Trivs hästar med alla slags djur?

Sv: Trivs hästar med alla slags djur?

Det finns ju massa folk som säljer hästar som sällskapshäst. Om den är gammal och inte blir riden så behöver du ju bara ge den bra hö och kanske vitaminer och mineraler.

Försök att hitta en shettis! Vad kan det kosta att ge en shettis hö? hur mycket äter dom? 5 kg per dag? eller? (har aldrig haft shettis jag gissar bara) och hö kostar väll runt 2 kr kg, så 10 kr per dag att ha en shettis.

10 kr X 30 dagar = 300 kronor per månad.

sen behöver hovarna slipas men det kan ju inte kosta mycket.

satsa på en shettis!!

Shettis är dyrare ä så.. Verkning kostar ca 250 om man har samma kostnad som jag har. Sen är det avmaskning, försäkring, veterinär, vaccinera, hö/hösilge kostar lite olika. Vitaminer om det behövs.

Sen tycker inte jag det är rätt att skaffa en shettis om man inte har tid till den oxå. Jag har för tillfället absolut ingen tid över till en shettis. För de ska tränas/motioneras. Bara för att de är små o billig betyder det inte att de kan stå i en hage hela livet.

En shettis behöver samma vård, kärlek och träning som en stor häst.
Och även om de är gammal så behöver de röra på sej mer än i hagen. Annars riskerar även de att bli gammal ännu fortare!
Bara maten som brukar bli billigare!

Shettis är dyrare ä så.. Verkning kostar ca 250 om man har samma kostnad som jag har. Sen är det avmaskning, försäkring, veterinär, vaccinera, hö/hösilge kostar lite olika. Vitaminer om det behövs.

Sen tycker inte jag det är rätt att skaffa en shettis om man inte har tid till den oxå. Jag har för tillfället absolut ingen tid över till en shettis. För de ska tränas/motioneras. Bara för att de är små o billig betyder det inte att de kan stå i en hage hela livet.

En shettis behöver samma vård, kärlek och träning som en stor häst.
Och även om de är gammal så behöver de röra på sej mer än i hagen. Annars riskerar även de att bli gammal ännu fortare!
Bara maten som brukar bli billigare!

ja som jag sa... (????)

Det jag räknade på var HÖ. som jag skrev. sätter in det igen om du inte såg det förrut.

Om den är gammal och inte blir riden så behöver du ju bara ge den bra hö och kanske vitaminer och mineraler.

....
Vad kan det kosta att ge en shettis hö? hur mycket äter dom? 5 kg per dag? eller? (har aldrig haft shettis jag gissar bara) och hö kostar väll runt 2 kr kg, så 10 kr per dag att ha en shettis.

10 kr X 30 dagar = 300 kronor per månad
....
sen behöver hovarna slipas men det kan ju inte kosta mycket.

Å andra sidan så ska man ha häst hemma (alltså inte inackorderad) så måste man ju se till att den trivs så bra som möjligt.
Trivs den inte med kossor eller får (tror inte alla hästar ser det som "sällskap", precis som jag hade en häst som inte fattade att shettisar var tänkt som sällskap! :angel: ) så får man räkna med tiden och jobbet för en sällskapshäst ELLER ha hästen inackorderad istället! Där det redan finns hästkompisar.
Visst kan hästarna trivas ändå om de är trygga i sig själv och hanteras mycket av människor, men nu har vi ju djurskyddslagarna av en anledning - att inte alla kan avgöra vad som är "bäst för sin häst".

(Observera att det mest är tänkt som allmänna kommentarer/spinoff på det du skrev snarare än svar! :p )

Tycker inte heller man ska räkna med att en extrahäst blir billig, eller kräver lite tid heller för den delen - oavsett vilken ras hästen har. Kanske kan man skaffa medryttare eller skötare till den om man inte kommer ha tid med båda två.
Ser inte shettisar som optimala sällskapshästar iom att de sällan ska ha lika mycket grovfoder som normalstora hästar eller större ponnyer, svårt att tillgodose båda hästarnas behov då.

Kan man inte ha minst två hästar ska man inte ha någon, det är min åsikt.

OT.
Detta gjorde mig lite arg faktiskt...:mad:
Visserligen är det din åsikt men
bara för att man har en häst behöver det inte betyda att man inte har råd eller vill ha en häst till...det kan vara så att hästen inte alls trivs att ha sällskap av andra hästar.
Mvh Xoya.

Hästar är flockdjur och INGEN häst vill vara utan hästkompisar. Det är bara vissa människor som intalar sig själva att dom inte vill ha sällskap...kanska för att trycka undan sitt dåliga samvete?
Jag tycker man ska ha hästen uppstallad om man inte har möjlighet att ha två hästar hemma...

OT.
Detta gjorde mig lite arg faktiskt...:mad:
Visserligen är det din åsikt men
bara för att man har en häst behöver det inte betyda att man inte har råd eller vill ha en häst till...det kan vara så att hästen inte alls trivs att ha sällskap av andra hästar.
Mvh Xoya.

Det är trots allt lag på det (om man inte kan fixa likvärdigt vill säga, har dock svårt att se en häst kommunicera på samma sätt med en kossa som med en annan häst) så åsikter spelar knappt någon roll i frågan.
Men - om man nu har EN HÄST som inte kommer överens med andra hästar, så kan man ändå ha en häst som kompis i stallet så den slipper vara ensam där, och som haggranne ute.
Har man inte råd med två hästar så finns det andra lösningar - ha hästen inackorderad eller själv ta emot en inackordering som sällskap.

Hästar är flockdjur och INGEN häst vill vara utan hästkompisar. Det är bara vissa människor som intalar sig själva att dom inte vill ha sällskap...kanska för att trycka undan sitt dåliga samvete?
Jag tycker man ska ha hästen uppstallad om man inte har möjlighet att ha två hästar hemma...

Visst stämmer det att hästar är flockdjur...men när hästen inte trivs i andra hästars sällskap så tycker jag inte det är rätt mot den individen att bli ihop tåtad med en annan häst bara för att den måste det.
Jag har en häst hemma och jag har inget dåligt samvete att trycka undan...
Mvh Xoya

Det är trots allt lag på det (om man inte kan fixa likvärdigt vill säga, har dock svårt att se en häst kommunicera på samma sätt med en kossa som med en annan häst) så åsikter spelar knappt någon roll i frågan.
Men - om man nu har EN HÄST som inte kommer överens med andra hästar, så kan man ändå ha en häst som kompis i stallet så den slipper vara ensam där, och som haggranne ute.
Har man inte råd med två hästar så finns det andra lösningar - ha hästen inackorderad eller själv ta emot en inackordering som sällskap.

Det är ingen lag på att hästar inte får vara ensamma...men det är lag på att hästens sociala behov ska tillfredsställas utav människa eller likvärdigt sällskap...lite skillnad.
Så om jag har en häst som inte trivs med andra hästar...ska jag då behöva skaffa en annan häst som då ska gå i en hage brevid som sällskap och stå i box brevid min osociala häst och behöva vantrivas för att den är social?
Mvh Xoya.

Så om jag har en häst som inte trivs med andra hästar...ska jag då behöva skaffa en annan häst som då ska gå i en hage brevid som sällskap och stå i box brevid min osociala häst och behöva vantrivas för att den är social?
Mvh Xoya.

Ja, om du inte kan tillgodose behoven på annat sätt.
Har man inte något annat "likvärdigt" även inne i stallet så riskerar ju dock hästen få vara ensam 9-14 timmar per dygn om man har dom inne och beroende på hur lång utevistelse de isf har.

Tycker inställningen till "lagen" är rätt ful. Visst finns det petiga detaljer som kan ifrågasättas om de måste vara så petiga - typ cenimeterpetiga mått på takhöjden jämfört med en häst som svälter - men lagarna är trots allt till för att djuren ska få det så bra som möjligt. Om man börjar köra på kryphålen, som i det här fallet är motsvarande socialt sällskap vilket kan tolkas hur som helst - istället för att gå efter vad hästarna faktiskt naturligt sett trivs bäst med, det klingar inte bra helt enkelt.
Ganska lätt att då dra parallellen att det antingen är av ekonomiska eller bekvämliga skäl snarare än att man ser till hästens bästa.
Hästar kan stå ut med mycket och vänja sig vid mycket, men det är inte säkert att det är bra och naturligt för det.

Hästar trvis bäst med "hästar" men dom kan nog gå med många andra djur också. jag skulle nog också försökt leta reda på en häst att låna men jag har läst någonstans att tex lamor:P

Visst stämmer det att hästar är flockdjur...men när hästen inte trivs i andra hästars sällskap så tycker jag inte det är rätt mot den individen att bli ihop tåtad med en annan häst bara för att den måste det.
Jag har en häst hemma och jag har inget dåligt samvete att trycka undan...
Mvh Xoya

Nu pratar vi om att para ihop specifika hästar med varandra som inte kommer överens - det kan jag förstå om man inte gärna gör, av skaderisk om inte annat. Men de flesta hästar kommer överens med *någon* häst och trivs bättre om de får vara sociala vilket de trots allt är skapta till, flockdjur.

Hur många timmar per dygn är du social med din häst? Hur många timmar per dygn är naturligt för en häst att vara social?

Nu pratar vi om att para ihop specifika hästar med varandra som inte kommer överens - det kan jag förstå om man inte gärna gör, av skaderisk om inte annat. Men de flesta hästar kommer överens med *någon* häst och trivs bättre om de får vara sociala vilket de trots allt är skapta till, flockdjur.

Hur många timmar per dygn är naturligt för en häst att vara social?Hur många timmar per dygn är du social med din häst?

OT
Hästar är flockdjur men om man har två hästar så är det inte en flock...har man tre hästar så är är det en flock...och har man bara två hästar så måste man ju behöva då skaffa ytterligare en häst till...om man ska räkna på det så.
Behöver inte föra den diskussionen vidare tack.

Hur många timmar hästar är sociala det kan jag inte veta...men när det gäller min egen häst vet jag...
Hur många timmar min häst och jag spenderar per dag är det lite till och från med...men om det ska räknas på så vis i timmar jag umgås med honom så är det mellan 10-12 timmar/dygn med honom på höst och vårterminerna. Men på sommartid så spenderar vi inte lika mycket tid ihop.
Då han inte umgås med mig så umgås han med resten av djuren på gården här hemma...men nu så är han på bete och har semester och bor uppe hos grannen...där han har sällskap av andra hästar som går i en annan hage.

Två hästar är knappast en flock, nej. Men som sagt, ska vi börja se det så - kan du + häst räknas som flock? ;)
Vi människor är också sociala och får lätt mentala problem/blir deprimerade av att inte ha kontakt med andra människor. Visst kan det säkert underlätta att ha ett husdjur att prata med men risken känns ändå överhängande.

Juste att hålla på med hästen 10-12 timmar per dag! :p
Jag tyckte mina 3-4½ timmar i stallet per dag fram tills nyligen var i mesta laget och "umgicks" ändå bara med kusen ca 2 timmar av det! :crazy:

Hoppas du förstår att jag inte försöker anklaga dig för att vara djurplågare eller nåt i den stilen. Men jag tycker inte det är ok att böja på saker och ting så det passar en själv bättre. Och jag har svårt att se att hästen skulle säga ifrån att få en hästkompis - om så bara i en hage bredvid - om den själv fick välja. Det är min åsikt.

Ungefär som en som ringde och ville köpa häst på en annons där jag skrivit "hemmet viktigare än priset". Det första människan gjorde var att försöka pruta ner priset (genom att först fråga, "vad hade du tänkt dig för pris?" och sen fråga "vad är det lägsta du kan gå?"), det var alltså innan jag visste om jag ens ville sälja till människan ifråga - liksom det som är poängen med "hemmet är viktigare än priset".
Sen när jag frågade om hästkompisar var svaret "det är inte lag på det än!" och började rabbla upp vad det står i djurskyddslagen precis som du gör nu.
Och givetvis var tanken - letar man kryphål i djurskyddslagen så tänker man inte på hästens bästa.
Sen att en del andra knappt vet vad som står i djurskyddslagen är inte så bra heller såklart.

Hmmm, vissa hästar kan säkert trivas med andra djur men hönor skulle jag inte kunna ha hos min häst :eek:

Han blir tvärilsk om de behagar spankulera in i hagen och han jagar genast ut dem med sänkt huvud och en vild blick i ögonen! :devil:

Likaså får man passa honom när han står uppbunden i stallgången och katterna eller stallägarens hund kommer i närheten för då försöker han gärna stampa ihjäl dem om han får chansen :(

Jag har ingen aning om hur han skulle reagera med lite större djur som grisar, getter eller annat dock. Har ingen lust att prova heller :eek:

Vår arbetshäst var ensam några månader i vintras pga byte av inackorderingshästar. Vi tog in 5 getter i stallet och i hagen gick han med 30 getter och 20 får. Han verkade helt nöjd med det och var visst social med framförallt getterna. Han hade några favoritgetter som han stod o kliade på ryggern om dagarna så dom blev alldeles blöta. Dom åt även ur samma höhög. Senare när killingarna kom stod dom och åt hö mellan hans framben för där blev dom inte bortjagade av större getter med horn.
Jag skulle dock inte vilja ha en häst ensam under längre tid och absolut inte under sommaren i hagen då dom måste få vispa flugor åt varandra.

min systrar hade en new forest för länge sen.
han stod i en box bredvid tjurkalvarna.
när han var riden och gick in i ladugården skulle han klämma sig in mellan kalvarna och hälsa på dom. kul när dom var små.
ett år senare var man inte så kaxig när man skulle hämta pållen i en flock med stora tjurar i hagen. han trivdes utmärkt och gick tillsammans med flocken och betade. grannens travhästar gick i hage brevid så helt ensam var han inte.

Två hästar är knappast en flock, nej. Men som sagt, ska vi börja se det så - kan du + häst räknas som flock? ;)
Vi människor är också sociala och får lätt mentala problem/blir deprimerade av att inte ha kontakt med andra människor. Visst kan det säkert underlätta att ha ett husdjur att prata med men risken känns ändå överhängande.

Juste att hålla på med hästen 10-12 timmar per dag! :p
Jag tyckte mina 3-4½ timmar i stallet per dag fram tills nyligen var i mesta laget och "umgicks" ändå bara med kusen ca 2 timmar av det! :crazy:

Hoppas du förstår att jag inte försöker anklaga dig för att vara djurplågare eller nåt i den stilen. Men jag tycker inte det är ok att böja på saker och ting så det passar en själv bättre. Och jag har svårt att se att hästen skulle säga ifrån att få en hästkompis - om så bara i en hage bredvid - om den själv fick välja. Det är min åsikt.

Ungefär som en som ringde och ville köpa häst på en annons där jag skrivit "hemmet viktigare än priset". Det första människan gjorde var att försöka pruta ner priset (genom att först fråga, "vad hade du tänkt dig för pris?" och sen fråga "vad är det lägsta du kan gå?"), det var alltså innan jag visste om jag ens ville sälja till människan ifråga - liksom det som är poängen med "hemmet är viktigare än priset".
Sen när jag frågade om hästkompisar var svaret "det är inte lag på det än!" och började rabbla upp vad det står i djurskyddslagen precis som du gör nu.
Och givetvis var tanken - letar man kryphål i djurskyddslagen så tänker man inte på hästens bästa.
Sen att en del andra knappt vet vad som står i djurskyddslagen är inte så bra heller såklart.

Förstår precis med att du inte är ute efter att anklaga mig för djurplågeri. :)

Jag letar inte efter kryphål i lagen.
Och jag har inte plockat fram några kryphål heller...men skrivit med det som du utelämnade om den lagen...för om du läser ovan i dina inlägg...så skriver du det att det är lag på att man inte får ha häst ensam.
Men...som det också står skrivet i lagen är att hästens sociala behov ska tillfredställas utav manniska eller likvärdigt sällskap.
Det jag gör för min häst är att se efter hans bästa väl och ve här i livet.
MVH Xoya

Senast ändrad:

Och jag tror att hästarnas "naturliga" sociala sällskap varar ca 20 timmar om dagen! ;)
Vilket i princip är omöjligt för oss människor att kompensera för om vi inte sover i boxen..

Brukar märkas mer när såna hästar till slut får en hästkompis som de trivs med. De brukar vara väääldigt fästa vid dom och knappt våga släppa dom ur synhåll :angel:
Lite som att en kuse som får grovfoder sällan kanske inte verkar hungrig hela tiden -förrän det vankas mat och de kastar i sig den! :p

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar