trög häst?

snigelfarmor

Trådstartare
håller på med en inkörning och stöter på världens envisaste tröga häst.
pisken reagerar hon inte på, inte tömmarna utan bara rösten, och då i hennes egna takt...
hur får man en häst att lyssna på en som kusk om inget av de tre metoderna funkar. tömkörd 3 ggr bara och är jätteduktig!
/jenny

För det första skulle jag kolla upp att hästen verkligen är frisk och att foderstaten funkar.

Om den verkligen var helt OK skulle jag arbeta med de framåtdrivande hjälperna under löslongering eller longering. Se till att hästen har respekt för hjälpen, och att den svarar snabbt på hjälpen. Och inte stå och dutta utan se till att om hästen inte svara på den första hjälpen jag ger, då får jag ge en hjälp som är tillräckligt stark för att hästen ska reagera.

Vad gäller tömmarna som "metod" så hoppas jag att du inte klatschar med tömmarna på baken på hästen. Då stör man hästen i munnen. Inget en dressyrdomare vill se heller...

Håller med om det svea säger, men det kan även vara så med en helt nyinkörd häst att den är lite osäker på vad som förväntas av den och att den blir piggare vart efter den blir mer rutinerad.

hörde på nh forumet oxå men ingen vågar skriva att jag ska ta i. :)

jag har inte klatschat med tömmarna, har dessutom tygtömmar så det skulle inte göra nån nytta :) Jag vill alltid ha mina hästar på rösten och sen visa vägen med pisken genom vinkling av den.
Det är ju inte min häst heller utan jag kör bara in den och därför kan jag inte heller testa att drämma till henne på framåtkommando utan att höra mig noga för först tyckte jag.
Hästen ifråga är en stor häst med nordsvensk look och alltid cool inför allt. det är ju bra...

så det enda chansen att få henne att reagera på mig är att drämma till henne vid igångsättning??
Jag tvekar, vill inte att piskan skall vara nåt obehag. brukar hästar bli rädda för pisken sen? jag skiljer på rädsla och respekt.
hade en ponny som var livrädd för piskor och det gjorde allting så mycket svårare.

verkar inte finnas lätta svar. ska ta en lektion ledarskap med henne innan nästa tömkörning på onsdag, kanske lättare kan förstå mig då.

/jenny

Pja, eftersom hästen uppenbarligen inte viftat på ett ögonbryn ens när du använder pisken nu, så tål den med största sannolikhet att du rör den med pisken också.

Det finns ju en ganska rejäl gråskala mellan att visa pisken och att rappa upp den. Ett första steg kan ju vara att vispa lite med slängen på baken, hjälper inte det så kan du peta till den, och hjälper inte det heller så kan du knacka till den inte lätt. Så länge hästen inte reagerar har man knappast tagit i för hårt. Och jag tror inte att en normal häst som är trygg i sig själv blir piskrädd för att man någon enstaka gång visar den att den faktiskt ska gå undan för pisken.

har oxå tänkt på det..att hon trots sin orädla för allting, linor och skrammel mm, så är hon ändå lite osäker inför att gå i täten.
hon är hagens tyrann och väldigt bossig mot det mesta. har åsikter utöver det vanliga så att säga men trevlig att hålla på med ändå.

är det bara att träna på då? eller kan man lära en häst att bli säkrare på sig själv i täten?

hon är inte inkörd förresten, hon har tömkörts 4 gånger i sitt liv bara..
men samma fenomen upprepar sig i longering och när man ska ut o gå. Hon gör sig inget besvär previs :)

Jag håller helt med Svea.
Jag tror att du måste få henne att respektera pisken som en framåtdrivande hjälp. Sedan är det stor skillnad på att ge hästen ett par smällar en eller två gånger och att ständigt rappa upp den i tid och otid.
Det är ju för övrigt väldigt svårt att köra en häst som inte går fram. Man måste liksom ha styrfart på ekipaget om det ska funka! Och om hon inte respekterar framåtdrivande hjälper nu är risken att hon inte kommer att göra det framför vagnen heller. Då är det bättre att du lär henne att GÅ FRAM medan du tömkör, i stället för att göra det om ett tag när du har henne mellan skaklarna.

Min connemara hade en del sådana där idéer för sig när jag tömkörde i början, dvs han inte ville gå från stallplanen ensam och inte lämna kompisarna.
I början gjorde jag så att jag ledde honom och pratade och klappade, tills jag var säker på att han var trygg i situationen och faktiskt visste vad som förväntades av honom. Sedan bestämde jag mig för att visa honom att jag menade allvar. Jag tömkörde på ett bra ställe, en rak grusväg utan staket på sidorna och god sikt framåt och bakåt, och i precis samma sekund som han tvärstannade, vägrade gå fram och tänkte vända så klappade jag till honom - EN gång men rejält hårt och så röt jag FRAM samtidigt.
Jag hade alltså full kontroll, var inte upprörd eller arg, utan väntade till rätt tillfälle och gjorde det exakt i den stund han gjorde själva "dumheten". Han blev JÄTTEARG förstås, men faktum är att det hjälpte. Numera respekterar han pisken som den framåtdrivande hjälp den är, utan att vara det minsta rädd för den eller slå efter den. Däremot händer det fortfarande att han tvärvänder ibland och vill gå hem, men det är mycket mitt fel för att jag inte är tillräckligt snabb. Det gör han dock bara vid tömkörning och mycket för att han tycker det är jättetrist att gå längs grusvägarna med matte i snöre efter. Han gör det aldrig med vagnen efter sig. Då är det bara FRAM som gäller.

Vet inte om du har någon nytta av min beskrivning, men ... :)

Lycka till!
:banana:

jodå.
just det att planera fram ett avgörande är viktigt.
att bli arg förstör bara och eftersom jag kände att jag höll på att bli det snart så.. :)

Ska köpa en körpisk, lämnade min pisk i skåne tyvärr, med kort snärt på.
Den jag haft nu har varit ett dressyrspö, eftersom jag ju vill styra med spöet/förlängd arm etc..

men jag provar med extrem ledarskapsövning först hihi*
imorgon ska vi se om hon är lat eller bara nonchalant.

/jenny

Jag förstår av dina inlägg, att du inte kört hästen än. Min erfarenhet är, att dom blir betydligt mer framåt framför vagn än under tömkörning. Jag kan se flera tänkbara orsaker till det.
En är att man av nödvändighet håller ett begränsande tempo under tömkörning. Det blir för hästen lite som att gå med grimskaft.
En annan är att kontakten mellan händer och hästens mun blir instabil och ryckig, jämförelsevis.
Dom tycker helt enkelt att det är kul att dra vagn.

Vore jag du, skulle jag inte bekymra mig alltför mycket innan hästen spänts för, och därefter visar hur den fungerar.

Jag har synpunkter på det här med piska. Piskan skall, som några framhåller, vara en förlängning av armen. Det innebär att den är en kommunikationsled, vilket i sin tur innebär att den vid varje givet ögonblick fungerar som det vi vill, nämligen framåtdrivande, rörelsekorrigerande, dämpande, ”bromsviftare” osv. Den är alltså INTE bara ett av dessa. Själv är jag kompakt motståndare till att ”piska hästen framåt”. Framåtbjudningen skall man kunna ta fram ändå. Pisken skall, i det fallet, bara signalera ”vakna, nu lägger vi på ett extra kol” och inget annat, när man knackar hästen lite lätt på rumpan.

Så undrar jag vad ”men jag provar med extrem ledarskapsövning först” innebär?

LIA, som lever efter NH-filosofin så gott det går.

Jag tycker att ditt resonemang om att vänta tills hästen är förspänd med att se hur den reagerar är fullkomligt livsfarligt.
Vad gör du om hästen inte vet eller förstår att pisken betyder "fram" och av någon anledning plötsligt börjar backa eller hoppa bakåt där den står framför vagnen, därför att den blivit rädd för något, exempelvis vagnens tyngd, något som oväntat dyker upp framför den - och så vidare?!
Ska du låta den backa då tills den tröttnar så kan den ställa till med en rejäl olycka. Den kan kliva över skaklarna, trampa över eller sno in sig i eventuella draglinor eller till och med slå bakbenen i vagnen om den lyckas komma så nära.
En körhäst ska känna till alla hjälper, förstå dem och respektera dem INNAN den sätts i vagn. Pisken är den hjälp du har (förutom rösten) för att som kusk för att få din häst att gå framåt. SJÄLVKLART ska man alltid bruka den med förstånd, men det är inte samma sak som att man inte ska använda den alls.

A "Jag tycker att ditt resonemang om att vänta tills hästen är förspänd med att se hur den reagerar är fullkomligt livsfarligt."
Var ser du det?

B Pisken betyder inte "fram"! Smackning gör!

C Det frågan gäller, är inte huruvida hästen går framåt eller bakåt, utan hur man skall få den att gå framåt med bättre tempo! Slå den med pisken???

D Vem har sagt något om, att hästen inte skall vara förberedd innan första körtur?

E "Den kan kliva över skaklarna, trampa över eller sno in sig i eventuella draglinor eller till och med slå bakbenen i vagnen om den lyckas komma så nära."
Visst, det kan den göra, pisk eller inte pisk. Därför skall hästen vara immunicerad mot sådana incidenter!

F "men det är inte samma sak som att man inte ska använda den alls"
Vem har sagt det då?

Du verkar ha övertro på din piska? Visst är den användbar även i krissituationer, men när det verkligen kör ihop sig, är det andra kvalitéer som gäller.

När jag kollar mitt förra inlägg och så ditt svar på det, blir jag verkligen bekymrad. Om vi läser varandra så illa, vi människor, hur skall vi då kunna läsa hästar? :confused:

LIA

att jag kör igenom allt hon bör kunna och ser om det funkar för mig som för ägaren. annars är det ju jag som ska ändra mig så att hon lyssnar på mig :)
försöker oxå att leva och lära mig av nh filosofin, för mig det enda rätta sättet att umgås med hästar, men det är aldrig lätt att byta :D

/j smile*

Jag förstod ditt inlägg som att hon inte behövde bry sig om att hästen inte gick fram, eller svarade för framåtdrivande hjälper förrän hästen var för vagnen - för när den väl gick framför vagnen så skulle den säkert gå fortare än den gjorde när hon tömkörde, eftersom tömkörning är som att leda i grimskaft plus att man rycker hästen i munnen och därför går den långsammare.

Om hästen börjar backa/stannar och är istadig och du ABSOLUT måste ha den framåt, och i det läget plötsligt börjar använda pisken som en framåtdrivande hjälp är det stor risk att hästen VERKLIGEN blir jätteskraj. Hästen förstår inte alls varför du plötsligt förstärker dina smackningar med körpisken om den inte redan tidigare har lärt sig att "när matte manar på mig med körpisken så menar hon att jag måste gå framåt, och det är inte farligt". Den saken lär man bättre in medan man tömkör än när man väl sitter där i vagnen!
Och varför är det konstigt att lära in pisken som en framåtdrivande hjälp? Du använder ju dina skänklar och din vikt när du sitter på hästen. Om du trycker med din ena skänkel i hästens sida, samtidigt som du ställer den åt samma håll och använder dina vikthjälper, så kommer hästen att svänga. När du sitter i vagnen bakom den har du inga skänklar och inga vikthjälper att påverka den med. Om den då inte lyssnar till dina smackningar och inte går framåt - vad gör du då?
Jag utgår ifrån att du vet att man på körhästar använder körpisken framme vid däckeln, uppe på ryggen, och inte till att knacka med lite på baken. Att använda pisken på baken är att be om att få en bakutspark!

Jag använder själv pisken ytterst sällan. Mina hästar går framförallt på röstkommandon och på den glädje de känner över att arbeta. När jag spänner för min ponny ställer han sig självmant mellan skaklarna och när vi kör iväg går han med långa steg och spetsade öron. Ett *sss* betyder trav och viskar jag *ptroo* och gör en mjuk förhållning så stannar han. När vi träffar på farliga saker pratar jag förbi honom, eller ber den som åker med gå vid huvudet.
MEN vid de få tillfällen jag använder pisken så vet han också att nu menar jag allvar och går fram utan diskussion. I vissa lägen behöver man faktiskt ha den kontrollen och det är definitivt inte samma sak som att man ska piska hästen framåt om den inte har någon framåtbjudning. Men om man vrider till det jag skriver lite kan man säkert få mig att framstå som en djurplågare som slår sin häst oavbrutet.

Ibland undrar jag faktiskt vilket som är viktigast när du besvarar mina inlägg, LIA - att få mig att framstå som grym och okunnig eller att delta i en konstruktiv diskussion om hur hästar ska hanteras ...?!

lugn ner sig nu.
ditt förra inlägg, det som lia reagerade på, jag oxå men hon hann före, var lite provocerande, nedvärderande.
det inlägget du la in nu var betydligt informativare :)

jag förstår vad du menar.

du behöver inte anta att folk är inkompetenta vad gäller körning för att de frågar saker.
jag vet vad körning innebär, jag har gjort misstag och varit med om olyckor. inga allvarliga, bara vagnarna som går sönder som tur är :)

Jag vill inte köra med pisk, jag låter den ligga i sätet. rösten är det allra viktigaste såklart. och lias metod funkar om man känner hästen. jag skulle kunna sela denna häst nu oh säkert köra ut, så underbar är hästen vad gäller psyke och nya saker men först vill jag givetvis att allt ska sitta perfekt :) och därför behövde jag ju hjälp nu när denna häst är så olik alla andra.
jag tror det är jag som ska ändra mig, ändra min roll jämnte henne. så imorgon blir det ledarskaps check, reagerar hon inte på mig så får jag visa henne att man ska det.
jag bara hoppas att det går smärtfritt för oss båda :crazy:

jepp..

undrade en sak, borde inte alla som åtminstone tävlar i körning nästan känna varandra`? det är ju inte så många

jag tävlar inte så jag känner tyvärr ingen, men mamma känner thomas eriksson... :( alltid nåt?
/jenny

Att jag kanske lät nervärderande när jag skrev det första inlägget till LIA var därför att det känns som om hon bara går in för att få mig att framstå som en grym människa - medan hon själv är god och kärleksfull, inte använder pisk, aldrig tvingar hästen till något, alltid förstår den etc etc. Det var samma sak när vi diskuterade skygglappar eller inte här nedanför, på Osis tråd.
Och riktigt så enkelt är det inte!

Jag är säker på att det kommer att gå jättebra med inkörningen av hästen du håller på med, och som sagt - jag menar verkligen inte att du ska piska den framåt om den inte vill gå alls - utan ta reda på varför. Men om det visar sig att det bara är lojhet och kanske också en smula istadighet så måste du se till att hästen har respekt för pisken som framåtdrivande hjälp - likväl som den svarar för skänklarna eller att du använder ett ridspö när du rider.
Pisken är inte något som man ska plåga hästen med, utan ett hjälpmedel precis som alla andra hjälper.

:)

Jag förutsätter att vi är överens om, vad jag menade i mitt första inlägg, när det gäller ”att gå framåt”? Gå framåt i högre tempo, alltså.
Hästen vet säkerligen vad pisksignalerna betyder, men den bryr sig inte. Dvs, den är trög/oengagerad/etc (lat enligt det vanliga resonemanget). Frågan gällde då vad man gör. Jag tyckte att man kan vänta och se, vad gäller trögheten, tills hästen körs. Och observera att vi talar om DEN hästen!

Självklart lär man hästen tusen saker under inkörningsperioden, inkl pisken som framåtdrivande signal. Annat har jag väl aldrig sagt?

” Jag utgår ifrån att du vet att man på körhästar använder körpisken framme vid däckeln, uppe på ryggen, och inte till att knacka med lite på baken. Att använda pisken på baken är att be om att få en bakutspark!
Nej, här har jag annan uppfattning. Förutom det du nämner, använder jag mycket riktigt pisken till att knacka på hästbaken, liksom att jaga bromsar runt hela hästkroppen mm, mm. Hästen VET vad jag vill med min pisk vid varje enskilt tillfälle, kommunikation. Säger pisken ”öka”, så ökar hästen, säger pisken ”skärp dig”, så gör hästen det, säger pisken ”jag jagar bromsen” så vet hästen det. Oavsett bromsen sitter på baken, vid juver/skap eller framtill på halsen, så struntar hästen i den beröringen. Den är ingen signal till hästen!
Den slår inte, eftersom den vet att det är jag som petar, den vet varför jag gör det och den accepterar beröringarna.
Nog bäst att jag understryker, att detta är MITT sätt att arbeta med pisken. Det förutsätter kontakt och kommunikation utanför själva arbetet. Varje gång någon frågar om jag vill klättra upp och köra hästen/hästarna, säger jag ”tack gärna, men först skall vi bekanta oss med varandra”. Hästarna och jag, alltså. :)

”Ibland undrar jag faktiskt vilket som är viktigast när du besvarar mina inlägg, LIA - att få mig att framstå som grym och okunnig eller att delta i en konstruktiv diskussion om hur hästar ska hanteras?”
Ber om ursäkt om du fått den uppfattningen av mina inlägg, för det är verkligen inte meningen. Frågan är, om det är jag som skriver illa, eller du som lägger in annat i texten, än det som står? Jag har bara svarat dig en gång i den här tråden, och då var jag irriterad över ditt påhopp, det skall erkännas. Är det något i det svaret som du uppfattar som elakt eller felaktigt? Själv föredrar jag att hålla mig till sakfrågor, i det här fallet hur man ”sätter fart” på en häst (eller inte).

LIA

Men snälla, rara du ...
"Att jag kanske lät nervärderande när jag skrev det första inlägget till LIA var därför att det känns som om hon bara går in för att få mig att framstå som en grym människa"
Det jag skrev (och som du svarade på), var ett inlägg riktat till Snigelfarmor och innehöll överhuvud taget inget som berörde dig! :confused:

Ta gärna direktkontakt med mig, om du vill diskutera den här typen av problem.

LIA

Jag undrar hur gammal denna tröga häst är?
Är det en ung häst som vi diskuterar så kommer nog bjudningen efterhand. Möjligen att den behöver uppmuntras lite med pisken för att förstå vad komandot fram betyder. Man skall tänka på att innan man spänner för en häst så vill man vara säker på att den går fram i tömkörningen så man inte sätter sig i en tokig situation med vagn.
Om hästen är äldre så har det med eftersatt utbildning och okonsekvens att göra. Vilket är något som man ofta stöter på då man utbildar andras hästar. Då får man utifrån hästens temprament bedöma hur man skall lära den att förstå vad som gäller. Det är oxså viktigt att veta att hästen är frisk. Oftast så gäller det bara att vara konsekvent och så fort hästen inte lyssnar så skall den snabbt påmminas om vad som gäller. Lika viktigt är det med beröm. Var konsekvent med kommandoorden. Det finns bara ett komando för trav osv.

Om du läser inläggen på div ställen, så vet du lika mycket (lite?) som jag.

Till det du skriver om "äldre häst", vill jag lägga till bristande motivation och intresse, som tänkbara orsaker till dålig framåtbjudning. Men det kanske du också hade i tankarna?

LIA

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
334
Senast: Cactus
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama