troligt broddtramp - vad göra?

frittan

Trådstartare
en häst hade idag ett sår precis ovanför hoven/ngt i hoven på framsidan av ett bakben. jag har själv dock inte varit där. hemma en kvart mellan 2 jobb. men ska utan kl.21 efter jobb. såret är tvättat med vatten och hibiscrub (??)

hästen pigg, inte öm eller så. vad är bäst att göra? vi har ju snö ute så det kan ju inte komma in mkt smuts som tur är, förutom när han står inne.

lägga på bandage? eller låta det andas?

stelkrampsspruta?

ngt annat?

aldrig haft broddtramp och är mycket orolig nu :(

Sv: troligt broddtramp - vad göra?

Små ytliga broddtramp brukar jag bara se till att tvätta och sen hålla torrt, särskilt nu när det ändå är så rent med snö ute. Är de djupare så lägger jag om. Det brukar läka fortare om det får vara ifred under bandage, särskilt vid lerig årstid.

Se till att det är grundligt rengjort (vatten och en mild tvål brukar vara fullt tillräcklig i de allra flesta fall). Låt det sedan vara ifred, men håll lite koll på det. Broddtramp brukar det otroligt sällan bli ngt problem med och som du själv säger så är ju den här årstiden optimal ur bakteriesynpunkt :)

vi har en häst i stallet som har fått en liten skada ovanför hoven, fick råd av vetten att lägga enkelt bandage av gasbinda och lite bumull närmast såret, men bara när hon står inne. På morgonen klipper vi upp bandaget och hon går utan det i hagen.

kl:
min häst hade igår ett rött märke på hoven, kollade efter sår på hoven/kronranden men hittade inget. vi hade precis hoppat för tränare och hade is broddar på henne då jag red till ridhuset (1km). märket såg ut som blod men jag hittade inga sår, och det röda gick inte att gnugga bort heller men det satt mitt på hoven vilket jag tycker är konstigt.
bör jag oroa mig? ska jag tvätta hela benet eller låta det vara?

Jag tycker det låter som om hästen slagit i en röd bom vid hoppningen? Då brukar iallafall min kuse få ett litet "färgmärke" mitt på hoven som brukar sitta rätt bra :laugh:

Små ytliga broddtramp brukar jag bara se till att tvätta och sen hålla torrt, särskilt nu när det ändå är så rent med snö ute. Är de djupare så lägger jag om. Det brukar läka fortare om det får vara ifred under bandage, särskilt vid lerig årstid.

jag har tvättat med koksaltlösning och lät det vara öppet nu i natt i alla fall.
hoven är också sprucken :(
finns bild här:
http://lillwiberg.blogg.se

vad tror du?

Se till att det är grundligt rengjort (vatten och en mild tvål brukar vara fullt tillräcklig i de allra flesta fall). Låt det sedan vara ifred, men håll lite koll på det. Broddtramp brukar det otroligt sällan bli ngt problem med och som du själv säger så är ju den här årstiden optimal ur bakteriesynpunkt :)

kolla denna sida för bild, vad tror du efter ha sett bild? dock dålig bild :P

http://lillwiberg.blogg.se

Är där en sårficka där det kan samlas smuts? Det är lite svårt att bedöma skadan då bilden är så pass oskarp :(

Om det är en ficka i själva hornet så hade nog jag valt att försöka skära rent den biten för att underlätta att hålla det rent. Sålänge som hästen inte är rejält halt, svullnar ordentligt eller har feber så skulle jag inte oroa mig särkilt mkt utan bara se till att hålla skadan ren och torr. Ute i snön skulle hästen få gå utan bandage och inne på box ev bandagera luftigt över natten beroende på vilket strö hästen har i boxen.

Koksalt är utmärkt för rengöring, det är milt samt håller ett ph som gör att det inte svider när man använder det i såret. Grisar sig såret är det otroligt effektift att lägga ett omslag med koksalt, det drar ur.

Håll lite koll bara så skall du se att det ordnar sig med det där :)

Lycka till!

Är där en sårficka där det kan samlas smuts? Det är lite svårt att bedöma skadan då bilden är så pass oskarp :(

Om det är en ficka i själva hornet så hade nog jag valt att försöka skära rent den biten för att underlätta att hålla det rent. Sålänge som hästen inte är rejält halt, svullnar ordentligt eller har feber så skulle jag inte oroa mig särkilt mkt utan bara se till att hålla skadan ren och torr. Ute i snön skulle hästen få gå utan bandage och inne på box ev bandagera luftigt över natten beroende på vilket strö hästen har i boxen.

Koksalt är utmärkt för rengöring, det är milt samt håller ett ph som gör att det inte svider när man använder det i såret. Grisar sig såret är det otroligt effektift att lägga ett omslag med koksalt, det drar ur.

Håll lite koll bara så skall du se att det ordnar sig med det där :)

Lycka till!

skära rent? med vad? usch, kan man inte göra det värre då? om man skär fel... det är inte skadligt att skära bort?

hur menar du med bandagera luftigt?

Jag tycker det låter som om hästen slagit i en röd bom vid hoppningen? Då brukar iallafall min kuse få ett litet "färgmärke" mitt på hoven som brukar sitta rätt bra :laugh:

haha^^ vist ja:D pollan slog i ett hinder på träningen, :rofl:det var gul rött :P tack!

Med att skära rent menar jag att ta bort "locket" på skadan. Om det är en sårficka så vill man ju att det skall läka inifrån och ut och det kan vara svårt att få det att läka fint och att hålla det rent om den lösa biten sitter kvar. Den biten blir oftast ändå bara dödkött iaf. Skär gör man enklast med en ren och vass kniv.

MEN, är du osäker och skadan är stor så tycker jag att du skall kontakta veterinär i första hand för att få hjälp!

Med "bandagera luftigt" menar jag att lägga ett bandage som tillåter såret att andas men ändå skyddar såret från att få skräp i sig. En tunnare kompress och gasbinda brukar vara tillräckligt.

Senast ändrad:

Med att skära rent menar jag att ta bort "locket" på skadan. Om det är en sårficka så vill man ju att det skall läka inifrån och ut och det kan vara svårt att få det att läka fint och att hålla det rent om den lösa biten sitter kvar. Den biten blir oftast ändå bara dödkött iaf. Skär gör man enklast med en ren och vass kniv.

MEN, är du osäker och skadan är stor så tycker jag att du skall kontakta veterinär i första hand för att få hjälp!

Med "bandagera luftigt" menar jag att lägga ett bandage som tillåter såret att andas men ändå skyddar såret från att få skräp i sig. En tunnare kompress och gasbinda brukar vara tillräckligt.

oki. :) alltså det i hoven som är sprucket sitter ändå så pass fast. så jag måste isåfall SLITA för att kunna klippa bort. och det känns ju lite fel?!

veterinär kollade idag iaf. trodde det var ytligt. ej öm eller feber. så ska hålla koll så han inte får feber eller svullnar!! han skulle ändå bli vaccinerad också, så de kollade broddtrampet samtidigt! :)

Jamen vad bra, då ordnade det sig ju till det bästa!

Som jag skrev tidigare, broddtramp brukar i de allra flesta fall läka bra och utan komplikationer bara man håller lite koll så att skadan håller sig ren under tiden :)

är såret inte så djupt tvättar jag såret och blåsprayar... :)

Liknande trådar

Hästvård Min häst gick omkull i hagen i förrgår och dammade rakt igenom staketet så två stolpar går av. På något vis skär han sig strax under...
4 5 6
Svar
117
· Visningar
21 331
Senast: Messy
·
Hästvård Tänkte att vi kanske kundde samla lite tips och råd för enklare sårvård, för oss som inte har helt 100 koll på hur det är:angel: Jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 599
Senast: grashagen
·
Hästvård Jag har egentligen två problem, men båda kretsar kring samma sak, nämligen pållens ärrbildningar på bakbenen. 1. Det första problemet...
2
Svar
38
· Visningar
7 136
Senast: Iliaca
·
S
Hästvård Min häst har ju fått ett ganska så rejält sår precis på kronranden.Jag vet inte riktigt hur jag ska göra med det? Jag tvättar det med...
Svar
7
· Visningar
9 949
Senast: Mitrolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka