P

pippi27

På två dagar så har tre hästar i stallet blivit akut dåliga.
Först min som ramlade av okänd anledning, samma kväll fick min lillhingst symptom på kolik. Det gick över, veterinären som jag pratade med i telefonen iddes inte komma ut och kika men det gick ju bra ändå. Så igår fick nästa hingst akut korsförlamning.
Lite mycket på en gång det här.

Sv: Troll?

Jag blir så trött på veterinärer som inte tar kolik på allvar! Det kunde ha gått hur som helst!

Man blir ju lite skeptiskt när så många hästar på samma ställe blir sjuka samtidigt. Men de har ju blivit sjuka på olika sätt, så det verkar ju inte som att det är något fel på ex. vattnet eller nån giftig växt i hagen eller liknande. Men det skadar ju inte att kolla upp sånt också. Det är väl nu det kan komma alger och skit i vattendragen och sånt kan ju påverka. Är det fler hästar i området som blivit sjuka på liknande sätt? I så fall kan en utredning vara på plats. Annars vete katten... Du kanske bara har sån där extremotur?

Sv: Troll?

Du får se det positivt! Kvoten för sjuka/skadade hästar är nog fylld för ett tag framåt.
Hur går det med korsförlamningen?

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 430
Senast: Zetly
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 551
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Två av mina hundar råkade i ett ordentligt slagsmål igårkväll, där jag fick gå in och fysiskt sära på dem (i princip bända upp munnen på...
2
Svar
34
· Visningar
1 898
Senast: starcraft
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 604
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Stor enkel hundras med lagom driv