Sv: tricktraining
avsluta alltid när det är som roligast, ha ett tydligt mål ocg delmål när du går ut och tränar, har du uppnått det gå ut ur hagen/paddocken igen och ge hästen en paus och fundera över vad nästa mål är. Det är inget som hindrar att du går in igen sen. En tanke är att gå vidare till nästa delmål när 80 % av det föregående delmålet sitter. reptera alltid när du går in för ett nytt pass. Men som sagt, var inte kvar hos hästen när du tränat färdigt, gå ut och gör upp en ny plan. När du är hos hästen tränar du, enligt hästen iaf så paus = gå ut ur paddocken/hagen/boxen. tänkvärt är oxå att hästen lär i pausen och inte vid själva tränignstillfället.
men säg att ett pass kan vara allt från 30 sek till 15 min.
angående godis, jag tränar upp delar eller hela av kvällsransonen kraftfoder, väldigt enkelt. varför ge dom mat i krubban när man kan träna upp dom? och som Migo säger, man akn ha nått extra för jackpott, men det är överkurs, koncentrera dig på att få in timing och tänk först.
tack för tipsen! min häst gillade det verkligen, och hon är väldigt smart och lättlärd så hon fattade ganska snarrt vad det gick ut på, efter klick kom det godis. Jag fick en känsla att hon var lite "på". Men jag var konsekvent hur jag ville ge godiset. I början stod hon med mulen i ansiktet på mig, jag sträcke ut armen nästan raklång så hon fick böja på halsen väldigt mycket. Detta tyckte hon blev obekvämt efter ett tag och de sista 10 minuterna stod hon på armlängds avstånd hela tiden.
Igår var jag i paddocken totalt c:a 45 minuter och jag tränade aktivt i c:a 30 av dessa. Hon var helt lös med bara repgrimma på, jag gav henne pauser men hon ville inte sluta träna. Det berodde inte på godiset utan för att hon tycker det är så jäkla kul! Ska man "tvinga" hästen till pauser, eller köra på så länge hästen inte gäspar eller tills man märker att den blir trött?
avsluta alltid när det är som roligast, ha ett tydligt mål ocg delmål när du går ut och tränar, har du uppnått det gå ut ur hagen/paddocken igen och ge hästen en paus och fundera över vad nästa mål är. Det är inget som hindrar att du går in igen sen. En tanke är att gå vidare till nästa delmål när 80 % av det föregående delmålet sitter. reptera alltid när du går in för ett nytt pass. Men som sagt, var inte kvar hos hästen när du tränat färdigt, gå ut och gör upp en ny plan. När du är hos hästen tränar du, enligt hästen iaf så paus = gå ut ur paddocken/hagen/boxen. tänkvärt är oxå att hästen lär i pausen och inte vid själva tränignstillfället.
men säg att ett pass kan vara allt från 30 sek till 15 min.
angående godis, jag tränar upp delar eller hela av kvällsransonen kraftfoder, väldigt enkelt. varför ge dom mat i krubban när man kan träna upp dom? och som Migo säger, man akn ha nått extra för jackpott, men det är överkurs, koncentrera dig på att få in timing och tänk först.
Senast ändrad: