Trivs inte.

Monifa

Trådstartare
Vad gör man när hjärnan säger "byt inte jobb igen, ser inte bra ut på CVt" och magen säger " BYT!!!"

Slutade från en helt fantastisk arbetsplats i augusti förra året (skulle börjat plugga men blev 2:à reserv och kom sållades inte in) och flyttade till ny ort och började på nytt jobb. Det jobbet visade sig inte vara alls som de dels beskrev det (naivt kanske) + att de "glömde" berättade att tjänsten bara var på 75%. Började söka nya jobb och arbetsmarknaden är rätt trist men fick napp på en gård med får (är egentligen intresserad av mjölkproduktion) och fick jobbet dagen efter intervjun och tog mitt pick o pack 2 veckor senare.

I början var allt strålande men när smekmånaderna var över blev min chef väldigt gnällig på egentligen rätt ovidkommande grejer. Saker som jag gör på mitt sätt men som fungerar minst lika bra bara det att han inte gör så och då ska det inte göras så. Jag tar till mig kritiken och gör mitt bästa att ändra mig vilket inte är nått problem. Bara det att det är småsaker VARJE dag vilket är jäkligt frustrerande. Jag vill göra ett bra jobb men samtidigt har han anställt någon utan erfarenhet av detta djurslag (vilket jag noga poängterade på intervjun) men framförallt får jag pikar om att jag inte är lika snabb som han (tar 0,5-1 h längre tid beroende på vad som ska göras, lammningar, strö etc tar längre tid). Är fast anställd då vi kom överens om efter 1,5 månad att vi struntar i prövotiden.

Jag har sedan studenten haft 3 jobb, längsta var jag på i 2 år och kortast 4 månader. Första jobbet vet jag vill ha tillbaka mig men de har ingen tjänst ledig men en av de anställda kommer sluta om nån månad - 1 år. Har sökt universitet men är tveksam till att jag kommer in.

Så snälla vafan gör jag?

-söker nytt jobb och hoppas att det stället är bättre?
- hoppas på att jag kommer in på nån av mina 20 sökningar till universitetet?
- håller tummarna för att det blir en tjänst ledig på första jobbet innan jag går under jorden?
- härdar ut?
 
Sv: Trivs inte.

Det är kanske dumt, men jag har aldrig tänkt på att "nä, det kommer inte se bra ut i cv:t".. sånt tror jag inte på. Vill ngn anställa en så vill de det ändå, tror jag. Trivs man inte så då trivs man inte, bara man tänker över saken och inte hoppar av pga minsta lilla motgång, men som sagt av ovanstående anledning skulle jag inte stanna.

Sen, din chef nu, det tycker jag är att undervärdera sig själv, wtf, är det konstigt att du är långsammare än honom då, om du, utan erfarenhet kommer där o e lika snabb som hnm, som gjort det där i massa år, hur kass hade inte han varit då?

Jag hade sett mig om efter ngt annat. Lycka till!


//r
 
Sv: Trivs inte.

Fast man behöver inte ha med exakt allt man gjort i ett cv heller ;)

Jag har aldrig med orelevant info för tjänsterna jag söker i mitt cv när jag gör ansökningar iaf för det ser bara konstigt ut.

Trivs man inte på ett jobb, ska man byta så fort möjligheten finns.
 
Sv: Trivs inte.

Funkar det att så ut tills du vet om du antingen kommer in på någon utbildning alternativt någon slutar på ditt gamla jobb? Det är ju inte dödligt långt till första intaget sker till skolorna i alla fall...
 
Dandylinn: grejen är att jobbet är relevant för nästkommande jobb (antingen om jag fortsätter inom lantbruk eller om jag söker butiksjobb då detta jobb är ALLT från att ta hand om djuren, jordbruk och att arbeta i gårdsbutiken). Men söker jag jobb inom mjölkproduktion har jag en tidigare väldigt stark referens på en rätt stor och välkänd gård så det löser sig nog iof.

Ligan: nä jag väntar antagligen tills jag vet om jag kommer in eller inte. Brinner inte direkt i knutarna :) går dessutom och väntar lite på om det blir plats ledig på gamla jobbet då det är dit jag helst vill.
 
Det är ju inte alls samma sak, men lite så kände jag när jag stod i ett stall som jag inte trivdes i, att det inte skulle "se bra ut" i framtiden om/när jag av någon anledning verkligen skulle behöva flytta att vara en "sån" som flackar runt mycket och att en kommande hyresvärd ska tro att jag har samarbetsproblem. (Då har jag som en parantes stått i endast tre stall som vuxen varav mitt nuvarande är ett, här har jag varit i lite mer än ett år, de två tidigare stod jag på i fem år på första och två och ett halvt år på andra, alltså relativt länge på båda ställena.)

Jag försökte i alla fall "stå ut", trots att jag inte alls trivdes, och det gick ett tag, men sen blev det akut istället. Anledningarna till att jag flyttade är många, och jag tänker inte gå in på det, men varken jag eller hästarna trivdes och när man ska göra någonting (nästan) varje dag, som ett jobb eller stallet blir, så måste man trivas. De bra sakerna ska i alla fall överskugga de dåliga. När man sen hamnar i den där mer akuta fasen är det lätt att bli desperat och göra vad som helst, kanske inte alltid världens mest genomtänkta saker.

I ditt fall så är det ju som lizan skrev inte extremt långt till det första antagningsbeskedet kommer. Om du orkar och kan, försök stå ut tills dess, och visar det sig sen att du inte kom in på någon utbildning hade jag börjat söka mig om efter ett annat jobb.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Någon som är mer insatt än vad jag är nu för tiden? Om det är ok för PA att jobba dygn, och om det får fortsätta vara ok? Jag har i...
Svar
8
· Visningar
849
Senast: Stekspaden
·
Skola & Jobb Hur kan man förklara en lucka i CV:et utan att behöva gå in på orsaken bakom? Vilka typer av tjänster är aktuella att söka när man...
Svar
15
· Visningar
865
Senast: Squie
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 001
Senast: Thaliaste
·
Skola & Jobb Jag har blivit erbjuden nytt jobb och sitter nu och klurar på förhandlingen. Det är ju bara när man byter jobb man kan påverka saker och...
Svar
4
· Visningar
531
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp