanske ska försöka fånga en och låta den hålla en kurs i NH- Natural horsepixieship? ;)

Hmmm, jag ser framför mig hur ett litet väsen, typ tre äpplen hög, klättrar upp på våra hästar, ställer sig uppe på mankammen, och flätar en test av deras man. Jäklar vad rädda hästarna borde bli! :eek:

Undrar hur de reagerar när dessa tomtar hoppar upp på dem och flätar!? Så väldigt rädda verkar de ju inte bli, eftersom ingen nämner något om uppjagade hästar i samband med att de funnit de här trollflätorna. Antingen måste tomtarna ha en förmåga att jobba supersnabbt, snabbare än ett vaksamt hästöga hinner uppfatta, eller så har de ett fantastiskt handlag med hästar!

Om det andra alternativet stämmer och hästarna snällt finner sig i att ha tomtar som hoppar upp på dem, så skulle jag gärna vilja veta hemligheten bakom detta! Vi kanske ska försöka fånga en och låta den hålla en kurs i NH- Natural horsepixieship? ;)

om hastar accepterar katter, hons, kaniner, till exemple ka de val acceptera tomtar pa ryggen??? hade for lange sen en katt som sov pa hastens rygg... hast brydde sig inte alls.. annan hast hade kanin i stallet och den vet jag satt pa hasten nar han lag ner, har sma kaninstora hal i tackena lol...

Hade ingen aning om detta fenomen, men tänker genast på en händelse för ett elr två år sedan. En av hästarna hade "fläta" o alla undrade vem som gjort den ? (De gick i sommarhagen vid tillfället o vi var några olika ägare på hästarna.)

Det ser ut som när hästarna fått "kardborrar" i manen. Fast utan kardborrar alltså.

Har en väninna som har tre araber och åtminstone en av dem får alltid såna där. Hon har alltid sagt att det är för att han busar så mkt samt går i skogshage. Manen är ju tunn och silkig och borde kunna trassla ihop sig... Jag har aldrig tänkt på att det ser exakt ut som trollflätor. Hon bor dessutom på en gård från 1700- eller 1800-talet så det är ju inte helt konstigt om det finns nån liten gårdstomte där ;)

*KL*

Här kallas de tomteflätor, och att tomten flätar bara finaste hästen i stallet.

Haft på vissa hästar, men av någon anledning har dessa hästar haft det gemensamt att de haft lång man, haft en förkärlek för att vispa med huvudet när de blivit/varit glada och dessutom rent generellt haft en man som gärna tovar. Så om jag tror på att det är tomten som gjort det låter jag nog vara osagt ;)

K och K:s mamma fick ALLTID sådana. När jag körde hem K:s mamma borstade och kammade jag manen, lastade och åkte. 4 h senare lastade jag ut henne med närmast rastafariman.. SÅg ut som jag inte kammat på på två veckor.

E här har extremt tjock man och svans - som ALDRIG tovar. Jag kan borsta den och sen strunta i det i två veckor, och det är bara dra kammen igenom, inte en tova. Ingen pälsglans etc. Så möjligen har jag en borst-tomte. I så fall vill jag be nämnda tomte att SLUTA tvinna dreadlocks i Lillens tunna svans hela tiden. Spelar ingen roll hur noga jag kammar och pälsglansar osv, för nästa dag har han tvinnade dreads =/

Men som sagt, tror det mer beror på hästen och anlag för 'toveri', men tycker dte är en fin tanke med de där gamla förklaringarna om tomtar och knytt. Så även fast jag eg inte tror på det, så gillar jag det. (Jag tror ju eg inte på det gamla om att på julaftonsnatten kan alla djuren prata med varandra och därför ska man lämna tänt i stallet heller, men jag lämnar ändå tänt, varenda julaftonsnatt. Bara för jag gillar traditionen och tanken)

hej i kylan .

min ponny har alltid dredloks i svansen fast jag har pälsglans . vet ju inte om det är mina tomtar, men jag hade varit glad om dom fanns i mitt stall ,då vet man ju att dom har det bra och är fina .

ni är välkommna in i mitt stall tomtar små :laugh:

*KL*

Här kallas de tomteflätor, och att tomten flätar bara finaste hästen i stallet.

Va?!?! Då fattar jag inte varför inte min har trollflätor hela tiden. Han är ju superduperfinast :love:.

Fast det är kanske svårt att få till trollflätor i en typisk kortklippt halvblodsman. Stackars tomten skulle få jobba hårt :rofl:.

Fina! :love:
Vårt sto fick sådär väldigt ofta en period, inget stallbyte eller annan ändring gjordes, kanske var det en tomte på genomresa som stannade ett tag i vårt stall? :idea::love:

om hastar accepterar katter, hons, kaniner, till exemple ka de val acceptera tomtar pa ryggen??? hade for lange sen en katt som sov pa hastens rygg... hast brydde sig inte alls.. annan hast hade kanin i stallet och den vet jag satt pa hasten nar han lag ner, har sma kaninstora hal i tackena lol...

Ok, nu var jag allt lite verklighetsfrånvänd och irrationell; klart hästar inte blir rädda för tomtar ;) Nej men ärligt talat, jag ska inte vara sarkastisk, för ingen skulle bli mer förtjust än jag över stalltomtar.

härlig tanke att Tomten bara flätar den finaste :D för då är min ju finast!

En av våra hästar blir flätade. De står dock på lösdrift och har tjocka flätor. De kan absolut inte klia sig till sånna eller tova ihop sådanna själv!
Skulle adrlig våga reda ut en tomtefläta, det betydde tydligen att hästen får otur. Men som tur reder den ofta ut sig själv!

Fanns en häst på 1900-talet som bodde i byn där vi har hästar. Han stod i stall. Under kvällen så var han som vanligt. Stod å tuggade på höet och så.
Nästa morgon gick hästens ägare till stallet och hästen var flätad med röda band eller vanliga tomteflätor (har aldrig fått svar på vilket av alternativen det var)
Det hade snöat kvällen innan men hästen hade hunnit gå in då det slutat. Så man såg inga fotspår eller ingenting. I stallet var allt orört. Dörren var låst som vanligt och alltså hade ingen varit där.

Samma dag som hästen var flätad dog den genom att gå ner i en myr.
Lite skrämmande!!

Spännande det här. Tror ingen häst där jag står får såna flätor... Men de har korta halvblodsmanar hela gänget :P

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka