Trivselfläckar?

Sv: Trivselfläckar?

Trivselfläckar är, som jag har fått förklarat och visat, en sorts "leopardmönstring" hästarna kan få i pälsen.

Vad det kommer av har jag ingen aning om, men troligen pga att hästarna mår bra.

Trivselfläckarna ser ut som om hästen är apelkastad i pälsen. Man ser det lättast i solsken. Varför hästarna får det vet jag inte, men det är kanske just för att de mår bra?

Menar ni såna här? ;)

Trikkalamaj-054.jpg

Jo, nog trivdes hon med livet när bilden togs.. Högdräktig och obegränsat med mat... :D

Jepp, det är trivselsfläckar.. Min gammla ponny var full av dem + mina hästar har dem också, härligt att se :)

Mmmmmm...såna har min fjording och mitt halvblod, men inte dom andra tre....?????
Men jag tycker att det är fint!!!!!!!!!

Är det inte bara ett annat ord för apelkastad??? För jag tycker då att hästen på bilden e apelkastad.

Jag skulle också säga att hon är apelkastad... har aldrig hört talas om trivselfläckar. :D

Men apelkastad har hon blivit mer och mer ju äldre hon har blivit.

Min ponny får sånt på sommaren, så det är antagligen hennes sommarpäls som ser ut så :p

Min 4 åring har isf trivselfläckar, som syns tydligt i solljus :D

Har sett såna fläckar, främst på bruna hästar faktiskt. Har aldrig hört varför de har såna..

På min syns det bäst på våren när hon precis har fällt vinterpälsen, som ni ser på bilden är hon inte riktigt klar med det. Men nu syns det nästan ingenting, antar att solen blekt bort dom.

Sen ser man dessutom hennes bäst när det är mulet som på bilden.

Men jag tycker det ser rätt häftigt ut, vet dock inte om det kommer från modern eller fadern.

De som sett min häst säger att han har trivselfläckar, men de ser inte som de på bilden.. utan min fux får svarta fläckar utspridda över hela kroppen, och det kommer bara fler å fler..

Ska försöka ta nått foto på dem nångång så ska ni få se..

Jaadu, mitt sto trivs isåfall väldigt bra med livet, hähä : )
Frågan är ju bara om det är en färg eller.
Hela magen är tjock med små fläckar : ) :bump:

Därifrån jag kommer har detta alltid kallats "välmåenderosor" :D

Ser alltid detta på mina hästar sommartid!

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
544
Senast: MiniLi
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
257
Senast: Lavinia
·
Träning Utbruten diskussion från forumet Dressyr, om hur hästens ansiktsuttryck och fysiska reaktioner kan se ut under träning/ansträngning...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
10 927
Senast: Badger
·
Tjatter X har varit på sin arbetsplats ett antal år och har kollega Y och Z. Chefen på kontoret har varit utlånad till en annan enhet och då har...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: miumiu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama