Trippig ridtravare

E

Elin-F

Hej!
Jag behöver lite tipps om hur jag ska träna min ridtravare.:(
Han kan för det första inte skritta ordentligt utan han tar jättekorta och trippiga steg, ibland känns det som om han haltar till med höger fram. På lång tygel går han lite bättre, men det räcker att man kortar upp tygeln till hälften så "krullar" han ihop sig och blir trippig som om han går på het gröt. Traven är lite bättre men inte helt.:grin:
Snälla hjälp! någon.:cry:
Han har tidigare varit felverkad, hoven var felriktad. Det är åtgärdat nu, men tror ni att det kan ha påverkat hanns gång eller är det bara typiska travarfasoner? :confused:

Sv: Trippig ridtravare

Är det ingen som har ngt tips att dela med sig utav?

Har du kontrollerat så att din häst verkligen inte är halt eller har andra spänningar i sin kropp?

Han är inte halt, men jag ska ändå låta veterinären kolla honnom.

Vi skrittar sällan våra hästar på kort tygel, så för våra hästar betyder det trav eller var redo för trav när man kortar tygeln.

det beror säkerligen på at han är energisk och vill framåt, mååånga är såna.

rid halvhalter, volter osv. Ofta hjälper det an man själv tar en lååång suck och slappnar av, sitter du och spänner dig blir det inte bättre.

beroende på vad du vill ha ut av din ridning så är en tränare att föredra, gärna en som har vana av ridtravare.

just därför kan det väl vara bra att träna det? ibland måste man kunna skritta på kort tygel i lugnt och sansat tempo.

det beror säkerligen på at han är energisk och vill framåt, mååånga är såna.

rid halvhalter, volter osv. Ofta hjälper det an man själv tar en lååång suck och slappnar av, sitter du och spänner dig blir det inte bättre.

beroende på vad du vill ha ut av din ridning så är en tränare att föredra, gärna en som har vana av ridtravare.

Bara ett litet inlägg här.
Just halvhalter är inte att föredra på travare som ska omskolas, det är väldigt många som stressar upp sig som 17, för dem blir det gasa-bromsa-gasa-bromsa-gasa-bromsa vid varje halvhalt... :crazy:

just därför kan det väl vara bra att träna det? ibland måste man kunna skritta på kort tygel i lugnt och sansat tempo.

Jo absolut, jag la bara in det som en trolig förklaring till hästens beteende.
Lättare omskola om man förstår VARFÖR de gör som de gör och inser att det kan vara ett inlärt beteende som man får jobba bort och lära om. Inte avfärdar det med att den är dum eller har fasoner för sig o istället börjar bråka med den...

Jo absolut, jag la bara in det som en trolig förklaring till hästens beteende.
Lättare omskola om man förstår VARFÖR de gör som de gör och inser att det kan vara ett inlärt beteende som man får jobba bort och lära om. Inte avfärdar det med att den är dum eller har fasoner för sig o istället börjar bråka med den...

Jag jobbar med travhästar, och de har då aldrig lärt sig att man ska öka bara för att man kortar tömmarna.

detta har jaghört förut här, att när man i lopp vill att de ska öka farten drar man dem i munnen. plain bs!

Jag jobbar med travhästar, och de har då aldrig lärt sig att man ska öka bara för att man kortar tömmarna.

detta har jaghört förut här, att när man i lopp vill att de ska öka farten drar man dem i munnen. plain bs!

Det gör jag oxå :)
Jag menade inget illa alls, jag gav bara en vinkel på saken..

Vi skrittar oftast våra på lång töm, de har lärt sig så och slappnar av när man ger dem lång töm. Tar man töm är det på alerten och redo igen.
Sen gör säkert inte alla så.

Inte öka direkt, mer -Lyssna och vakna till...
Finns flertalet kuskar som rycker till ordentligt. :crazy:
Jag tar bara ett fastare tag i en töm, halvhalt kanska man kan kalla det? Funkar bra för mig iallafall :D

haha, ok förlåt, man är så van att få höra lite lustiga saker om travsporten, som du säkert också vet ;)

jo vi skrittar våra mycket på långa tömmar med, men vi vill även att de ska kunna skritta på kort, utan att flängskritta. Sen tror jag att när det sen kommer upp en kanske inte så jätterfaren ryttare och hästen blir mer framåt spänner sig ryttaren och hästen blir mer trippig, och det blir en ond cirkel.

haha, ok förlåt, man är så van att få höra lite lustiga saker om travsporten, som du säkert också vet ;)

jo vi skrittar våra mycket på långa tömmar med, men vi vill även att de ska kunna skritta på kort, utan att flängskritta. Sen tror jag att när det sen kommer upp en kanske inte så jätterfaren ryttare och hästen blir mer framåt spänner sig ryttaren och hästen blir mer trippig, och det blir en ond cirkel.

Haha, ingen fara...;)
Jo tack, de ena konstigare än det andra.. :grin:

Håller med dig i det du säger i allmänhet.

Det jag har hört från dem som är duktiga på omskolning av travare (har ett par i min närhet som ofta frågar om travet och hur deras hästar blivit "lärda") är att rida in dem (omskola) på halvlång tygel, det har iallafall funkat bra för dem :D

Mina tips är att låta bli traven till skritten fungerar.

När jga omskolar travare så börjar jag med att skritta på lång tygel och få en rejäl skritt där. Sedan får man korta jättelite bara och se till så det fungerar där och sedan kortar man lite i taget. Korta aldrig massa åt gången eller för fort. Travare (precis som galoppörer) ska vakna och vara lite på hugget när mankortar tyglarna därför kan det bli trippigt.

För varje gång du kortar lite så kanske hästen börjar trippa läng då lite grann och låt den lugn sig. Innan du kortar lite igen. Halvhalter på en travare som är i början av omskolningen fungerar inte riktigt tycker jag utan då är dte bättre att göra en riktigt halt om den börjar trilla iväg för mycket.

Något som är bra är att hela tiden fixa med lite serpentinbågar osv över vägen när man rider just för att hästen ska koncentrera sig på dig istället.

Öva rida på mkt volter i olika storlekar och gör halter och halvhalter. Korta upp tyglarna mjukt och lite i taget när du ska ta dom (:

travare är ju väldigt speedade och det kan nog ta ett tag för honom att bli lugn. Dev borde ju fungera att rida på bana! Jag har ridit en omskolad, utbildad travare (som vart riden i 5 år, han är 11) som är kolugn på ridbanan, men i stallgånen och i skogen kan han fortfarande vara rätt stressad.. Men de är ju saker som fortf ligger i från travet. Så banan har blivit en "fridstad" för honom eftersrom han inte har en stressad bakgrund just där.

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
765
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 975
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 109
Senast: Nahar
·
Ridning Efter 25 års riduppehåll så gav jag mig tillbaka upp på hästryggen och av en ren slump så blev det en ridtravare som jag återupptog min...
Svar
12
· Visningar
1 990
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka