trög häst?

detta upplever jag oxå med de flesta hästar, hur vet den egentligen?? vad är det som gör att den vet och om den nu vet precis borde vi då inte använda just den förmågan att få hästen att veta våra intentioner istället för att använda pisken? tänk så härligt att bara sitta tyst och fundera på att börja trava och så gör den det :)

Jag kunde styra min ponny så, höger o vänster, fast jag tror nu i efterhand att jag omedvetet böjde min kropp lite i riktningen, fast man vet inte :)

knäpp fråga men är det så att vi sänder bilder hela tiden ??
en körhäst ser ju inte oss på samma sätt som en ridhäst känner ryttaren.
gäller detta även hästar med helstängt? (skygglappar)

jag har bara haft 3 hästar framför vagn som varit mina elelr forderhästar så jag har inte så stor erfarenhet själv av detta men 2 av dessa visste precis min mening med allt man gjorde.

""
Hästen VET vad jag vill med min pisk vid varje enskilt tillfälle, kommunikation. Säger pisken ?öka?, så ökar hästen, säger pisken ?skärp dig?, så gör hästen det, säger pisken ?jag jagar bromsen? så vet hästen det. Oavsett bromsen sitter på baken, vid juver/skap eller framtill på halsen, så struntar hästen i den beröringen. Den är ingen signal till hästen!"" av LIA

hästen är 7 år, men blev inroden som 4 åring och har väldigt mycket barnasinne kvar. hon har mest gått i hagen faktiskt. Men är mycket intelligent och på bara detta året har hon blivit "skolad"

Uppdatering: Idag byggde jag en corall i snön och hade med mig långpisken. jag började lugnt med att i skritt öva på att stanna henne och sätta igång henne och hon var som vanligt inte riktigt pigg på att sätta igång i skritt igen. Ett rejält rapp om rumpan och fram kom hon. Hon såg väldugt förnärmad ut och öronen var bakåt.. fick ge henne ett rapp till några minuter senare men thats it, nu ser man hur rumpan sätts i gungning och bakbenen har övetramp redan vid första smacken. glad blev hon oxå och efter en kvart började vi med hjärngympa. lärde henne en ny grej idag, att komma på inkallning. gick kanon! Härlig häst att jobba med, o ännu roligare när hon oxå jobbar lite :)

pisken blev hon inte rädd för alls. så det var oxå bra.

imorgon blir det tömkörning ute och ska nog ha långpisken med snärt med mig men jag hoppas att hon tog in nån lärdom från idag så att den slipper användas. på söndag är det skramlande kedjor som gäller :)

skoj!
till LIA, din teori om att vänta skulle oxå blivit bra då pållan alltid gått framåt men utan entusiasm, hon har hittils aldrig backat ur en situation. fast detta var nog bäst, bättre att ge henne en snärt utan att vagene är inkopplad då den ska betyda arbetsglädje i framtiden.

/jenny

Detta låter precis som en häst jag hade som 5-åring och hon bör vara 7 nu. Hon var dock inkörd och inriden redan då. Trög som få, har aldrig varken innan eller efter träffat en häst med så lite arbetsvilja och framåtbjudning. Mycket social och trevlig, ganska lättlärd men i ett låååångsamt tempo. Korsning nordsvensk-halvblod. Konstigt tyckte jag, då min erfarenhet av nordsvenskar har varit lite (mycket) mer action :cool: Jag jobbade en del med hennes bjudning, hon var fullt frisk, använde mig av flera duktiga tränare, men det gick bara inte. Kanske att det skulle växa bort??
I varje fall, till slut gav jag upp, hon och jag passade inte ihop i takt och tempo. Hon såldes till en tjej som ville ha en lugn, säker häst i alla lägen och det fick hon. Men jag vet att hon efter något år såldes vidare, har inte fått någon bra förklaring på varför men kan tänka mig flera... Någon släkting kanske :confused:
En parentes egentligen, jag har absolut inget fungerande förslag på hur du ska få denna dam att vilja jobba framåt men lycka till :bow:

Liknande trådar

Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
13
· Visningar
334
Senast: Cactus
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
592
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 769
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama