Trött på diagnoser

Status
Stängd för vidare inlägg.

Welsh

Trådstartare
Vår äldsta son som nu är 3 ½ år (nr 3 i barnaskaran) vill inte prata svenska. han hör som han ska och han förstår oss mkt väl, men vill inte prata ord med oss. han har en hel del ord såsom nej tack, dricka, jag vill ha osv. BVC sköterskan driver oss till vansinne när hon hela tiden ska sätta diagnoser på allas barn. Minst 1 av mina barn ska ha damp, aspberger el ngt annat. (hennes barn har nämligen det)
Pga av detta så är vi rabiata till allt som hon föreslår. Idag var min man på öppis med pojkarna och där fick öppis fröken ett telesamtal från BVC sköterska där de diskuterade vår son så maken hörde det. De vill tvinga oss att gå till en logoped med honom. Min lillebror började prata vid 3½ års ålder och gick till logoped vid 4 års ålder, vilket han hatatde att göra. När ska man egentligen börja oroa sig?
Vi har försökt med det mesta hemma utan resultat. Frågar vi vad han vill ha att dricka så pekar han på glaset och säjer, dricka. Vill inte säja saft el mjölk utan väljer ett svårare ord som dricka. Jag vill vänta till efter jul då vi får en ny BVC sköterska här ute. Känns som om man kan börja på nytt då och ta tag i ett ev problem. Vi känner det inte som ett problem hemma då han lätt gör sig förstådd men det är jobbigt med allas kommentarer. Han är ett mkt rörligt barn som gick stadigt vid 8 månaders åler och klättrar friskt på klätterväggar o dyl. Alla barnen har varit sena med pratet men inte så här sena.
 
Sv: Trött på diagnoser

Prata mycket med honom och ge honom tid tills han är 4½. Då kan det vara läge att börja med ev hjälp om det behövs så orden finns bättre vid skolstarten.

Min 4½-åring saknar massor av ord och ljud. Vi har hjärntvättat in de viktigaste (typ "förlåt") för socialt umgänge och det går framåt hela tiden. Men nu vill han själv säga så mkt han inte kan och blir frustrerad över att ljuden inte kommer ut så nu ska vi ta hjälp av logoped i vår.

Innan ungen själv är motiverad eller skolstarten är på G är det knappast lönt att ta ut något i förskott.

Motoriskt tidiga rörliga smarta barn behöver inte lära sig prata, de klättrar upp och tar det de vill ha ändå ;) Det behöver inte vara något fel, bara att de liksom unghästar växer i ryck med olika delar i olika perioder.
 
Sv: Trött på diagnoser

Du som förälder, och du har dessutom flere barn, märker nog om det är nåt "fel", alltså damp eller liknande. Men vi har råkat ut för motsvarande med vår son, man sätter en diagnos på basen av sen talutveckling :( . Om barnet har en diagnos skall det utredas ordentligt på klinik, det kan man inte bestämma bara på basen av hans tal.

Min son var extremt sen med pratet. På vår BVC var det tvärtom än hos er, det var "vänta och se" som gällde. Då han var 4 år tjatade jag till mig en tid hos logopeden, han hade då massor med ljud som fattades, v, j, f, r.... Han fick bedömningen "försenad artikulationsutveckling". Vi fick tips på ljud och ord att öva hemma med honom. Läs och SJUNG mycket, rim och ramsor etc (det gör inget att man sjunger som en kråka ;) ).
Vid fem års ålder var vi på ny uppföljning hos logopeden och samma resultat (tyvärr kunde vi inte gå regelbundet hos logoped eftersom det är skriande brist på svenska logopeder här där vi bor och i princip bara barn med hörselnedsättning etc får gå regelbundet).

Då han bytte dagis och började i 6-års verksamhet blev det kris då personalen där ville sätta en massa diagnoser på honom pga av hans dåliga tal. Han hade (enligt dom) bla koncentrationssvårigheter. Han är ett november-barn och litet barnslig, men intellektet visste vi att det inte var nåt fel på (han kunde tex multiplikationstabellen vid 6 och är mycket skärpt och snabb att snappa upp det mesta), det var den stora stökiga gruppen i förskolan som var jobbig för honom.

Nåja, han började nu skolan med alla andra av samma årgång och allt har gått bra, han har fått god hjälp med talet och för nån vecka sedan började han säga ett riktigt rullande rrrrr (sista ljudet som fattades!).

Summa sumarum så vill jag uppmana alla föräldrar att gå på er egen känsla gällande ert barn. BVC ger ju råd och det är ju bra men det är ni som känner barnet bäst. Försök se barnet som han är, lyssna på andras bedömning, hitta nån ni litar på som kan området som ni kan diskutera med.
 
Sv: Trött på diagnoser

Silverkedjan skrev:
Samma här!!

Lite jobbigt om man heter VidaR :p

Lillebror fick namnet Eskil för säkerhets skull :idea:

:D
Ni får säkert bra tips på talövningar hos logopeden.

Har märkt att det varit danande för karaktären att hamna att kämpa för nåt - sonen har kämpat så mycket med att få till olika ljud så att lära sig läsa, skriva och sånt är lätt som en plätt i jämförelse :) .
 
Sv: Trött på diagnoser

Hoppas bara att Eskil inte får svårt med tex "s".

Min kompis son sa inte S och inte F och inga sje-ljud. I fjärde klass hade han pökfest till Halloween och sen fick han åka till kukhuket när han var kuk. Och han hade en syster som hette Kopia (Sofia). Det var ganska dråpligt, men han brydde sig föga och inte kompisarna heller. NUmera är han 18 och pratar normalt.
 
Sv: Trött på diagnoser

Håller med, det pratas mkt om diagnoser, och tar mkt tid att få "rätt" diagnos. Det viktigaste för barnet är väl ändå att man behandlar dem efter deras egna förutsättningar. Som förälder ser man ju själv hur barnet funkar och var de behöver stöttas. BVC kan vara rent vidrigt opersonliga och oproffsiga ibland.
Däremot tror jag att det som förälder är viktigt att man på ett tidigt stadie ser till att barn får den ev extra hjälp som behövs. Det är som ngn sade inte lätt att få tid till logoped, psykolog eller vad man nu kan behöva. Oftast kommer mkt av sig själv för de som är senare i utvecklingen, men de kan oxå vara bra att få RÄTT hjälp så att förutsättningarna inför ex skolstart blir de bästa. Med rätt menar jag att har man kontakt med bvc sköterska, psykolog el dyl som man inte har förtroende för så känns det ju inte som ngn hjälp alls. En fråga: har inte bvc sköterskan tystnadsplikt så hon får väl inte prata med ngn annan om er son?????????????
Lycka till!
 
Sv: Trött på diagnoser

Welsh skrev:
BVC sköterskan driver oss till vansinne när hon hela tiden ska sätta diagnoser på allas barn. Minst 1 av mina barn ska ha damp, aspberger el ngt annat. (hennes barn har nämligen det)

Pga av detta så är vi rabiata till allt som hon föreslår.

Vi har försökt med det mesta hemma utan resultat. Frågar vi vad han vill ha att dricka så pekar han på glaset och säjer, dricka. Vill inte säja saft el mjölk utan väljer ett svårare ord som dricka.

När du skriver som du gör så låter det som om du/ni kommer att vara anti till allt vad denna sköterska kommer att föreslå...Är det så att det är något gammalt groll som ligger och gnager? (Du skriver ju att hon vill diagnosticera iaf ett av dina barn)

Du tycker att dricka är ett svårare ord, men det är nog inte riktigt så. Din son kanske inte riktigt har det ordförråd han behöver, dricka för honom är allt som går att dricka - han kanske inte har ordet för just mjölk, saft etc i sitt "förråd". Barn samlar ju på ord, och sedan så handlar det om att de måste komma till att ex. "dricka" är huvudgruppen, sedan finns det då andra ord som man sorterar in under dricka...

Om jag vore ni skulle jag tacka ja till att träffa logoped, ju tidigare man får hjälp desto bättre! Det är ett oerhört långt steg från att träffa en logoped till att få sitt barn med ett diagnosticerat funktionshinder!
 
Sv: Trött på diagnoser

Lycka till verkar som du har bra koll på läget utan BVC!!!!!.
Verkar som att man måste vara påläst själv nu för tiden.
Ibland funderar jag på om det är avskrapet man sätter på BVC.
Vår sköterska såg till så dottern fick gå med urinvägsinfektion i 5 veckor innan jag gjorde en kupp och kom in till en annan= remiss till barn akuten och behandling
Hon har felbehandlat svinkoppor och vattkoppor till jag sa stopp
Misslyckats med 8 hörselkontroller samt alla årskontroller
Jag kommer inte ihåg allt men jag går inte dit frivilligt och går jag dit står hon i givakt eftersom jag plockat henne ett antal gånger på alla fel hon gjort!
Tack och lov har jag en förhållandevis frisk unge som jag inte tror har någon diagnos av nåt slag. Hon utvecklas som hon ska iallafall. Tur är väl det eftersom BVC lämnar MYCKET övrigt att önska!
Blir er sköterska för eländig så ta upp det med den sköterska som samordnar BVC i länet och har kvalitetsansvaret. Det har vi en jättego i Värmland, det kan väl ha underlättat att vi sitter med i Rädda Barnen båda två.
 
Sv: Trött på diagnoser

När du skriver som du gör så låter det som om du/ni kommer att vara anti till allt vad denna sköterska kommer att föreslå...Är det så att det är något gammalt groll som ligger och gnager? (Du skriver ju att hon vill diagnosticera iaf ett av dina barn)

Vi umgås en hel del privat med den familjen där mamman är BVC sköterska. Vi ska avvakta till efter jul då hon slutar som sköterska här. Svårt att hålla isär privat och jobb ibland:smirk: Hon försöker leta diagnoser på alla barn hon ser då hon "lyckats"få diagnoser på alla sina 4 barn som i andras ögon ser "normala" ut, ja alla utom 1 då.
 
Sv: Trött på diagnoser

Jag har ett barn i min bekantskapskrets som är drygt två som bara säger mamma och öööhhh. Inget mer...den mamman har fått gå på extrakontroller med barnet pga sent tal. Hon frågade mig en dag vad jag tyckte om det hela och jag svarade då att det måste hon ju avgöra själv. Om hon tycker att det är ett problem att barnet inte pratar, då är det det. Men tycker hon inte det, då är det väl inte det heller.

Alla mina tre barn har pratat mycket och tidigt, så om det var mitt barn hade jag varit orolig. Men det är ju som man är van. Däremot tycker jag att man ska vara tacksam över att BVC reagerar och erbjuder hjälp, sen väljer man själv vad man vill göra av den hjälpen.
 
Sv: Trött på diagnoser

Jag är van vid barn som går vid 8-9 mån ålder och tycker att det är konstigt med barn som kryper upp till 1½ års ålder så jag antar att man ser olika på saker och ting. Träffade precis sonens gudfar som är läkare och psykiatriker. Han berättade att det är vanligt att de yngre barnen i en stor barnflock pratar senare än sina äldre syskon, undrar då när 4an ska börja prata???? Lagom till sin 18års dag:eek:
 
Sv: Trött på diagnoser

Jag skulle lugnt avvakta till efter jul, inte bara för att ni får ny sköterska utan för att det kan vara så att talet helt plötsligt kommer.

Som jag har förstått det så utveklas talcentra i hjärnan sent och VÄLDIGT olika på barn.

Han kanske visst kan alla ljud, men har inte varit motiverad till att börja prata.
 
Sv: Trött på diagnoser

*knapplån*
Utöver vad alla andra har svarat så är det ju dessutom så att en del barn inte "behöver" börja prata själva, eftersom de gör sig förstådda¨på annat sätt och/eller har syskon som "tolkar" åt dem...

Min Signe är iofs bara knappt 2 (23 mån), men vi har nog bara precis passerat de 8-10 ord som BVC frågar efter vid 1½-årskontrollen. Och detta då om man räknar BÄÄÄHH, MUUU, iaou-iaou-iaou (=mjau), ououou (=vovovov) som ord :smirk:. Men hon kommunicerar VÄLDIGT tydligt på annat sätt än med ord OCH har en syster som svarar åt henne, alternativt svarar så som hon tycker att Signe borde gjort. SÅ jag är inte ett dugg förvånad.
Sen ÄR det ju, som sagt, väldigt olika hur de utvecklas.

Har du möjlighet så kanske det kan vara idé att separera honom från de andra barnen på något sätt, t.ex låta honom åka bort tillsammans med en förälder i några dagar (gärna mer) för att testa om DETkan göra att han blir mer benägen att börja prata själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Trött på diagnoser

Blir du erbjuden en logoped - ta emot det med en gång!(kötid)
Många gånger kan en sen talutveckling bero på att man umgås i en snäv krets av människor. Det blir familjen och närmsta grannungarna och om man går på dagis kanske det har varit lite eller inga byten av barn och vuxna. Till slut förstår alla ens gester och ljud och då behöver man ju inte lära sig prata! Är man dessutom motoriskt tidig och rörlig är det ofta som man inte hinner lära sig tala.
Jag har tre barn, en tjej som fixat allt, en son som inte lärde sig prata förrän vid fem års ålder och som varit väldigt lugn och beskedlig. Tredje barnet är en pojke som varit vildare än få han var också väldigt sen i talet och är fortfarande inte helt ren i talet vid 10 år. Den äldste har jag alltid varit orolig för och fått kämpa för att få hjälp till, ingen på BVC har velat se att något varit fel eftersom han varit så lugn och snäll.
Däremot den yngre som nästan rivit husen han varit i har de velat undersöka.
Gissa vem som haft rätt? Hint, det var inte BVC.
Logopedbesöken har varit mycket bra tycker jag och båda pojkarna har gillat att gå dit. Ett barn som har en bra grovmotorik har ofta en sämre finmotorik och dit hör mun och ansiktsmuskulaturen. Ett träningsprogram för mun och tunga gör underverk. Att upptäcka att man inte kan förklara två saker som tex bilder på en LÖK och RÖK, har man ett talfel så kanske det blir "lök" på båda, detta kan bli ett uppvaknande som gör barnet uppmärksamt på talets betydelse.
 
Sv: Trött på diagnoser

Tacka ja till logopeden.
En bra logoped brukar barnen se som något roligt.

Men du behöver inte orora dig.
Min mellanson lärde sig inte prata ordentligt innan han lärde sig läsa.
När han lärde sig läsa så såg han ju att orden var olika.
Och så kompenserade han det sena talet med att lära sig läsa när han var 5 år med litet hjälp från sin storasyster.
Storasyster däremot talade alldeles felfritt som 1½-åring och hade enorma problem med att läsa och skriva långt upp i mellanstadiet.

Så barn är helt enkelt olika, och man vet inget om något.
 
Sv: Trött på diagnoser

Det låter som om det finns risk att den här barnmorskan inte är riktigt objektiv, eftersom ni känner varandra även privat.

Jag antar att det skulle vara skönt för dig att få prata med någon som är mer objektiv och som du känner förtroende för. Men varför vänta tills nuvarande slutar. Antingen kan du ju tacka ja till logopeden och ta upp dina funderingar med honom/henne. Eller kanske du kan ringa någon annan barnmorska. Eller boka ett besök hos en läkare.

Att bara vänta och fortsätta gå och reta sig på barnmorksan, samtidigt som hon fortsätter att försöka övertala dig om att hon har rätt - det låter bara jobbigt.
 
Sv: Trött på diagnoser

Jag tycker det är ganska enkelt! Du har inget förtroende för denna bvc-sköterska hon slutar om cirka 2 månader? Jag skulle vänta tills efter jul och ta tag i det igen då ni har en ny barnmorska. Två månader är så lite ändå samt att det är jul och annat som kommer ivägen så ta det lungt och börja om igen efter jul och ta då kontakt med den nya barnmorskan.

Javan
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Då var utredningen klar på sonen, och vi fick två diagnoser. Jättetråkigt såklart, men också väntat. En del av mig känner ”Jaha, nu...
Svar
15
· Visningar
2 439
Senast: Destiny_D
·
Övr. Barn Jag har en son och vi har varit på fyraårskontroll på BVC. Jag känner att jag begriper inte detta: Fungerar det på "alla" fyraåringar...
2
Svar
36
· Visningar
3 505
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte jag kunde ha en egen tråd att uppdatera i istället för att drälla inlägg överallt i forumet och på dagbok. För att göra en...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
14 868
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 177
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Svårläkt sår
  • Atletix

Omröstningar

Tillbaka
Upp