snigelfarmor
Trådstartare
detta upplever jag oxå med de flesta hästar, hur vet den egentligen?? vad är det som gör att den vet och om den nu vet precis borde vi då inte använda just den förmågan att få hästen att veta våra intentioner istället för att använda pisken? tänk så härligt att bara sitta tyst och fundera på att börja trava och så gör den det
Jag kunde styra min ponny så, höger o vänster, fast jag tror nu i efterhand att jag omedvetet böjde min kropp lite i riktningen, fast man vet inte
knäpp fråga men är det så att vi sänder bilder hela tiden ??
en körhäst ser ju inte oss på samma sätt som en ridhäst känner ryttaren.
gäller detta även hästar med helstängt? (skygglappar)
jag har bara haft 3 hästar framför vagn som varit mina elelr forderhästar så jag har inte så stor erfarenhet själv av detta men 2 av dessa visste precis min mening med allt man gjorde.
""
Hästen VET vad jag vill med min pisk vid varje enskilt tillfälle, kommunikation. Säger pisken ?öka?, så ökar hästen, säger pisken ?skärp dig?, så gör hästen det, säger pisken ?jag jagar bromsen? så vet hästen det. Oavsett bromsen sitter på baken, vid juver/skap eller framtill på halsen, så struntar hästen i den beröringen. Den är ingen signal till hästen!"" av LIA
Jag kunde styra min ponny så, höger o vänster, fast jag tror nu i efterhand att jag omedvetet böjde min kropp lite i riktningen, fast man vet inte
knäpp fråga men är det så att vi sänder bilder hela tiden ??
en körhäst ser ju inte oss på samma sätt som en ridhäst känner ryttaren.
gäller detta även hästar med helstängt? (skygglappar)
jag har bara haft 3 hästar framför vagn som varit mina elelr forderhästar så jag har inte så stor erfarenhet själv av detta men 2 av dessa visste precis min mening med allt man gjorde.
""
Hästen VET vad jag vill med min pisk vid varje enskilt tillfälle, kommunikation. Säger pisken ?öka?, så ökar hästen, säger pisken ?skärp dig?, så gör hästen det, säger pisken ?jag jagar bromsen? så vet hästen det. Oavsett bromsen sitter på baken, vid juver/skap eller framtill på halsen, så struntar hästen i den beröringen. Den är ingen signal till hästen!"" av LIA