Tröjor för ridning?

Sparrisen123

Trådstartare
Vad använder ni för (långärmade) tröjor för ridning sommartid?
Jag funderar på funktionströjor, som ju borde bli svala och sköna men å andra sidan är de ofta hopplöst fula, alternativt rugbytröjor/långärmade pikétröjor, som är väldigt snygga men jag hittar inga för under 500 och det känns lite väl mycket om man ska köpa några stycken.
Kanske finns det andra (praktiska, sköna och snygga) alternativ som jag missat? Eller kanske har ni tips på snygga funktionströjor och/eller billiga rugbytröjor?

Sv: Tröjor för ridning?

Det här är en typisk rugby tröja...

http://www.bestylish.org/blog/index.php/shirts/stay-casual-with-mens-rugby-shirts

Skall man vara nogrann så är nog en riktig rugbytröja gjord på Nya Zealand av Canterbury. Som namnet antyder så är det en bomullströja som skall tåla hårda tag. De har sen mitten åttiotalet varit mycket popuära inom kappseglingen som "teamtröjor". De är oftast randiga men kan även vara enfärgade. De skall dock alltid ha vit krage. Lite löjligt då rugbyspelarna oftast rullar sig i leran. Men britter är britter... *s*

Rugbytröjorna är inte gjorda i samma typ av tyg som en Piké. Rugbytröjorna är gjorda av slät, men kraftig bomull som kkan vara lite varm en varm dag. Det är vilket fall väldig sköna tröjar att både rida och segla i. Och det finns idag även tröjor med mörka kragar gjorda i tunnare bomull.

Annars gillar jag långärmade t-shirts från Hanes med när jag rider. De håller hur många tvättar som helst...

Senast ändrad:

utöver det som de andra skrivit -Tradera är inte fel i jakten på tröjor. Just sayin ;)

De där Hanes, har de samma kvalitet på alla sina tröjor? Och är de normala i storleken?
Gillade deras långärmade tröja med krage, till och med den vanliga långärmade t-shirten såg helt okej ut och priset var ju väldigt trevligt!

Jag köpte en långärmad Hanes i något som kallas heavy cotton men den var ganska kass, tunn och sladdrig. Bara den allra tjockaste kvaliteten som deras beefy-T har är någorlunda. Storlekarna är modell större minst sagt, jag som är enochnittio har storlek medium och den är fortfarande lite stor.

Är väl det som är det svåra med Hanes. Märket är berömt och det finns gott om "pirattillverkade" Hanes tröjor. Sen tror jag att man skall titta på var tröjan är tillverkad med. Det finns de som är gjorda i Kina, Indien, Egypten...

Slet upp min gama SEB tröja från 2002, en Hanes t-shirt som mycket riktigt är en beefy-T och den är gjord i Belgien. Tvättarna har tagit hårt på kragen men än idag är det en av mina skönaste t-shirts (fast vågar knappt använda den så att folk ser :) ).

Det sägs att kvaliteten har försämrats under senare år, jag köpte mina första t-shirts från Hanes i år så jag vet inte. Men beefy-T är ok tycker jag, beställde faktiskt en ny omgång för en vecka sedan.

Du har inte funderat på skjorta?
Det finns massor i funktionsmaterial i sportbutikerna för under 500,-.
Typ McKinley.

Oj, har Hanes rykte om bra kvalité? Jag köpte ett gäng långärmade t-shirts av det märket, och sämre skit har jag aldrig ägt. Provade med ett par olika linnen också, samtliga krympte på längden och blev jättebreda.

Maken har ett par långärmade t-shirts som gjort samma sak, nu undviker vi märket som pesten. Det är ju inte det billigaste heller.

Till TS: på sommaren brukar jag rida i tunna bomullsblusar. Antingen skurna så man kan ha dem utanpå byxorna (starkt figursydda) eller att stoppa innanför skärpet. Tycker det är rätt lagom skydd utan att bli för varmt.

Jag slår också ett slag för bomullsblusar! Stoppas de innanför skärpet så får de gärna bylsa sig liite på ryggen så svalkar det skönt där!

Jag rider alltid med säkerhetsväst så det blir svettigt vad man än har på sig.
Piké är mitt favoritplagg, köper på Gina, Hööks, Tradera, sportaffärer. Har fyndat många snygga på rea :-)

Jag har letat som en tok efter något tunt långärmat att ha i stallet i sommar. Tidigare år har jag haft en skjorta från Lindex, men den är så välanvänd att den fått vandra vidare. Den var ganska fluffig och skön.
Har letat runt i varenda klädaffär jag hittat men det verkar som man inte ska ha funktionella kläder längre :mad:
Allt jag hittat har antingen haft urringning ner till naveln, någon slags konstig påsiga ärmar med värsta bylset i armhålorna eller varit så tunt att tyget spricker bara man tittar på det..

Vad är det för fel på klassiska damkläder? Det måste väl finnas en marknad för det med, eller är det bara jag som inte vill ha superskinny jeans och ett örngott till överdel? :mad:

Liknande trådar

Utrustning Sitter å lurar på att införskaffa ett sidepull för att prova på grabbarna, men funderar på det här med designen på nosdelen Hur stor...
Svar
12
· Visningar
973
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
640
Senast: cowgirl81
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 827
Senast: lizzie
·
Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 593
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka