trollflätor?

et_flickan

Trådstartare
Jag vet inte om den här tråden kommer rätt nu, men annars får väl moderatorn flytta den :)

Mamma ringde idag och talade om något som gjorde mig ganska misstänksam.

Vi har flyttat våran travare hem till mammas kille för att dom ska kunna träna ihop. Där borta finns det mycket, mycket bättre vägar att köra på, och mamma slipper ut på stora vägen för att komma någon vart.

Nu till saken. Ingen av våra hästar har någonsin haft dom så kallade trollflätorna förut. Aldrig! Men igår och idag hittade mamma två stycken i travarens man.

Jag frågade ju såklart om hon skaver manen mot gallret eller ngt men då skulle ju den andra hästen som har lika lång man som våran också få fläter.

Ska tillägga att mammas killes hingst som nu står i vårat stall också har trollfläter. Men han har alltid haft det sen han flyttade till mammas killes stall. Gud vad tjatigt det blev :P

Vet inte om jag tror på det där med stalltomtar, vad tror ni?

Sv: trollflätor?

Vaddå trollflätor? :confused: Menar du dreadlocks, eller att någon har varit där och flätat en bit av manen utan tillåtelse?

Trollflätor är små små flätor som tomtarna sägs göra i stallet med hästar som de tycker om som beskydd, en annan tolkning säger att de gör de för att ägaren tar väl hand om sin häst, vidare fortsätter det med att man inte ska ta upp flätorna för det bringar otur. Tolkingen innebär ungefär det samma genom landet, men de flesta län och socknar kunde ha en egen lite twist på det hela..

Vi kallar det tomteflätor. Har aldrig haft det på någon av hästarna hemma hos oss. Men när jag hade häst hos min mamma kunde hästarna ha det. Det är alltså flätor, flätade av tre hårtestar, men oftast är de lite sneda, ojämnt tjocka etc. Inte ens ett barn skulle göra dem på det viset. Så den teorin är utesluten.

Får väl tro på att det är små stalltomatar av gott slag som gjort dem på hästarna under natten.

Att ingen av hästarna haft det här får jag gissa antingen beror på att de går på lösdrift :D eller så är det för mycket pälsglans i taglet... :cool:

Det är i vilket fall en fin/skön tanke att det skulle finnas ett litet väsen som håller koll på att djuren är trygga när vi inte är i närheten..

Hej!

Jag råkade ut för nåt liknande med förra hästen.

En dag när jag kom till stallet var hela hennes man indränkt i glansspray, man verkligen gled igenom den!! Ingen i stallet och inte heller hennes skötare hade gjort det och vem skulle knata in i en hage och spraya en mycket ovillig häst(hon hatade att bli sprayad)..

Kanske var nån form av tomte eller troll..

/ Lavinia

oooookej.
jag tror att ja ska lämna tråden innan jag börjar att förolämpa och trampa på tår.

men seriöst.....

Det är i vilket fall en fin/skön tanke att det skulle finnas ett litet väsen som håller koll på att djuren är trygga när vi inte är i närheten..

Jag skulle inte vilja kalla stallägaren för ett litet väsen....hon är högst verklig och håller bra koll på hästen när inte jag är där....fast hon flätar inte manen men det är helt ok för mig :D.

det är inte bara min häst alltså? :o
jag har en pålle som har trollflätor Ofta.. första tanken var nästan att hästarna i hagenstått å pillat påvarann, men dom skulle Aldrig röra varandra så nära..
jag tror Helt på att det är nån/nåt som gör det!
jag har pälsglans i manen, för att den inte ska trassla annars. så jag Fattar inte hur "den" får flätorna att sitta :)

Love it!

Jag visste inte ens att det fanns nåt som hette Trollflätor, men förra vintern hade bonusdottern en foderponny, som helt plötsligt hade en fläta i manen. Den såg slarvig ut och jag frågade bonusdottern varför hon flätat en sån ful fläta som gjorde manen så trasslig, men hon hade inte rört hästen den dan.
jag frågade sambon om hon hittade på då ingen annan kunde gjort det, men han hade inte sett henne vara med hästen och han var den som tog in och ut dem.
Nu tror jag inte att det finns tomtar och troll, men kom ihåg den flätan när jag läste tråden.

Det borde vara nån naturlig förklaring till hur de kommer till.
Har inte sett det på nån annan häst här och min borde de isåfall älska att fläta :D

Bättre om de mockade om de nu gör det för hästens väl :D

Men självklart finns det stalltomtar... Vi har då det...:p och trollflätor är en vardaglig sak här hemma.... ibland så har dom varit slarvigt gjorda:grin: och då ber man snällt tomtarna vara mer nogsam eftersom dom inte vill att pållarna ska få ont när vi reder ut dom...och JA, tänka sig.... då blir det jättefina flätor istället som gladeligen får sitta kvar:D Jag trivs med våra tomtar, tycker det är bra att dom kollar till djuren under natten och mina pållar är så tillfreds i stallet under nätterna så det rent är en fröjd:D

Här får hästarna dessa mystiska flätor lite när som. Kvittar om det är sommar eller vinter eller om de stå på stall resp går på lösdrift eller bete.
Mest irriterande är det när man ska iväg typ på visning eller tävling och måste ha bort dem.
Annars så har det inte heller haft någon betydelse om det varit stor häst eller liten ponny men det är bara en som haft det i svansen. Alla andra bara i manen vissa hästar har det nästan alltid andra bara någon gång då och då. Men jag tror att alla som haft man till det också har haft dem.

Jajamen, mina ston får det också. Jag kan ju hoppas att det är små knytt som gör dem, tyvärr tror jag det beror på att jag inte kammar manarna varje dag... Men hoppas kan man ju! :)

Här kallas dom marflätor.
Mina hästar får det med jämna mellanrum och inte beroende på årstid.
Lite verkar det hänga i hop med graden av rulla med huvudet.

Min häst fick det ofta på det ett ställe jag hade honom på. Han har förutom det stället stått på 6 olika andra ställen, inkl. sommarbeten, och inte fått det en enda gång nån annanstans. Har undrat mycket över det...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej hej Jag vill bara ha lite råd hur jag ska gå till väga i en väldigt jobbig situation som nätt och jämnt tar all energi man har...
Svar
4
· Visningar
1 998
Senast: Inte_Ung
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 009
Kropp & Själ Hmm, hur ska jag börja det här inlägget? Det finns så mycket jag vill säga men jag vet inte vart jag vill komma med det. Jag är i yngre...
Svar
5
· Visningar
4 221
Senast: Yrsel
·
R
Hästmänniskan Hej! Detta är mitt första inlägg jag gör här. Idag hände det något, vilket är att jag blev sparkad av en kompis' häst. Hästen det...
2
Svar
20
· Visningar
8 819

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka