Trivs hästar med alla slags djur?

I

IdaOJack

Jag har ett eget Varmblod som just nu står installad hos en "gubbe" som bor här i min by.
Vi har precis börjat göra iordning ett eget stall hemma hos min Mamma och tänkte nog ha han hemma i vinter.
Men, jag vill helst inte att han ska stå själv, och vi har inte råd att köpa en till häst så min fråga är:
Kan hästar trivas och känna ett sällskap utav något annat djur? Och då menar jag mindre djur!. Min mamma pratar om höns men jag tycker det låter helt konstigt,va tycker ni?:)

Sv: Trivs hästar med alla slags djur?

Du kan ju ta en shettis på foder Ida! :D

Min mamma hade en kalv hos sin travare medan hon letade efter en till häst som hon kunde ha som sällskap. Det lär ha gått bra! ;)

tycker du ska ta en till häst på foder , höns tror jag inte har så stor verkan , ta en shettis eller en lite b-ponny som sällskap till han .

Höns? Möjligtvis en get... men en shettis är ju det optimala. Kolla om du kan hitta en på foder :)

Höns och hästar är inte en idealisk kombination. Försök få tag på annat hästsällskap, i brist på annat kan ett nötkreatur, en get eller ett får agera sällskap men det bästa är förstås en annan häst.

Höns och hästar är inte en idealisk kombination.
För att förtydliga lite, höns och häst är INTE en bra kombination pga. att hönslössen går på hästen som får sk. tagelmask som "di gamle" sa och det innebär att hästen börjar klia av sig man och svans för det är där hönslössen trivs som bäst.

För att förtydliga lite, höns och häst är INTE en bra kombination pga. att hönslössen går på hästen som får sk. tagelmask som "di gamle" sa och det innebär att hästen börjar klia av sig man och svans för det är där hönslössen trivs som bäst.

Är det DET som är tagelmask som farsan tjatar så mycket om? :p
Där ser man!

TS: Nej. Visst kan det funka, men hästar vill ha andra hästkompisar.
Bättre med andra djur än inget sällskap alls när inte människan är närvarande, men inte bra. Även om det kan funka i undantagsfall.

Jag har ett eget Varmblod som just nu står installad hos en "gubbe" som bor här i min by.
Vi har precis börjat göra iordning ett eget stall hemma hos min Mamma och tänkte nog ha han hemma i vinter.
Men, jag vill helst inte att han ska stå själv, och vi har inte råd att köpa en till häst så min fråga är:
Kan hästar trivas och känna ett sällskap utav något annat djur? Och då menar jag mindre djur!. Min mamma pratar om höns men jag tycker det låter helt konstigt,va tycker ni?:)
Om man inte kan ha annan häst så gäller det att man har ett annat flockdjur med liknande flockbeteende och foderbehov. Det vill säga gräsätande flocklevande djur som hästen kan förstå någorlunda. Ko, get eller får kan fungera bra t ex. Det betyder att ni i stort sett lika gärna kan ha en liten shettis (när det gäller kostnad) som sällskap, och det är att föredra.

Min gamla travare adopterade ett lamm som sitt eget, svårt att skilja dem åt när det var dax att åka hem när betet var slut. Men de var så hiskeligt söta ihop :love:

Höns ska man inte ha tillsammans med hästar, de mår dåligt av kacklet och dessutom av dammet höns avger har jag hört.

Försök få dit en liten ponny på foder eller så, taskigt att döma en stackars häst till ett liv utan någon att prata med. jag tycker det är självklart att de ska ha en annan häst att ungås med. Tänk dig själv att inte träffa nån annan människa på flera år. Deprimerande.

Själv har jag både hästar och nöt går tillsammans, började med en nör som sällskap till shettisen när jag var ut och red den stora, och vi skulle vara borta några dagar sen dess har "nötet" få gå här med min hästar som nu har blivit flera. Så är du sugen på att köpa en "nöt" som är van med hästar så hör av dig.

Höns ska du absolut inte ha med hästen!! :eek:
För det första så ger nog inte en höna minsta sociala sysselsättning för hästen + att hönorna som flera sagt tidigare har diverse ohyra som kan gå på hästen och så blir det även väldigt mycket damm i hönsmiljön vilket inte är bra för stallmiljöln!!!
Vi hade en gång en bagge som gick med en av våra hästar, men då handlade de dock bara om hag sällskap, (det gick andra hästar i angränsande hagar)
De var jätte tajta, tyvärr så tajta så stoet av ren olycka råkade trampa baggen på svansen så den fick amputeras... :rofl:

Även ett djur som en get eller ett får (som oxå är flockdjur av naturen) behöver sällskap av samma art (iaf enligt mig)
Och lika väl som att föda en kossa med mat så kan du lika väl föda en shetlandsponny?!
Det står ju mängder med små "sällskaps" ponnyer över allt, hör dig för i dina hemtrakter och se om du kan hitta någon du kan få låna...
En välgödd Shettis kan du ju om du har tur föda på nästan bara hö och mineraler.
Dessutom är hönsfoder faktiskt jäkligt dyrt oxå. :grin:

Tyvärr är det ju så att de flesta sorters djur kostar mycket pengar...inte bara att köpa in utan framför allt att föda och hålla friska och krya. :crazy:

Kan man inte ha minst två hästar ska man inte ha någon, det är min åsikt.
Och som flera har skrivit. absolut inte höns tillsammans med häst. Har en häst som fick bronkit av att jag hade höns i andra delen av stallet med bara en dörr i mellan...

MVH Russin8

Ha inte hästen med höns!! när jag fick min första häst så hade jag inget häst sällsakap men pappa hade kor och det funkade väl men när jag sen köpte en häst till så blev hon överlycklig och hon var mer lätthanterad, gnäggade inte så fort en hon såg en häst, eller sprang inte som en vilde när det gick förbi andra hästar.
så skaffa en häst kompis till hästen om du ska ha den, som många säger en shettis på foder är ju inte omöjligt att få tag i!

KL

Svar till alla; Ja jag tyckte också att det lät konstigt att ha höns och hästar tillsammans, med tanke på att dom kacklar mycket och så.. Jag ska försöka få tag på en shettis eller en get att ha tillsammans med hästen.

Tack för alla svar :)

din fråg akan jag inte riktigt svara på men ajg tror de trivs bäst med en häst/åsne kompis som är ungefär lika i sättet som de som kan vakta när hästen sover ex. det gör ju inte ex. får :D

min häst trivs väldigt bra med andra djur! :D hm.. det är mer så att de andra djuren inte trivs med honom för han är på dem och nosar på dem det spelar ingen roll om de tär katter hundar får grisar elelr nåt annat ^^,

roligast var väl när mi nhäst gick fram till min hund coh körde m´ned hela näsan i min lurviga hund och lix jaa min hund ba :eek:

när vi går genom fårhagen till sommarhagen om jag släpper min knäppa häst så går han efter fåren:angel:

jag säger bara det HA INTE HÖNS MED DIN HÄST:O !!

Det finns ju massa folk som säljer hästar som sällskapshäst. Om den är gammal och inte blir riden så behöver du ju bara ge den bra hö och kanske vitaminer och mineraler.

Försök att hitta en shettis! Vad kan det kosta att ge en shettis hö? hur mycket äter dom? 5 kg per dag? eller? (har aldrig haft shettis jag gissar bara) och hö kostar väll runt 2 kr kg, så 10 kr per dag att ha en shettis.

10 kr X 30 dagar = 300 kronor per månad.

sen behöver hovarna slipas men det kan ju inte kosta mycket.

satsa på en shettis!!

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 067
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
5 377
  • Artikel Artikel
Dagbok I många år har jag funderat på vad det egentligen är för fel på mina föräldrar. De beter sig liksom inte riktigt som normala människor...
Svar
0
· Visningar
827
Senast: Tuvstarr
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 087
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar