Trippig unghäst?

Bonita4

Trådstartare
jag har fått i uppdrag att rida en fyraårig D-ponny.
Han är rätt välutbildad för sin ålder, men hans trav och galopp är trippiga, han går liksom rätt upp i luften istället för framåt, om ni förstår vad jag menar :p
Nån som har några övningar jag kan träna på för att få honom att länga på steget och så? Det blir liiiite bättre när han är avslappnad i slutet, men fortfarande vinner han ingen mark.

Tränare ska tränas för nästa månad

Sv: Trippig unghäst?

Kan cavalettibommar hjälpa något? Annars är jag inte så idérik på sånt här, jag brukar mest satsa på att få dom avslappnade och försöka i en låg och rund form med framåtbjudning.

Vad händer om du rider rakt ut i skogen bland mossa och stenar (om ni har sån skog)?

Skritt på lång tygel ut i skogen kanske hjälper?

Ponnyn jag red in i somras har jag bara ridit ut i skogen och en enda gång har jag ridit med sällskap. Då hade vi ett långbenat halvblod som sällskap och då var problemet att vi hela tiden fick vänta in halvblodet :crazy:

Jag tror att för de flesta hästar som arbetar för mycket uppåt istället för framåt så gäller det att få dom att slappna av och bli mjuka i kroppen. Då tycker jag skritt på lång tygel är en väldigt enkel lösning.

/M

Liknande trådar

Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 141
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 294
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 681
Senast: AbCdE
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 930
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kall lägenhet
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Skötsel av utedass