Trist tappande av fokus i trådar

F

Fian

Skulle helst lägga denna tråden på alla kategorierna men det får väl räcka här. Är det bara jag som tycker att det är trist att så många trådar tappar fokus? Sitter man och läser genom en tråd som känns intressant så märker man efterhand hur tråden tappar sin mening :crazy: I gemen så handlar det om meningsskiljaktigheter, påhopp, anklagelser och smutskastning som jag själv tycker är urtrist att läsa! Om en person ställer en fråga i en tråd så är den väl inte ute efter att bli hånad och nerskälld? Anser man att någon har eller handlar fel så är det väl lämpligast att skicka ett PM?

Jag har själv vart moderator på en chat innan och där tog vi tag i "dagisnivån" innan den hann gå över styr. Har moderatorerna här för lite att säga till om?

Nej en varning till vederbörande och sen lås alt plocka bort trådar direkt när de börjar tappa fokus. Smågnabb och elakheter hör väl inte hemma här alls men borde tas på PM om det är oundvikligt.

En sista fråga..
Är vi inte alla här för att vi har ett gemensamt intresse och borde dela med oss av våra skiftande erfarenheter och kunskaper blandat med lite kul "bustrådar"??

/ Fian som precis tragglat igenom flera trådar som förstörts av andra som inte kan hålla sig till saken :devil:

Sv: Trist tappande av fokus i trådar

Äh, men varför måste alla trådar bara handla om en sak? Så är det ju i verkliga livet också, man börjar prata om en sak och glider över i något annat.

Det enda som är trist med det är att jag ibland har missat roliga diskussioner för att de utspelat sig i en tråd som börjat i något annat mycket mindre intressant.

Då hade det ju räckt med en enda tråd så kunde den glida hit och dit :devil: Eller kan man ju gå in på en chat istället där man kan babbla om allt och inget och där det inte ligger ett ämne som fokus

Sen ser inte jag vad det är för roligt i en diskussion som urartar i hån och elakheter

Det är ju som Mabuse säger; man börjar prata om något för att sedan komma in på något annat.
Jag tycker bara att det är intressant att se hur olika trådar utvecklar sig faktiskt!

Styr du upp diskussioner så hemma oxå, så att de bara får handla om just ursprungsfrågan?

Har du synpunkter om att en tråd spårat ur på ett otillbörligt sätt är det bara att använda sig av
report.gif
-knappen

Förresten borde ju du som "moderator" på ett annat forum, även om det nu var en chatt, veta att man ska posta trådarna rätt :angel:

Denna hör hemma på Bukefalos-hjälp ;)

Fortsätter då att förtydliga mitt inlägg.. Vi pratar om trådar där tonen är rå och otrevlig och där det kastas skit åt alla möjliga håll utanatt ha ett skvatt med trådskaparens utgångsinlägg att göra.

Tycker ni att det är kul att se på när någon blir påhoppad för sina åsikter så är det upp till er, men jag gillar det inte.

Håller med dig i mycket. Fast jag kan förstå att trådarna glider över i något annat än den ursprungliga trådens ämne och ser inte något större fel med det.

Men något som jag för mitt liv inte kan förstå är varför det så lätt blir skitsnack och smutskastning på ett husdjursrelaterat forum :confused: Jag har härjat omkring på diverse forum och mailinglistor och jag har aldrig upplevt detta fenomen på andra områden.

Vad kan det bero på? Inte är väl folk som gillar djur mer fokuserade på dem än på att uppträda hövligt mot sina medmänniskor?
Varför ges det så ofta tjuvnyp och taskiga kommentarer?
Varför respekteras inte annorlunda synsätt så ofta som är önskvärt?

Från mitt pluggblock: Etik - En uppsättning oskrivna regler för uppträdande och förhållningssätt. Handlar mycket om klokhet, omdöme och värderingar.

Hej från etikpluggaren som snart blir gråhårig - tenta i morgon :crazy:

Fian skrev:
Tycker ni att det är kul att se på när någon blir påhoppad för sina åsikter så är det upp till er, men jag gillar det inte.

Har jag skrivit att jag tycker så?

A_K_N skrev:
Styr du upp diskussioner så hemma oxå, så att de bara får handla om just ursprungsfrågan?

Har du synpunkter om att en tråd spårat ur på ett otillbörligt sätt är det bara att använda sig av
report.gif
-knappen

Förresten borde ju du som "moderator" på ett annat forum, även om det nu var en chatt, veta att man ska posta trådarna rätt :angel:

Denna hör hemma på Bukefalos-hjälp ;)

Handlade detta om diskussioner hemma nu helt plötsligt? :confused: Jag lever inte mitt liv som ett forum *lol*
Och jag bad faktiskt inte om hjälp utan ville ha en diskussion om detta. Hade jag behövt hjälp så hade jag postat där eller PM:at en moderator direkt ;)

Kexchoklad skrev:
Har jag skrivit att jag tycker så?

Mitt första inlägg handlade om att det är trist när det urartar i sådant och du svarade att det är roligt att läsa när trådarna blir diskussioner. Vanliga diskussioner kan jag hålla med om är kul, men nu pratar iaf jag om där det blir trist stämning i trådarna.

Fian skrev:
Handlade detta om diskussioner hemma nu helt plötsligt? :confused: Jag lever inte mitt liv som ett forum *lol*
Det gör inte jag heller men Bukefalos speglar verkligheten. För många ÄR det verkligheten

Och jag bad faktiskt inte om hjälp utan ville ha en diskussion om detta. Hade jag behövt hjälp så hade jag postat där eller PM:at en moderator direkt ;)

Fortfarande så ska diskussioner om forumet ligga under Bukefalos-hjälp ;)

Så här står det under forumbeskrivningen under Om Bukefalos:
Bukefalos-hjälp
Ett forum där du kan fråga, svara och ha synpunkter om Bukefalos.com

Direkt i forumet står detta:
Bukefalos-hjälp Här kan du lämna synpunkter, fråga, svara, tipsa och hjälpa andra användare med sådant som har med Bukefalos.com att göra.

Stör du dig på innehållet i trådarna så använd dig av
report.gif
-knappen och hoppas att moderatorn gör samma bedömning som du.

Annars är det ju bara att gilla läget :D

Fian skrev:
Mitt första inlägg handlade om att det är trist när det urartar i sådant och du svarade att det är roligt att läsa när trådarna blir diskussioner. Vanliga diskussioner kan jag hålla med om är kul, men nu pratar iaf jag om där det blir trist stämning i trådarna.

Men det är ju skillnad på trist stämning/påhopp i tråden och att det glider ifrån ämnet...
Själv ska jag villigt erkänna att jag har lätt att glida ifrån ämnet, om jag får nån rolig "öppning" till lite "trams"...Inte för att jävlas med moderatorer, utan för att jag är sån som person! Jag försöker att inte "kapa" trådar, men ibland måste jag ha en liten snärt på fingrarna för att rätta mig i ledet *skyldig* :o

Dock brukar jag inte hoppa på folk, racka ner, anklaga, smutskasta eller försöka skapa dålig stämning! DET och att glida ifrån ämnet tycker jag är två skillda saker... Även om inget av det kanske är korrekt....

Ja du fian..:smirk:jag fattar i ala fall vad du menar

Själv börjar jag tröttna av just den anledningen.

Diskutera gärna tyck gärna olika, men dessa ibland rent groteskaa påhopp av människor som inte mår bra.

Jag tröttnar också på männsikor som inte kan skilja på sak och person.

Och som drar alltför stora växlingar på en enskild mening lösryckt från ett sammanhang.

Det finns också enstaka användare som bara går in för att trycka ned alla andra användare

Jag skulle också önska en högre nivå på debatten och att moderatorer var hårdare och plockade bort alla personangrepp. Både de som anmäls, och de som de snubblar på.

Jag är innerligt trött på att läsa personliga omdömmen om användare oavsett vem det är.

Miljah skrev:
Vad kan det bero på? Inte är väl folk som gillar djur mer fokuserade på dem än på att uppträda hövligt mot sina medmänniskor?
Varför ges det så ofta tjuvnyp och taskiga kommentarer?
Varför respekteras inte annorlunda synsätt så ofta som är önskvärt?

Från mitt pluggblock: Etik - En uppsättning oskrivna regler för uppträdande och förhållningssätt. Handlar mycket om klokhet, omdöme och värderingar.

Hej från etikpluggaren som snart blir gråhårig - tenta i morgon :crazy:

Här kommer ett svar från fd. psykologipluggaren:angel:

Våra djur hänger så nära samman med vår självbild, vi använder ofat djuren för att förbättr vår självbild/självkänsla.
Tävlar, utställningar osv.

Många tankar och funderingar upplevs som kritik även om de inte är skrivna så.

Det finns en liten gnutta skuldkänlsa, dåligt samvete, självkrititk som suger åt sig som en svamp och iband tolkar saker på ett mer personligt sätt än vad som är avsett.

Jag tycker att det är okey att kritisera metoder och enskilda företeelser, men även om man föröker hålla det på den nivån (jag säger inte att det alltid lyckas) så är det personer som känner sig personligt kritiserade och tar åt sig - och går till anfall (anfall är bästa försvar.:smirk: )

Rent teoretisk borde det gå att kritisera person X's metod utan att kritisera person X som individ. Och i den bästa av världar så skulel den som har X som idol klara av att se akligt på kritiken, men så är sällan fallet.
Blir deras idol kritiserad så känner de sig kritiserde själva och - anfall är bästa försvar..........*suck*

Sen har vi ju det hrä med verklighetsupffatning osm är högst personlig

Det finns ingen som har en objektiv verklighetsuppfattning - den som tror det - och tror att det är deras egen som är allmängiltig är nog mest ute och cyklar.........

Senast ändrad:

Vilken nivå det blir på debatten beror ju på alla de användare som skriver i trådar. Och vad du anser vara en låg nivå är ju vad du personligen tycker, exempelvis jag kanske har en helt annan syn på samma tråd. Och man måste ju faktiskt inte skriva/läsa i de trådar som man finner ointressanta.

Men läser ni inte inläggen innan ni svarar? :confused: Jag skrev ju att det är trist när man har suttit och läst igenom en intressant tråd och den spårar ur med hån, skitprat, spott och spe.. Jag ser mig själv som ganska tolerant men ogillar när folk blir retade för tex stavfel eller ridstil eller dylikt om de har bett om en kommentar om hästen tex.. Jättekul att se att ni faktiskt genom era inlägg här förespråkar det och tom säger att man ska strunta i att läsa det :angel:

jag menar högre nivå rent etiskt och ja det är en personlig värderingsfråga.
och ja det är frivilligt att vara på buke

Så du menar att Buke är överhopat med personliga påhopp?

Åter igen så måste jag väl då slå ett slag för triangeln...

Ingen sitter väl och glor i trådar som är ointressanta? (förutom moderatorerna då som ju måste kolla i alla)

Frivilligt att vara på bukes ja men i gemen trivs man ju här och tycker det är kul att snacka pållar med andra likasinnade. Ska en mindre skara huliganer få sabba det?

Att triangeln finns vet vi väl och det var väl inte det det handlade om utan att vissa kan om och om igen sabba trådar med sina påhopp och elakheter. Vad hjälper det om ett inlägg blir bortplockat när de bara skriver ett nytt i samma stil?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka