Trikem - Renon?

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Krulidut
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 2 256
Sv: Trikem - Renon?

fast har för mig att dem ändrat det, nu kanske det finns studier som styrker?

hur ofta ska man använda och hur mycket (står u inte på flaskan..)

Men då borde det ju inte få säljas receptfritt?
Vem ska ansvara för att det skrivs in i passet att hästen är behandlad med medlet?

Immer

Hej. Exakt likadant står det på Absorbine Ultrashield och jag mailade Kemikalieinspektionen för att få klart vad det egentligen innebär.

De svarade så här:

Ja, det betyder livstids karens. Om karenstiden är tidsbegränsad anges karenstiden på förpackningen. Skälet till livstids karens är att det saknas studier som visar om medlet tas upp i djurkroppen och hur länge det i så fall blir kvar i djuret.

misstänkte det, hade för mig det med.

Konstigt egentligen att medel utan studier får användas Oo vem vet det kanske är cancer framkallande (som ALLT annant typ..)

skämt åsido

Delvis knapplån.

Men det här måste ju vara en av de märkligaste "kullerbyttorna" man kan tänka sig.

Alla hästar måste ha pass för att man ska ha koll på medicineringar och slaktstatus, men de allra vanligaste preparaten, som i princip alla hästar behandlas med och som kan köpas i vanliga butiker, förs aldrig in i passet...

Det kan ju inte finnas många individer bland våra hästar som kan slaktas, alltså. :confused:

Särskilt inte när t o m ett väldigt vanligt insektsmedel som väl anses som förhållandesevis milt har livstids karens! :crazy:
Men det känns väl snarare som att de försöker vara PK genom att skriva livstids karens i brist på studier än att man i praktiken inte vill skicka dom till slakt - om det inte är receptbelagt och förs in i passet menar jag.?

hur ofta ska man använda och hur mycket (står u inte på flaskan..)

vi sprayar alt. stryker på "en dutt" morgon och kväll när det är mkt. insekter (som nu :crazy:). tar lite under magen/juver/skap/mellan frambenen och bogen. är inte unsektstrycket jättestort så tycker jag flusan räcker :)

Delvis knapplån.

Men det här måste ju vara en av de märkligaste "kullerbyttorna" man kan tänka sig.

Alla hästar måste ha pass för att man ska ha koll på medicineringar och slaktstatus, men de allra vanligaste preparaten, som i princip alla hästar behandlas med och som kan köpas i vanliga butiker, förs aldrig in i passet...

Det kan ju inte finnas många individer bland våra hästar som kan slaktas, alltså. :confused:

man kan ju undra vad "importköttet" innehåller :crazy: ja menar, det är inte så väldigt många år sedan det gick utmärkt att slakta alla hästar i sverige oavsett vad dom behandlats för. inte blev folk dåliga för det ;) dessutom vet jag att många hästar som inte får slaktas i sverige för att bli mat, hamnar på slakttransporter till land där sverige importerar stora mängder hästkött från :angel: känns som dubbelmoral tycker jag.

kl

Vet någon hur Renons funkar mot bromsar?
:crazy:
Köpte två flaskor och började använda det på ponnyn idag. Det var inga insekter på henne när vi skrittade en sväng innan idag i alla fall :)

kl

Vet någon hur Renons funkar mot bromsar?
:crazy:
Köpte två flaskor och började använda det på ponnyn idag. Det var inga insekter på henne när vi skrittade en sväng innan idag i alla fall :)

Det funkade inte för oss i alla fall - var dock bra till mycket av allt annat otyg som flyger omkring. :)

misstänkte det, hade för mig det med.

Konstigt egentligen att medel utan studier får användas Oo vem vet det kanske är cancer framkallande (som ALLT annant typ..)

skämt åsido

Nu är det 0h karens på Renons.

Citronella har använts i urminnes tider för insektsrepellerande effekt och det fungerar. Studier har visat att det är lite allergent.

Jag blandar eget flugmedel som fungerar utmärkt med citronella och vitlök. Vi hade Renons tidigare och det gav ungefär samma effekt. Det positiva med hemblandning är att kostnaden för 10 stora spray flaskor blir ungefär 150 kr...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka