tricktraining

Sv: tricktraining

tack för tipsen! min häst gillade det verkligen, och hon är väldigt smart och lättlärd så hon fattade ganska snarrt vad det gick ut på, efter klick kom det godis. Jag fick en känsla att hon var lite "på". Men jag var konsekvent hur jag ville ge godiset. I början stod hon med mulen i ansiktet på mig, jag sträcke ut armen nästan raklång så hon fick böja på halsen väldigt mycket. Detta tyckte hon blev obekvämt efter ett tag och de sista 10 minuterna stod hon på armlängds avstånd hela tiden.

Igår var jag i paddocken totalt c:a 45 minuter och jag tränade aktivt i c:a 30 av dessa. Hon var helt lös med bara repgrimma på, jag gav henne pauser men hon ville inte sluta träna. Det berodde inte på godiset utan för att hon tycker det är så jäkla kul! Ska man "tvinga" hästen till pauser, eller köra på så länge hästen inte gäspar eller tills man märker att den blir trött?

avsluta alltid när det är som roligast, ha ett tydligt mål ocg delmål när du går ut och tränar, har du uppnått det gå ut ur hagen/paddocken igen och ge hästen en paus och fundera över vad nästa mål är. Det är inget som hindrar att du går in igen sen. En tanke är att gå vidare till nästa delmål när 80 % av det föregående delmålet sitter. reptera alltid när du går in för ett nytt pass. Men som sagt, var inte kvar hos hästen när du tränat färdigt, gå ut och gör upp en ny plan. När du är hos hästen tränar du, enligt hästen iaf :) så paus = gå ut ur paddocken/hagen/boxen. tänkvärt är oxå att hästen lär i pausen och inte vid själva tränignstillfället.
men säg att ett pass kan vara allt från 30 sek till 15 min.

angående godis, jag tränar upp delar eller hela av kvällsransonen kraftfoder, väldigt enkelt. varför ge dom mat i krubban när man kan träna upp dom? :) och som Migo säger, man akn ha nått extra för jackpott, men det är överkurs, koncentrera dig på att få in timing och tänk först.

Senast ändrad:

haha! hälsa henne du:D min häst är galen i morötter, knäckebröd och äpplen. Det får väll bli det till nästa gång då :)

avsluta alltid när det är som roligast, ha ett tydligt mål ocg delmål när du går ut och tränar, har du uppnått det gå ut ur hagen/paddocken igen och ge hästen en paus och fundera över vad nästa mål är. Det är inget som hindrar att du går in igen sen. En tanke är att gå vidare till nästa delmål när 80 % av det föregående delmålet sitter. reptera alltid när du går in för ett nytt pass. Men som sagt, var inte kvar hos hästen när du tränat färdigt, gå ut och gör upp en ny plan. När du är hos hästen tränar du, enligt hästen iaf :) så paus = gå ut ur paddocken/hagen/boxen. tänkvärt är oxå att hästen lär i pausen och inte vid själva tränignstillfället.
men säg att ett pass kan vara allt från 30 sek till 15 min.

angående godis, jag tränar upp delar eller hela av kvällsransonen kraftfoder, väldigt enkelt. varför ge dom mat i krubban när man kan träna upp dom? :) och som Migo säger, man akn ha nått extra för jackpott, men det är överkurs, koncentrera dig på att få in timing och tänk först.

ok, ska prova med att gå ut ur paddocken nästa gång, men vad gör jag om hästen följer efter mig och ställer sig vid staketet och tittar konstigt på mig och undrar varför jag går ut ur paddocken? Jag är övertygad på ett hon kommer hänga med huvuden över staketet och vänta på att få börja träna igen! Jag känner min häst och vet hur hon beter sig :)

helt normalt beteende, de flesta hästar reagerar så. :) bry dig inte om det alls, ignorera hästen helt och hållet. Hon komer lära sig det hyfsat fort att det betyder break. Är du riktigt god hästmänniska så väntar du alltid med att gå in igen tills hon gått därifrån. då lär du indirekt in att hon behöver gå undan för att få träna igen.

hur fort hon går undan beror faktiskt dessutom lite på dig, hur duktig du är på att släppa hästen helt och hållet. en del hästar känner av minsta tanke direkt :) den uppmärksamhet hon får från dig om så även en tanke kan vara tillräckligt för att förstärka att hon står vid staketet. så där kan du träna dig själv om du har tid och lust, i att bli bättre på att "släppa" hästen med kropp och tanke. brukar funka att tänka på nått helt annat, ex tränignsplanen för nästa pass, pölsa, variga bensår, politiska konflikter i välden, kursplaner, tentor, recept på god mat mm You name it! :laugh:

eller oxå så lägger du absolut ingen vikt vid att hon står där och väntar på dig, du gör din plan och går sen in igen oavsett vart hon är.

ett val du får göra. huvudsaken är att du går ut när delmålet är uppnått och gör en ny plan för nästa.

Så olika man kan göra, för mig är ett sådant "break" den värsta typen av bestraffning! Mina hästar tar det som en av de hårdaste tillrättavisningarna som finns. Mina time outs spenderas med hästen, men kelandes.

Så olika man kan göra, för mig är ett sådant "break" den värsta typen av bestraffning! Mina hästar tar det som en av de hårdaste tillrättavisningarna som finns. Mina time outs spenderas med hästen, men kelandes.

ja så olika kan man göra :) så här ser jag på det:
har aldrig sett eller upplevt att hästar reagerar dåligt på det och ser det som värsta straffet. Varför skulle de göra det, visst vill de träna mer och står och väntar men det är ju det vi är ute efter oxå. kelandet för mig är träning det med, speciellt som jag haft en häst som inte varit hanterad alls där hon i början inte orkade med mer kel än några minuter, är numer en äkta knähund. Men rent generellt är kelet mer för oss än hästen, om man ser till hästen som djur. Och visst kan man väl utnyttja att hästen vill träna till att få bort olater mm, ex stå och hänga vid staketet... :) positiv bestraffning...

Man kan ju inte träna i evighet och är man färdig med sitt delmål ska man inte göra mer om man inte planerat för det, bättre att gå ut och göra upp ny plan. Om man blir kvar hos hästen så är iaf de hästar jag mött på och tränat på kurser mm inne i att träna inte kela, därav bättre att gå ut och vila. Även människan har svårt att planera nytt mål och vila om de är kvar hos hästen. Hästen väntar glatt eller går undan och hittar på nått annat en stund. Men du kan ju naturligtvis ha lärt in nått annat med dina hästar :) har du lärt in det som en bestraffning så är det ju det :)

Senast ändrad:

Hej Lisa:)

Jag håller oxå på att träna min häst med lite trick och använder mig av klicker. jag använder mig av bara godis och "klick" som beröm. Sen får folk tycka det är fel sen om dem vill...
Jag försöker oxå lära min häst att stanna kvar i en bugning istället för att gå upp men det är lite svårt för det är nog inte en jätte bekväm ställning för hästen :P
Jag gör iaf. så här: Håller min hand mellan frambenen på hästen och säger buga, varpå att min häst dyker efter godiset. När han "står" på huvet så brukar han massera min hand med överläppen för att få godiset jag väntar i ca 15sec sen ger jag honom ett klick+ godis varpå att han ställer sig normalt... Så mitt tips är nog att du håller i godiset en stund innan hästen får det... Sen har jag ju så att när min häst får godis och beröm så är konsten slut och då kräver jag inget av honom just då fram tills jag har ett nytt kommando att ge honom :)

Jag har ingen aning om det här förrvirrade mer än hjälpte men jag hoppas att du fått en annan synvinkel på det hela iaf.
MVH// Jenny

Ellen Ofstad säger att en häst som är mitt uppe i träning och verkligen vill träna vidare, kan ta att man tex går därifrån som väldigt förolämpande.

Precis, Karen Pryor (en av klickerträningens "grundare") säger samma sak- Time out är ett effektivt straff om eleven inte sköter sig (tex nafsar el. dyl).

Det är stor skillnad på att avsluta ett pass (görs alltid med bonus och avslutande kel och mys) och att ta time out tex genom att svara i telefonen eller lämna banan utan förvarning. De två senare är för mig rejält starka signaler om nonchalans/ogillande från tränarens sida. Jag har aldrig stött på en häst som inte märker tydligt på mig om jag för tillfället tränar eller om vi har kelpaus.

Och det är knappast något jag har lärt in, det är en iaktagelse av de djur jag tränat genom åren, och deras reaktioner. Knappast något jag är ensam om. Däremot att gå därifrån utan förvarning har jag aldrig hört talas om någon annan som gör?

Senast ändrad:

helt normalt beteende, de flesta hästar reagerar så. :) bry dig inte om det alls, ignorera hästen helt och hållet. Hon komer lära sig det hyfsat fort att det betyder break. Är du riktigt god hästmänniska så väntar du alltid med att gå in igen tills hon gått därifrån. då lär du indirekt in att hon behöver gå undan för att få träna igen.

hur fort hon går undan beror faktiskt dessutom lite på dig, hur duktig du är på att släppa hästen helt och hållet. en del hästar känner av minsta tanke direkt :) den uppmärksamhet hon får från dig om så även en tanke kan vara tillräckligt för att förstärka att hon står vid staketet. så där kan du träna dig själv om du har tid och lust, i att bli bättre på att "släppa" hästen med kropp och tanke. brukar funka att tänka på nått helt annat, ex tränignsplanen för nästa pass, pölsa, variga bensår, politiska konflikter i välden, kursplaner, tentor, recept på god mat mm You name it! :laugh:

eller oxå så lägger du absolut ingen vikt vid att hon står där och väntar på dig, du gör din plan och går sen in igen oavsett vart hon är.

ett val du får göra. huvudsaken är att du går ut när delmålet är uppnått och gör en ny plan för nästa.

ok, tack för tipsen, det är alltid värt att prova för att se hur hon reagerar. :)

Hej Lisa:)

Jag håller oxå på att träna min häst med lite trick och använder mig av klicker. jag använder mig av bara godis och "klick" som beröm. Sen får folk tycka det är fel sen om dem vill...
Jag försöker oxå lära min häst att stanna kvar i en bugning istället för att gå upp men det är lite svårt för det är nog inte en jätte bekväm ställning för hästen :P
Jag gör iaf. så här: Håller min hand mellan frambenen på hästen och säger buga, varpå att min häst dyker efter godiset. När han "står" på huvet så brukar han massera min hand med överläppen för att få godiset jag väntar i ca 15sec sen ger jag honom ett klick+ godis varpå att han ställer sig normalt... Så mitt tips är nog att du håller i godiset en stund innan hästen får det... Sen har jag ju så att när min häst får godis och beröm så är konsten slut och då kräver jag inget av honom just då fram tills jag har ett nytt kommando att ge honom :)

Jag har ingen aning om det här förrvirrade mer än hjälpte men jag hoppas att du fått en annan synvinkel på det hela iaf.
MVH// Jenny

jag föstod vad du menade, men jag vill inte riktigt träna hästen på det sättet, jag vill inte att min häst ska buga bara för att jag håller en godis i handen, jag vill att hon ska buga genom mitt kommando och mitt kroppsspråk, men vi tränar ju alla på olika sätt.

Precis, Karen Pryor (en av klickerträningens "grundare") säger samma sak- Time out är ett effektivt straff om eleven inte sköter sig (tex nafsar el. dyl).

Det är stor skillnad på att avsluta ett pass (görs alltid med bonus och avslutande kel och mys) och att ta time out tex genom att svara i telefonen eller lämna banan utan förvarning. De två senare är för mig rejält starka signaler om nonchalans/ogillande från tränarens sida. Jag har aldrig stött på en häst som inte märker tydligt på mig om jag för tillfället tränar eller om vi har kelpaus.

Och det är knappast något jag har lärt in, det är en iaktagelse av de djur jag tränat genom åren, och deras reaktioner. Knappast något jag är ensam om. Däremot att gå därifrån utan förvarning har jag aldrig hört talas om någon annan som gör?

det handlar ju inte om att bara gå där ifrån, det handlar ju om att ge hästen ett litet break mellan 2 delmoment. Om man väljer att kela med hästen, ge den en liten klapp på halsen eller gå ut ur paddocken är nog väldigt individuellt från häst till häst, beroende vad som fungerar bäst!

Jag håller med om att man ska ta pauser ofta, som man ser på filmerna så tränar jag effektivt i ca 2 min i taget.
Det handlar om att det som föreslagits som paus kan tas som en rejäl korrigering och få motsatt effekt: "När jag gör så så går matte och då slutar vi träna, bäst att testa nått annat".

/Migo

jag tränar mellan 2-5 minuter effektiv tid, sedan laddar jag upp med nya godisar och kör om på nytt. Men det jag tror de andra ville säga var att man skulle ge hästen en längre paus mellan varje delmoment.

Till Migo och Lydia:

till har aldrig sagt något annat :) skrev tillochmed att det kan användas som bestraffning:) Kan min Karen och Ellen :)

men det betyder inte att de måste ta det så, beror juu helt på hur du väljer att avsluta och vad du som tränare har för intention. man måste ju vara lyhörd för sin träningspartner! och ur människans synpunkt, som nybörjare så är det faktiskt bättre att gå ut och göra upp nästa plan utanför, alternativt, om man känner att hästen tar det förolämpande, ställa in den i boxen igen. För är man kvar hos hästen skre oftast det som Migo skrev, att man är hos hästen men man har stängt av kommunikationen, varpå hästen blir frustrerad och förolämpad för den vill ju träna. man måste ju se till olika individer kring det här. man akn oxå lära in en avslutande klapp som betyder nu ger vi oss för tillfället.

sa heller aldrig att man bara skulle vända och gå därifrån! :eek: vart fick du det ifrån? man akn ju heller aldrig bara vända mitt i träningen och gå därifrån, eller svar ai telefon :) herregud! såklart det ses som en korrigerning, nu tror jag minsann ni tror det värsta om mig :) Det jag skrev var, precis som Fruxolisa tolkade det, avsluta ditt delmål vid något bra, med klapp o kel om man nu vill det, gå ut gör ett nytt mål och gå sen in igen och träna vidare på pass nummer 2.

har inte tid att svar de närmaste dagarna, är bortrest, så ni inte tror jag pyser :) Men jag ahr egentligen sagt vad jag tycker och så, vi säger egetnligens amma saker, bara det att ajg anser att det är lättare för en nybörjare att faktiskt gå ut från banan istället för att stå kvar, för att släppa träningen.

jag inte hunnit träna med klickern mer än 1 gång, men igår var jag och köpte en klicker och en treatbag, sådan man använder för träning av hundar och 1 kilo hästgodis, här ska det tränas! :D

Hej hopp igen!

Nu har jag tränat ett par gånger till och det går framåt vill jag lova. Hon har i alla fall fattat att KLICK betdyer godis att hon inte får buffla/knuffa/skrapa med hoven för att få godis, hon har även fattat att om hon sätter mulen på locket till pet-flaskan som jag använder mig av som target, får hon godis.

Men hur tar jag mig här ifrån? Jag vill ju att hon ska börja pilla med flaskan för att sedan kunna ta upp den och andra föremål från marken.

Vilket är det första tricket man bör börjar lära in? och hur gör man det på enklast möjliga sätt?

Självklart blir det ett KLICK innan godiset kommer!

Jag tycker inte att du ska försöka få hästen att börja pilla med flaskan. Den kan du fortsätta att ha som target, alltså att den ska sätta mulen emot. Istället skulle jag introducera ett nytt föremål t ex en freesbee för att träna appportering med. Jag lärde min häst att apportera en freesbee av tyg till att börja med och kunde sedan flytta över det till andra föremål.
Lycka till!

Hej hopp igen!

Nu har jag tränat ett par gånger till och det går framåt vill jag lova. Hon har i alla fall fattat att KLICK betdyer godis att hon inte får buffla/knuffa/skrapa med hoven för att få godis, hon har även fattat att om hon sätter mulen på locket till pet-flaskan som jag använder mig av som target, får hon godis.

Men hur tar jag mig här ifrån? Jag vill ju att hon ska börja pilla med flaskan för att sedan kunna ta upp den och andra föremål från marken.

Vilket är det första tricket man bör börjar lära in? och hur gör man det på enklast möjliga sätt?

Självklart blir det ett KLICK innan godiset kommer!

exakt vilket beteende vill du ha? Apport? Lyfta?

har du targeting på en sak så välj något annat att ha som apprtgrej. jag har en hundleksak :)

rent generellt, har hästen fattat att den ska sätta nosen på flaskan och det funakr till 80 % så kan du helt enkelt testa en gång och bara slira lite på kopplingen, klicka inte när hon sätter nosen på flaskan. Det som troligen händer är att hästen blir frustrerad över att "godismaskinen" slutade fungera och kommer då testa andra saker med flaksan och troligtvis till slut nafsar på den eller liknande. Då klickar du och hästen blir alledles till sig igen :)

se dock till att börja passet med att nosen - flaksan - klick och sen gå vidare därifrån. 80 % av gångerna ska fungera innan du går vidare. funkar nafset till 80 % av gångerna så akn du gå vidare och hålla inne med klicket lite till och hästen kommer antaligen bita tag i den. sen fortsätter du så. tänk på att tydligt bestämma vad du villl ha för slutligt beteende och sedan bygga upp delmål fram till det. en del delmål går fort, andra dröjer mans ig kvar vid en stund och kanske behöver bryta ner ännu mer. :)

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 945
Senast: Hedinn
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka