Trögt att hyra ut stallplats

Sv: Trögt att hyra ut stallplats

Tyvärr har du nog inte råkat ut för seriösa uthyrare utefter det du beskriver.

I min erfarenhet är de jag träffat både kunniga och seriösa, de analyserar sitt foder och det är topp kvalitet - även när det kommer från de (ofta) egna åkrarna.
Flera arbetar som foderproducenter vid sidan om hästhållningen, och i samarbete med både foder rådgivare och hästägare. så att kvaliten är oklanderlig är en förutsättning för deras verksamhet.

Tyvärr har du nog inte råkat ut för seriösa uthyrare utefter det du beskriver.

I min erfarenhet är de jag träffat både kunniga och seriösa, de analyserar sitt foder och det är topp kvalitet - även när det kommer från de (ofta) egna åkrarna.
Flera arbetar som foderproducenter vid sidan om hästhållningen, och i samarbete med både foder rådgivare och hästägare. så att kvaliten är oklanderlig är en förutsättning för deras verksamhet.

Fast de har ändå varit seriösa men de har bara saknat "rätt" kunskap och då de tror att de har rätt kunskap så är de inte intresserade av något annat. De tror ju att de serverar bra grovfoder när de i själva verket inte gör det. Det är då det blir problem.

Sen kan det ju också vara en generationsfråga. De yngre som börjar komma som stallägare nu har kanske en djupare kunskap än vad som fanns förr.

Detta kan låta lite konstigt då jag generellt tycker att kunskapen idag är sämre än vad den var förr. Men det är frågan om annan kunskap. Den kunskap som finns om hästen vad det gäller täcke, hälta och hantering och liknade upplever jag som lägre. Medan den som kommer till analyser, vikten av mycket utevistelse och liknade upplever jag som större.

Sen kan det ju också vara geografiska skillnader. Vissa områden är helt enkelt bättre än andra. Sen har jag ju inte stått i alla stall i hela Kungsbacka heller men det har ju hunnit bli en del efter 20 år.

Mvh

Tora

Ja det stämmer nog att det även skiljer sig geografiskt. Men lite håller jag med dig att det kanske är en annan nyare generation också.

fast inte helt och hållet. ska man tex. stå hos ngn "privat" i ett "vanligt" stall härikring, så ska man stå hos en bonde som har mjölk kor. Det är oerhört noga vad mjölk kor äter för grovfoder, så det är ett bra sätt att hitta ngn seriös. M.a.o - i min erfarenhet behlöver inte alla vara av den nya generationen eller jobba med foder för att vara seriösa.

:D

Jag har faktiskt aldrig stått hos en kobonde bara "vanliga" bönder. Men jag vet att de är väldigt noggrana med vad de stoppar i korna då det alltid är en risk att det slår igenom i mjölken.

Hmmm, det är kanske det man skall göra (stå hos en kobonde alltså)?

Mvh

Tora

Jag har faktiskt aldrig stått hos en kobonde bara "vanliga" bönder. Men jag vet att de är väldigt noggrana med vad de stoppar i korna då det alltid är en risk att det slår igenom i mjölken.

Mvh

Tora

Mjölk ko bonde isåfall - viktig skillnad!
:D :) :D

Mvh

Tora

En duktig kobonde är ju bra att ta fram foder som passar korna. Ofta är det inget bra hästfoder.

Nu är det sommar och hästarna är dumpade på bete! ;)
Vänta ett par veckor så blir det nog mer aktuellt igen!

En duktig kobonde är ju bra att ta fram foder som passar korna. Ofta är det inget bra hästfoder.

Tja de analyserna som jag har sett min bonde som jag köper halm utav så har det varit lite blött kanske. Värdena var höga men det vill jag ha. Bra halm har han ju också så det kanske bara är att fråga om man får hysa in sin häst där.

Några utav analyserna var väldigt höga men det enligt bonden så är det bara en viss del som han vill ha så högt.

Dock har aldrig tanken slagit mig att de skulle kunna vara bra stallägare just för att de är så noggrana med sitt grovfoder (det är ju det som jag framförall har haft problem med innan). Men det skall jag ha i bakhuvudet i fortsättningen. Sen kan det ju finnas andra problem, men det är som sagt värt att ha i bakhuvudet.

Mvh

Tora

Mvh

Tora

Det allra bästa fodret tar de till mjölkkorna ( de är för höga värden för hästar)
Det med lägre värden ger de sinkor och ungdjur.
Och tyvärr så tycker de många gånger att höet med lite sämre kvalite duger åt våra leksaker (hästarna):cry:

ja betalar 500:- i kallhyra. (bor i västmanland) och då har vi paddock o mycket ridvägar o jut nu har vi plats ledig men hoppas fylla stallet. finns bara 2 boxar som är upptagna o 2 lediga.

Våran hö leverantör är 'kobonde'. Han har varje år levererat kanon hö /silage. Jättebra värden, och jätte hygieniskt. Samma sak med halmen.

Dom där gamla bönderna verkar ha koll på det mesta som har med jordbruk att göra tycker jag.

Våran hö leverantör är 'kobonde'. Han har varje år levererat kanon hö /silage. Jättebra värden, och jätte hygieniskt. Samma sak med halmen.

Dom där gamla bönderna verkar ha koll på det mesta som har med jordbruk att göra tycker jag.

TACK. Jag började bli allvarligt beklämd med alla fula påståenden om kobönder som haglade härinne. Jag har som sagt bara goda erfarenheter.

:bow:

Ja och det är inte så förvånande eftersom bönder ofta har en utbildning inom lantbrruk. Hästfolk tror ofta att de kan det mesta efter att ha läst en bok och läst lite på nätet.

Det jag menade med det jag skrev innan är att många kobönder specialicerar sig på att ta fram foder just till sina kor. Då är det inte säkert att det fodret passar till hästar. Men om de satsar på att ta fram och sälja "hästhö" så har de helt klart kompetensen.

Jag tror att folk numera gärna har helinackorderingar, jag är en av dem.

F.ö så tycker jag att det är SVÅRT att hitta en bra stallplats, ivarjefall de gånger jag letat. Jag föredrar stall som ligger mitt inne i skogen med max några km från buss/tåg. Det kan vara svårt att hitta. Framförallt i Skåne där ALLA har häst och INGEN vill ha inackorderingar. Sedan har jag ju en "oattraktiv" ras att ha inackorderad då folk gärna tror att de rymmer.

Jag har det motsatta problemet som dom flesta i den här tråden verkar ha, jag har svårt att hitta stallplats!
Bor i stockholm, väster om city i en "förort" som heter spånga. Har kollat på flera stall dom som ligger närmast och står just nu i kö på 2.
Det första har jag stått i kö i snart ett år. Båda är kollektiv-stall och ingen av dem ligger jättenära, kommer ta 20-30 min att åka dit kommunalt ungefär. Hyran i det ena ligger på 1250 kr och i dt andra ingår havre och hö och där ligger den på 2000 kr (är väldigt billigt för att vara stockholm).

Det irriterande är att jag blivit " typ lovad " av mina föräldrar att få hyra en häst om vi får en stallplats :mad:

Nu har jag börjat kolla på fler stall som ligger ännu längre bort, vill så gärna ha en häst! :bump::D:angel:

Som tidigare har nämnt så ser jag inte heller ett kollektivstall som attraktivt, sen ska man ha klart för sig att har man en stor häst så blir det ofta dyrare att stå i stall med kallhyra än fullservice. Kallhyra tycker jag är perfekt för ponnyer. Sen tror jag att folk har mindre och mindre tid och vill hellre ha fullservice. Tycker ofta att dom dyraste stallen med bästa servicen är dom som är mest populära.

samma här, trots att jag inte hyr ut öht.... ^^

det är väl för många stallplatser i ditt område helt enkelt! folk byter ju inte stall bara för skojs skuld.... och såå många är det inte som köper sig häst heller. det finns ju oftast ett visst antal hästägare och det är nog någorlunda konstant skulle jag tro.

om du ska få folk att flytta från ett välfungerande stall till dig så måste du erbjuda något alldeles särskilt som inte finns i andra stall.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka