tricktraining

fruxolisa

Trådstartare
hej!

jag har precis börjat med trickträning med min häst, vi båda tycker det är helt fantastiskt roligt, vi har börjat lite smått med att lyfta hovar och buga.

Jag har en lite fråga: Hur gör ni för att hästen inte ska tigga efter godis när ni tränar? Jag brukar ge henne en liten bit godis efter att hon gjort rätt, och ibland berömmer jag henne med rösten och kliar henne lite på manken, funkar lika bra på henne. Men om jag tex. ska göre en buga så följer hon handen ner jättefint, sätter i knät och fäller in huvudet, så fort hon fått tag på godisen ställer hon sig upp igen. Hon gör alltså en buga enbart för att få godisen. Jag är fullt medveten om att det är fel! Har endast tränat buga vid 3 tillfällen, det kanske redan är för sent men går det att träna buga utan godis? i så fall hur? hon är otroligt lättlärd och tycker det är underbart roligt. Jag tränar mycket NH med henne också. Självklart är hästen uppvärmd innan jag börjar träna henne!

MVH Lisa

Sv: tricktraining

lär in en inlärd förstärkare så är tiggeriet history. googla klickerträning häst så får du all info du behöver :) även här på buke finns otaliga trådar.

mutor ger sällan bestående resultat. med en inlärd förstärkare kan du shapa fram beteendet steg för steg och sen till sist sätta ett kommando på det. Det är grundläggande inlärningsvetenskap. klickerträning är fokuserade på psitivt förstärkning, dvs ge belöning för beteendet.

ex en film när jag tränar snurra med min häst med inlärd förstärkare.
http://www.youtube.com/watch?v=olsis2Nn6Qs

men jag kanske var lite otydlig när jag skrev tråden... men om jag hade gett min häst godis så där som du ger din häst godis på filmen, hade hon i princip bara koncentrerat sig på att få ner mulen i min ficka och äta upp godiset. Hon är inte ouppfostrad, tiggig eller ouppfostrad, det är bara det att hon älskart godis och vill ha mer hela tiden, och ger man henne ett par bitar och sedan börjar säga nej nej till henne, hon vet vad det betyder, så blir ju det negativt och hon blir förvirrad.

men jag kanske var lite otydlig när jag skrev tråden... men om jag hade gett min häst godis så där som du ger din häst godis på filmen, hade hon i princip bara koncentrerat sig på att få ner mulen i min ficka och äta upp godiset. Hon är inte ouppfostrad, tiggig eller ouppfostrad, det är bara det att hon älskart godis och vill ha mer hela tiden, och ger man henne ett par bitar och sedan börjar säga nej nej till henne, hon vet vad det betyder, så blir ju det negativt och hon blir förvirrad.

men frågan är: använder du en inlärd förstärkare?
Min häst letar inte godis för hon vet att det dyker inte upp om inte jag säger BRAAAAA! dock, säger jag det fast det blev fel så måste jag ge godis iaf, för så ser vårt avtal ut. säger jag BRAAAA! så får hon belöning, aldrig annars. Hade vi inte det avtalet hade min häst säkert varit ett veritabelt monster för även hon äääälskar sitt kraftfoder. :)

fokuset ligger på uppgiften, hästen vill fortfarande ha godiset till alla pris men vet att den måste utföra något för att få det istället. Tiggerier kan man få i början innan avtalet är upprättat men försvinner ganska fort. en idé kan vara att lära in förstärkaren med en övning som innebär att hästen ska titta bort vilket omöjliggör tiggerier.

Vill du inte använda en inlärd förstärkare rekommenderar jag att du varje gång hon börjar "leta" godis går därifrån. då använder du positiv bestraffning, dvs du tar bor något som hästen vill ha. ELLER så jobbar du för sakta och behöver hålla ett högre tempo när ni tricktränar. Min gamling är supersnabb, han hinner knappt få belöningen innan han sätter igång igen. Så fort vi är hos hästen så tränar vi även om vi itne alltid är medvetna om det :)

Det finns en bok som heter "Clickertraining for your horse" i ofs på engelska men ganska lätt tycker jag . Sedan finns det en som heter "klickerträning för nybörjare". I den tror jag att man utgår från hundar men klickertränongen fungerar lika på hästar. I de här böckerna kan du få djupare kunskap om inlärning och lära dig att hantera godis utan att få tiggeri. Enkelt uttryck får hästen bara godis vid ett speciellt ljud (eller ord). Klickerträning är riktigt roligt och givande för bägge parter.

Lycka till!

Det finns en bok som heter "Clickertraining for your horse" i ofs på engelska men ganska lätt tycker jag . Sedan finns det en som heter "klickerträning för nybörjare". I den tror jag att man utgår från hundar men klickertränongen fungerar lika på hästar. I de här böckerna kan du få djupare kunskap om inlärning och lära dig att hantera godis utan att få tiggeri. Enkelt uttryck får hästen bara godis vid ett speciellt ljud (eller ord). Klickerträning är riktigt roligt och givande för bägge parter.

Lycka till!

det finns även skjut inte hunden av karen pryor som tar upp basen i inlärning.
Klick - delfinträning för din häst av alexandra kurland specifikt klickerträning

svarar alla: tack för hjälpen, jag har sökt och hittat massa info om hur jag ska gå till väga, jag inser att jag har börjat på lite fel plan... men jag har inte trick tränat så många gånger, och jag använder det för att få en bättre kommunikation med min häst, och det har jag verkligen fått. Men jag ska börja om från början nu-göra om, göra rätt som det så vackert heter :)

Om man vill kan man byta ut klickerdosan mot ett ord istället, det har jag gjort. Då slipper man att man måste komma ihåg klickern överallt, och smidigare om man behöver ha händerna till annat (ridning, tömkörning/longreining, lastning etc). Men jag tror att det är lite lättare att bli exakt med klickerdosan (men duger gott med ord). Välj i så fall gärna ett ord som du inte använder naturligt till hästen (jag kan tex berömma med "bra" som vanligt, men vill jag "klicka" för att det var något extra ordinärt så klickar jag med ordet "tack").

Om man vill kan man byta ut klickerdosan mot ett ord istället, det har jag gjort. Då slipper man att man måste komma ihåg klickern överallt, och smidigare om man behöver ha händerna till annat (ridning, tömkörning/longreining, lastning etc). Men jag tror att det är lite lättare att bli exakt med klickerdosan (men duger gott med ord). Välj i så fall gärna ett ord som du inte använder naturligt till hästen (jag kan tex berömma med "bra" som vanligt, men vill jag "klicka" för att det var något extra ordinärt så klickar jag med ordet "tack").

ja ett ord är lättare när man ska ha utrustning i händerna eller rider. använder själv BRAAAA! i high pitch :) dock kan det aldrig, som du skriver, bli lika exakt som en klicker, använder man ett ord så blir möjligheterna för när hästen gjorde rätt flera sekunder i teorin. därför är klicker bättre när man är nybörjare och kanske ändå inte har timingen riktigt rätt. Sen kan man gå över till ett ord.

Mina hästar är inklickade både på klicker och ord enbart för att det ibland krävs lite mer exakta instrument för att få ett bra resultat.

Tack för alla tips! Jag och min häst tränade med klicker för första gången idag, hon började fatta ganska snabbt vad det innebar. Hur länge skall man klicka in hästen? Jag menar att ska man stå där och klicka och ge godis osv...ett ganska bra tag, eller kan börja med target och lite lättare övningar ganska snart? Är det viktigt att använda samma klicker hela tiden? Jag har nu fått låna min kompis klicker, men tänkte skaffa mig en egen inom en snar framtid.

/Lisa

Tack för alla tips! Jag och min häst tränade med klicker för första gången idag, hon började fatta ganska snabbt vad det innebar. Hur länge skall man klicka in hästen? Jag menar att ska man stå där och klicka och ge godis osv...ett ganska bra tag, eller kan börja med target och lite lättare övningar ganska snart? Är det viktigt att använda samma klicker hela tiden? Jag har nu fått låna min kompis klicker, men tänkte skaffa mig en egen inom en snar framtid.

/Lisa

det bästa är att klicka in via en uppgift. Det finns några som passar bra.

1. targeting. sätt ett kaklock på en bambupinne, övergripande målet är att hästen ska sätta mulen på kaklocket.
sen när hästen kan det kan man flytta runt targeten överallt, ex i tranporten :) Alt till kaklock är kon på backen.

2. stå framför hästen, målet är att hästen vänder bort huvudet från dig.

3. stå vid manken, lägg handen på manken. Målet är att när du lägger handen på manken så ska hästen stå still med huvudet framåt. Effektivt om man har en häst som inte vill stå still vid uppsittning mm.

Det är individuellt hur lång tid det tar innan hästen är inklickad. dock tar det längre tid än vad man tror. De lär sig ofta beteendekedjan i uppgiften innan de fattar klicket. Ett sätt att se är ju att du vill se en reaktion hos hästen när du klickar. ex när jag rider och säger min förstärkare så tvärnitar min häst oavsett gångart för att få sin belöning.

var även beredd på att hästen kommer att bli lite "på". Det första tricket de lär sig är lite speciellt för dom. Det är det de tar till när de blir osäkra på vad vi vill och när de vill jobba. Var noga med att inte ge efter och ge uppmärksamhet när hästen kommer och utför tricken utan att du startat det.

Här är ett par videor med inklickning av häst:

Sigge del 1
Sigge del 2

Brolle del 1
Brolle del 2

Jag rekommenderar absolut att du ska använda dig av en klicker i början, för att få bra timing. När hästen (och du;)) väl kommit in i systemet så är det väldigt lätt att byta till ett ord istället.

/Migo

Är det viktigt att använda samma klicker hela tiden? Jag har nu fått låna min kompis klicker, men tänkte skaffa mig en egen inom en snar framtid.

/Lisa

kom på :)

ja köp en egen klicker sen, den kommer gå bra, dock kan man faktiskt utnyttja variationerna i olika klickers. Min syrra klickade in sina katter med två olika klickers och de lärde sig ganska snabbt höra skillnad på dom.

tänk på att hitta en som klickar ganska högt efterosm vi ofta är utomhus när vi tränar våra hästar.

tack för tipsen! min häst gillade det verkligen, och hon är väldigt smart och lättlärd så hon fattade ganska snarrt vad det gick ut på, efter klick kom det godis. Jag fick en känsla att hon var lite "på". Men jag var konsekvent hur jag ville ge godiset. I början stod hon med mulen i ansiktet på mig, jag sträcke ut armen nästan raklång så hon fick böja på halsen väldigt mycket. Detta tyckte hon blev obekvämt efter ett tag och de sista 10 minuterna stod hon på armlängds avstånd hela tiden.

Igår var jag i paddocken totalt c:a 45 minuter och jag tränade aktivt i c:a 30 av dessa. Hon var helt lös med bara repgrimma på, jag gav henne pauser men hon ville inte sluta träna. Det berodde inte på godiset utan för att hon tycker det är så jäkla kul! Ska man "tvinga" hästen till pauser, eller köra på så länge hästen inte gäspar eller tills man märker att den blir trött?

Här är ett par videor med inklickning av häst:

Sigge del 1
Sigge del 2

Brolle del 1
Brolle del 2

Jag rekommenderar absolut att du ska använda dig av en klicker i början, för att få bra timing. När hästen (och du;)) väl kommit in i systemet så är det väldigt lätt att byta till ett ord istället.

/Migo

Vad använder du för godis? tyckte det såg ut som morötter :) mina godisar igår var lite sega...men jag får skaffa hårda godisar som går lätt att tugga :D brolle var ju bara för snygg:D den lilla såg såå busig ut :D

kom på :)

ja köp en egen klicker sen, den kommer gå bra, dock kan man faktiskt utnyttja variationerna i olika klickers. Min syrra klickade in sina katter med två olika klickers och de lärde sig ganska snabbt höra skillnad på dom.

tänk på att hitta en som klickar ganska högt efterosm vi ofta är utomhus när vi tränar våra hästar.

ok, jag ska köpa mig en klicker så snart som möjligt :)

Jag har en arsenal av godis;) Olika hästar föredrar olika belöningar, och sen använder jag mig av "jackpot" för att markera extra bra försök eller efter jobbiga övningar. Oftast har jag med mig morotsbitar (ca 1* 1 cm stora kuber), havre (en halv tesked per klick) eller krafftpellets. En av hästarna här hemma gör vad som helst för mintgodis, en annan älskar att bli kliad på naveln. Det gäller att lära känna hästen och ta reda på vad de uppskattar mest:)

Jag ska hälsa hästarnas matte att de har fått komplimnager! ;)

/migo

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hundavel & Ras Det är mer än tio år kvar till jag förmodas gå i pension. Men när jag satt och funderade på att min nuvarande hund skulle må bra av en...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
18 945
Senast: Hedinn
·
Hästhantering I maj 2022 så hittade vi en underbar 16 årig Irländsk sporthäst som vi bestämde att vi skulle köpa. Efter godkänd besiktning så köpte vi...
Svar
17
· Visningar
3 518
Övr. Katt Det här inlägget, lade jag på en annan sida och tänkte att det kunde passa här med, med tanke på att "katter är katter och 'ska ha sin...
Svar
5
· Visningar
2 383

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka