Trögt att hyra ut stallplats

Sv: Trögt att hyra ut stallplats

Något som jag upplever kan dra ner en stallplats i sökarnas ögon är:
1. Dåliga kommunikationer
2. Kollektiv

Sen vill många att det finns andra akiva ryttare i stallet så att de har sällskap. Ett tomt stall kan kännas mindre lockande än ett nästan fullsatt.

Något som också drar ner är dåliga ridvägar. Vilket jag tycker det tenderar att det asfalteras och körs på grovgrus mer eller mindre överallt:cry:

KL
Visst finns det både för-och nackdelar med kollektivstall. Fördelar: Jag kan själv välja foder till min häst, är med och bestämmer vilka hagar man använder och vilka hästar som går tillsammans. Visst är det jobb med att hämta foder och strö, men tycker det överväger att jag själv bestämmer vad jag vill ge.
Nackdelar: Pass tar tid, men stod tidigare i inackorderingsstall, då hade jag pass var tredje helg, och ALLA pass både lördag och söndag. Nu har jag ungefär två ut/insläpp under 14 dgr, och lite frukostar och nattningar.
Men, ikväll kommer det en som är väldigt intresserad och tittar, och som har tre hästar, hoppas bara att de känns "rätt".

Stallet jag står i är ett helinackorderingsstall 7 mil söder om sthlm.
Inget ridhus på ridavstånd, men bra upplyst 20 x 40 ridbana, BRA grovfoder, klok stallägare. Dock inte jätteroliga ridvägar direkt.

Kostar 2425 / månaden. Då ingår strö (spån och halm) grovfoder (hösilage) havre, kornkross, betfor och mineraler, mockning, in och ut släpp.

Är fullt med folk på kö.

Här uppe verkar folk vilja ställa sina hästar i mindre stall. Lösdrift blir mer och mer populärt, man vill ha hästarna ute så länge det går. Mer "naturlig" hästhållning.

Har själv ett mindre stall med 4 boxar, kallstall dessutom utan spolspilta. Här går hästarna ute från tidigt till sent på kvällen och av nån anledning så har jag aldrig behövt annonsera. Det dyker upp folk med jämna mellanrum och vill hyra plats. Och jag bor inte ens centralt.

KL
Visst finns det både för-och nackdelar med kollektivstall. Fördelar: Jag kan själv välja foder till min häst, är med och bestämmer vilka hagar man använder och vilka hästar som går tillsammans. Visst är det jobb med att hämta foder och strö, men tycker det överväger att jag själv bestämmer vad jag vill ge.
Nackdelar: Pass tar tid, men stod tidigare i inackorderingsstall, då hade jag pass var tredje helg, och ALLA pass både lördag och söndag. Nu har jag ungefär två ut/insläpp under 14 dgr, och lite frukostar och nattningar.
Men, ikväll kommer det en som är väldigt intresserad och tittar, och som har tre hästar, hoppas bara att de känns "rätt".

Jag förstår inte de fördelar du räknar upp.
i ett helinackorderings stall är det en självklarhet att man kan förvänta sig ett bra grovfoder som ingår i priset. självklart väljer man utöver det hur mycket mat hästen skall ha, och om tex. havre ingår och man vill ge ngt annat, så står en ju valet fortfarande fritt. förstår inte resonemanget varför det skulle vara en fördel i kollektiv jämfört med det.
Inte heller hagresonemanget. en seriös utackorderare slänger självklart inte ihop olika hästar utan att rådfråga ägarna och se till att det funkar! då tycker jag snarare det finns större begränsningar i kollektiv, som ofta har färre hagar och därmed mindre valmöjligheter hur hästarna går.

har aldrig varit med om att FLER turer faller på ens lott i ett icke-kollektiv jämfört med ett kollektiv! :confused:

i ett helinackorderings stall är det en självklarhet att man kan förvänta sig ett bra grovfoder som ingår i priset. självklart väljer man utöver det hur mycket mat hästen skall ha, och om tex. havre ingår och man vill ge ngt annat, så står en ju valet fortfarande fritt.

Men där är frågan om jag och stallägaren har samma referensram på vad som är bra grovfoder. Är tyvärr långt ifrån så alltid.
Har flertal gånger varit med om att stallägare tycker dom har ett jättebra grovfoder, men upptäckt att det innehåller inget protein alls och lukt av mögel även om det inte är synliga mögelkakor.

Är också ganska vanligt att du inte får använda alternativ foder till det som ingår på helinackorderingsstall, för det blir för mycket arbete för personalen att springa med 17 olika sorter till olika hästar, eller så får du ändå stå där och förberedda spannar med kraftfodret eller påsar med hö varje dag. Och då är ju hela syftet med helinackordering försvunnen när du ändå är tvungen att åka dit 7 dgr i veckan alltid.

/Camilla

Vi har fullt i vårt stall utan annonsering. Hade annons ute ett tag när vi hade 2 tomma boxar men de är eftertraktade nu. En gång när det ekade lite tomt kom ett halvt annat stall (4 hästar) till oss :D

Vi har inga bussförbindelser men otroligt nära till stan trots att vi är mitt på landet. Inga direkta träningsmöjligheter på gården förutom lite fjantridning på vår dåliga ridbana. Däremot nära till många bra ridbanor och ridhus och framför allt grymma ridvägar.

Det som folk uppskattar är vår löjligt låga kallhyra, ordentliga boxar, trevligt och hjälpsamt bemötande från vår sida men allra mest - våra stora hagar. De som står hos oss värdesätter verkligen hagarna. Det är få stall så nära stan som kan erbjuda det. Att folk får köpa sitt eget foder har aldrig varit någon som ifrågasatt och vi har aldrig ens tänkt tanken att ordna foder åt alla.

Vi sköter ut och insläpp förutom utläpp på helgerna. Lunchfodring får vi lösa på olika sätt från år till år, helgutsläppen går på rullande schema :) Så det är inte fullservice på något sätt men tillräckligt för att vardagen ska vara lite smidig.

Senast ändrad:

Vi har inte heller speciellt svårt att hyra ut våra boxar, oftast så är det nästan kö på den fronten hos oss. Och då har vi ridbana på 25x60m och 5min ifrån en ridanläggning med 2 ridhus och 2 ridbanor. Vad annonserar du på för ställen, kanske kan lägga ut på någon annan sida ? MVH Mikaela

Men där är frågan om jag och stallägaren har samma referensram på vad som är bra grovfoder. Är tyvärr långt ifrån så alltid.
Har flertal gånger varit med om att stallägare tycker dom har ett jättebra grovfoder, men upptäckt att det innehåller inget protein alls och lukt av mögel även om det inte är synliga mögelkakor.

Är också ganska vanligt att du inte får använda alternativ foder till det som ingår på helinackorderingsstall, för det blir för mycket arbete för personalen att springa med 17 olika sorter till olika hästar, eller så får du ändå stå där och förberedda spannar med kraftfodret eller påsar med hö varje dag. Och då är ju hela syftet med helinackordering försvunnen när du ändå är tvungen att åka dit 7 dgr i veckan alltid.

/Camilla

fast det kallar jag inte en seriös utackorderare. en seriös sådan har både analys och etablerad kvalitet på fodret, och visar gärna upp att så är fallet.

aldrig varit med om att man inte får välja eget kraft på helinack - så länge det inte handlar om femtielva sorters små mått vid varje måltid.

fast det kallar jag inte en seriös utackorderare. en seriös sådan har både analys och etablerad kvalitet på fodret, och visar gärna upp att så är fallet.

aldrig varit med om att man inte får välja eget kraft på helinack - så länge det inte handlar om femtielva sorters små mått vid varje måltid.

Dåligt foder är aldrig acceptabelt oavsett pris på stallplatsen! Klarar man inte av att erbjuda ett fullgott grovfoder så kan man lika gärna lägga ner verksamheten. Dåligt foder beror nog ofta på okunskap men det är heler ingen ursäkt.

När det gäller de som inte gillar att hyresgästerna har eget foder så kan även det handla om kostnader. Det tar tid att ha egna rutiner för varje häst vid urfordringen. Så kanske kan hyresvärden övertalas om de får betalt för merarbetet?

Dåligt foder är aldrig acceptabelt oavsett pris på stallplatsen! Klarar man inte av att erbjuda ett fullgott grovfoder så kan man lika gärna lägga ner verksamheten. Dåligt foder beror nog ofta på okunskap men det är heler ingen ursäkt.

Håller helt med om den dåliga kvaliten på grovfoder beror på att dom inte vet bättre. Men tyvärr känns det som det är få av dom stallägarna som är villiga att lära sig.

Men är absolut inte bara negativ till att ha hästen på helinackordering, men har nog ett lite för stort kontrollbehov för att det ska fungera optimalt för mig.

/Camilla

Håller helt med om att det inte är en seriös uthyrare, men tycker det är ganska vanlig men många av dom beror nog som TomasN skrev i inlägget att dom inte vet bättre än så.

Vet ett par olika ställen som har det så pga att utfodringsrutinerna blir för komplicerade om dom har olika fodersorter till olika hästar.

/Camilla

Jag har försökt få in inack på lösdriften men de enda som hör av sig vill ha det typ gratis med mockning, fodring, tillsyn, fixa in och ut vnär hovis kommer osv. Vi bor i ett mycket hästfattigt område så förutsättningarna är inte de bästa tyvärr. Hade så gärna viljat ha en trevlig inack så man har lite ridsällskap ibland. :(

Jag förstår inte de fördelar du räknar upp.
i ett helinackorderings stall är det en självklarhet att man kan förvänta sig ett bra grovfoder som ingår i priset. självklart väljer man utöver det hur mycket mat hästen skall ha, och om tex. havre ingår och man vill ge ngt annat, så står en ju valet fortfarande fritt. förstår inte resonemanget varför det skulle vara en fördel i kollektiv jämfört med det.
Inte heller hagresonemanget. en seriös utackorderare slänger självklart inte ihop olika hästar utan att rådfråga ägarna och se till att det funkar! då tycker jag snarare det finns större begränsningar i kollektiv, som ofta har färre hagar och därmed mindre valmöjligheter hur hästarna går.

har aldrig varit med om att FLER turer faller på ens lott i ett icke-kollektiv jämfört med ett kollektiv! :confused:

Nog vet jag flera stall där foder ingår, och de uppstallade måste ge av det som finns trots att det ibland kan vara otjänligt.

När det kommer till grovfodret så har jag upptäckt den hårda vägen att det absolut bästa är att ha eget. För mig som har två hästar så spelar 30 öre hit eller dit ingen roll. Eller ännu värre är det när stallägaren tar in eget grovfoder.

Jag letar tex länge efter ett grovfoder med högt proteinvärde och kan vara ganska så envis. Jag vill också ha från samma parti så mycket som möjligt. Har man tex 16 hästar så är risken stor att man får byta parti flera gånger om året.

De flesta av de som erbjuder grovfoder är seriösa men tyvärr så kan kunskapsnivån vara lite låg ibland.

Jag är mycket petig med grovfoder och tyvärr har jag än så länge inte hittat någon som har liknade värderingar. Oftast så låter det jättebra från början men när man fått slänga 2:a balen av det egen skördade hösilaget så börjar plötsligt stallägaren att dra öronen åt sig och säga att "Det där är väl inte så farligt". Problemet är att de mycket väl kan ge det till sina hästar så då biter inte argumentet att det duger inte till hästarna för "Mina klarar minsan av att äta det".

Så för min del vill jag ha kontroll över grovfodret till 100 %.

Mvh

Tora

I vår kommun finns ca 5 helinackorderingstall , de är alla väldigt noga med grovfodret. Den enda nackdelen som jag ser det är att de allra flesta enbart erbjuder krafft grund eller havre som kraftfoder.
Jag hade en konvalecent tidigare som funkade väldigt bra på krafft rehab alt kraft groov. Det fick jag då köpa extra, men utan att få göra något avdrag på hyran. Det blev ca 300-400kr extra per månad. Det blir ganska mkt per månad på en hyra som redan ligger på ca 5000kr. Sen finns andra stall med andra alternativ med helservice av in/utsläpp varje dag men du köper och gör iordning ditt eget kraftfoder i hinkar och oftast så har de gemensamt hösilage.
Den senare lösningen har jag tyckt varit superbra. Man betalar för stalltjänst samt kallhyra sen kommer räkning på hösilaget varje månad. Kraften köper man ju själv.

Jag har precis som du, erfarenhet av att de flesta helinackorderare är mycket måna om sitt rykte och status på grovfodret - rykten går snabbt, för att klara sig i konkurrensen om inte annat så MÅSTE man ha koll på detta.

ang. kraftfodret så har jag haft tur att ofta är de villiga att kompromissa som så att man tex kanske tar mera grovfoder, eller av ett annat kraftfoder som ingår, i utbyte. men det är klart som du säger, när man behöver köpa till eget grovfoder så är det klart att det blir en extra kostnad utöver, så har det oftast varit för mig, särskilt som jag oftast vill anpassa kraftfodret efter hö analysen.

är inne på Mackans linje.
Jag skulle absolut inte vilja stå i kollektiv stall.
Jag vill ha fodret på plats,, alla ska ha samma hö, strö mm för att slippa tjaffs om ditt o mitt, krångel med att leta foder mm. Jag vill inte ha några pass, jobbar helger o väldigt oregelbundet så det är totalt omöjligt. Vill heller inte att Flash ska hanteras av olika människor varje dag.

Jag har precis som du, erfarenhet av att de flesta helinackorderare är mycket måna om sitt rykte och status på grovfodret - rykten går snabbt, för att klara sig i konkurrensen om inte annat så MÅSTE man ha koll på detta.

ang. kraftfodret så har jag haft tur att ofta är de villiga att kompromissa som så att man tex kanske tar mera grovfoder, eller av ett annat kraftfoder som ingår, i utbyte. men det är klart som du säger, när man behöver köpa till eget grovfoder så är det klart att det blir en extra kostnad utöver, så har det oftast varit för mig, särskilt som jag oftast vill anpassa kraftfodret efter hö analysen.

Absolut är det så att de är måna om sitt rykte problemet är att folk är fruktansvärt okunninga (både häst och stallägare). Många tror att mögel bara är sockerutfällningar och liknade. Eller att det räcker att bara skala av det som syns så går balen sen utmärkt att använda. Eller att man inte lägger energi på att hitta ett foder med bra värden utan nöjer sig med det som är skördat från den egna åkern.

Mvh

Tora

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka