L
lasseman
Vi blev med katt i somras. En ursöt liten lurvig gatukorsning. Jag som är så noga med vad hästen äter tänkte att den stackars katten inte ska få det sämre och gick och köpte ett riktigt kattungefoder. Snart växte han dock upp till en riktig bjässe och pälsen är både lång och tjock.
Det stora problemet är pälsen. Han har som en krage kring halsen vilket gör att han har svårt att komma åt att tvätta sig. Jag ser hur han ligger och sträcker ut halsen så mycket han kan men ändå har han hår i munnen. Bakom frambenen har jag klippt bort tovor och i kragen plockar jag dagligen tovor när vi ligger framför TV:n. Borstar gör vi inte så ofta som vi borde men jag upplever ändå inte att jag blir av med tovorna då, borsten tar mest på ytan och gör honom lite fin (har ändå en rejäl karda). Jag hade inte alls tänkt mig en katt som man skulle behöva ägna sig åt pälsvård med
. Min förra katt var en liten slimmad honkatt med spegelblank svart kort päls, borstade inte henne en gång.
Så min enkla fråga är, kan man trimma på något sätt, det är egentligen inte kroppen som är problemet utan den där kragen som sitter i vägen. Fast det är klart, blev man av med mer vore det nog positivt. Han är också en mycket bekväm individ och jag får en känsla av att han ger upp då han känner hur hopplöst läget är.
Så fick jag en tanke att han kanske skulle bli piggare (och röra sig mer = gå ner i vikt) om han blev av med lite päls. Fast det är ju himla kallt ute nu. I och för sig sitter han bara och kurar vid skjulet utanför pannrummet där det är ganska varmt när han är ute
. Hur som helst, vad ska jag använda? När jag klipper med sax blir det så ojämt och jag är livrädd att klippa i skinnet? Raka honom har jag faktiskt inte hjärta och göra. Kan man investera i en bra trimmer. Hellre klippning några gånger per år än att behöva bada, schamponera, balsamera och borsta flera gånger i veckan. Det finns inte plats för sånt i våra liv...
Har någon tips, liknande erfarenheter så hjälp gärna mig.
Det stora problemet är pälsen. Han har som en krage kring halsen vilket gör att han har svårt att komma åt att tvätta sig. Jag ser hur han ligger och sträcker ut halsen så mycket han kan men ändå har han hår i munnen. Bakom frambenen har jag klippt bort tovor och i kragen plockar jag dagligen tovor när vi ligger framför TV:n. Borstar gör vi inte så ofta som vi borde men jag upplever ändå inte att jag blir av med tovorna då, borsten tar mest på ytan och gör honom lite fin (har ändå en rejäl karda). Jag hade inte alls tänkt mig en katt som man skulle behöva ägna sig åt pälsvård med
Så min enkla fråga är, kan man trimma på något sätt, det är egentligen inte kroppen som är problemet utan den där kragen som sitter i vägen. Fast det är klart, blev man av med mer vore det nog positivt. Han är också en mycket bekväm individ och jag får en känsla av att han ger upp då han känner hur hopplöst läget är.
Har någon tips, liknande erfarenheter så hjälp gärna mig.