Jag förutsätter att vi är överens om, vad jag menade i mitt första inlägg, när det gäller ”att gå framåt”? Gå framåt i högre tempo, alltså.
Hästen vet säkerligen vad pisksignalerna betyder, men den bryr sig inte. Dvs, den är trög/oengagerad/etc (lat enligt det vanliga resonemanget). Frågan gällde då vad man gör. Jag tyckte att man kan vänta och se, vad gäller trögheten, tills hästen körs. Och observera att vi talar om DEN hästen!
Självklart lär man hästen tusen saker under inkörningsperioden, inkl pisken som framåtdrivande signal. Annat har jag väl aldrig sagt?
” Jag utgår ifrån att du vet att man på körhästar använder körpisken framme vid däckeln, uppe på ryggen, och inte till att knacka med lite på baken. Att använda pisken på baken är att be om att få en bakutspark!
Nej, här har jag annan uppfattning. Förutom det du nämner, använder jag mycket riktigt pisken till att knacka på hästbaken, liksom att jaga bromsar runt hela hästkroppen mm, mm. Hästen VET vad jag vill med min pisk vid varje enskilt tillfälle, kommunikation. Säger pisken ”öka”, så ökar hästen, säger pisken ”skärp dig”, så gör hästen det, säger pisken ”jag jagar bromsen” så vet hästen det. Oavsett bromsen sitter på baken, vid juver/skap eller framtill på halsen, så struntar hästen i den beröringen. Den är ingen signal till hästen!
Den slår inte, eftersom den vet att det är jag som petar, den vet varför jag gör det och den accepterar beröringarna.
Nog bäst att jag understryker, att detta är MITT sätt att arbeta med pisken. Det förutsätter kontakt och kommunikation utanför själva arbetet. Varje gång någon frågar om jag vill klättra upp och köra hästen/hästarna, säger jag ”tack gärna, men först skall vi bekanta oss med varandra”. Hästarna och jag, alltså.
”Ibland undrar jag faktiskt vilket som är viktigast när du besvarar mina inlägg, LIA - att få mig att framstå som grym och okunnig eller att delta i en konstruktiv diskussion om hur hästar ska hanteras?”
Ber om ursäkt om du fått den uppfattningen av mina inlägg, för det är verkligen inte meningen. Frågan är, om det är jag som skriver illa, eller du som lägger in annat i texten, än det som står? Jag har bara svarat dig en gång i den här tråden, och då var jag irriterad över ditt påhopp, det skall erkännas. Är det något i det svaret som du uppfattar som elakt eller felaktigt? Själv föredrar jag att hålla mig till sakfrågor, i det här fallet hur man ”sätter fart” på en häst (eller inte).
LIA