smulan87

Trådstartare
För ett tag sedan fick jag bra tips och råd om hur jag skulle trimma min dvärgschnauzer som nu har hunnit bli 5 månader. Jag trodde då att jag skulle fixa och grejja själv...men nu har jag gett upp!!! :crazy:
Jag har försökt att hålla ordning på all yvig valppäls men det tar sådan faslig tid, och resultatet blir ju inte jätte bra heller.. :( Jag tycker att jag har fått ganska bra ordning på linjerna vid skägget och bröstet men det är kroppen och huvudet som är problemet! Det blir liksom ingen bra övergång från ögonbryn/lugg till huvudet, utan istället är han lurvig hela vägen ner till kroppen. SUCK! Jag försöker rycka med handen men det tar ju en hel evighet, och sedan har jag ändå hela kroppen kvar.. Hur gör ni riktiga trimmare med era DS???

Jag vill så gärna göra det själv, då jag tycker det är roligt att fixa och dona, så har ni några supertips till mig!? Kanske är det bästa att låta en riktig trimmare ta itu med honom första gången så kanske det blir lättare att hålla efter honom sedan när all ullpäls är borta? Har märkt att han börjar bli lite strävare under allt mjukt, så jag är lite rädd för att jag tar bort den "riktiga" pälsen också.

Har kollat runt lite men jag hittar ingen trimmare här omkring Örebro, är det någon som kan tipsa mig om en bra dvärgschnauzer-trimmare häromkring? Vad brukar de ta betalt ungefär för en trimmning?

Tackar på förhand för tips och råd!

/En mycket fundersam matte.

Sv: Trimmare?

Tycker verkligen du ska lämna bort din dvärgschnauzer för trimning första gången. Kan inte uppfödaren ta hunden? Första trimmningen brukar hos de flesta uppfödare ingå. Vet inte var du köpt din ds?
Det är lättare att hålla efter när hunden blivit trimmad en gång, speciellt som du väntat så länge så har den hunnit gro igen ordentligt.

Det är jätte svårt att ge tips om trimning genom internet, men det ordnas med fler trimkurser här i Sthlm i vår. Det är ju inte så långt från Örebro så jag tycker du ska satsa på att åka dit.

En trimmning hos en som verkligen trimmar kostar från 500kr och uppåt. Kan vara billigare på hundsalonger mer de kan nästan aldrig trimma en dvärgschnauzer korrekt så det är verkligen inget jag rekommenderar. De brukar oftast klippa allt utom kroppen på hunden.

Kan PM:a om trimmare i örebro du kan kontakta. Hör av dig i sånt fall! Kolla även in rasklubbens hemsida, där står mycket!

Senast ändrad:

Att trimma hundar är en konst och verkligen inte något man kan lära sig över internet.

Om du vill kunna trimma din hund snyggt själv så måste du hitta någon som kan lära dig på plats.

Tack snälla för råd och tips, tror nog det bästa är att låta någon göra det såhär första gången. Han ser dock inte alldeles för förskräcklig ut då jag tappert har försökt att hålla efter honom så gott det går. Men tror att jag ska ta kontakt med hon i Västerås, är ju inte så jätte långt. Annars välkomnar jag gärna mer förslag, falukorw du får gärna PM:a! :)

GRATTIS förresten till VALPARNA! Råkar det bli så att du får en hane över...så är han välkommen till mig. :) Är ju väldigt svag för p/s..var ju egentligen meningen att jag skulle ha en sådan, men det slutade med en lurvig s/s istället. :love:

Jag kommer inte heller att trimma själv. Var svårare än jag trodde. Klipper lite tassar och öron till husbehov, men inte innan en utställning då skulle vi få skämmas.
Min uppfödare ställer upp gratis och trimmar henne.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 078
Senast: inverterad
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg, men jag hopps att ni orkar läsa och svara på mina frågor i slutet. Igår fick jag domen, utmattningssyndrom...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
16 186
Senast: Trott
·
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 183
Senast: Wenniz
·
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 854
Senast: Dino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka